Jeg skiftede skole, fordi jeg ikke følte, det var noget for mig. Men jeg har ikke fået det bedre af at skifte. Så nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal gøre.
Hej.
Jeg er en pige på 18 år, og jeg går på gymnasiet på 2. år. Jeg har skiftet skole en gang, fordi jeg ikke følte, at det var noget for mig, men nu hvor jeg har skiftet skole, har jeg ikke fået det meget bedre. Jeg ved godt, man skal give det noget tid, når man skifter klasse/ skole, men jeg har nu gået der i 3-4 måneder, og jeg føler bare stadig ikke, at der er sket noget nyt. Jeg gider ikke at skifte igen, for det ville være ingen nytte, hvis det bare var det samme igen. Jeg er ved ikke, hvad jeg skal gøre, men jeg har overvejet at droppe ud og starte på hf efter sommerferien. Men jeg er stadig meget usikker, for jeg er bange for, om jeg tager fejl. Jeg ved heller ikke, hvordan jeg skal sige det til mine forældre, og det bekymre mig også. Jeg er også begyndt at blive rigtig træt for tiden, og har nærmest intet overskud. Jeg har en begyndende uro i kroppen, når jeg tænker over det. Mit spørgsmål er: hvordan kan jeg mærke, om jeg skal droppe ud? Og hvordan kan jeg sige det til mine forældre, uden at jeg føler, at de bliver sure eller skuffede?
Mvh. pigen på 18

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18
Det lyder, som om det har været nogle lidt svære år i gymnasiet for dig. Så jeg kan godt forstå, at du ikke helt kan finde ud af, hvad du skal gøre nu. Men jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Det tærer på kræfterne
Du skriver, at du er rigtigt træt for tiden. Og at du ikke rigtigt har noget overskud. Det lyder virkeligt ikke særligt rart, at du har det sådan. Men jeg kommer også til at tænke, at det faktisk giver god mening, at det er sådan, du har det lige nu. Selvom jeg er helt med på, at det ikke er sjovt at have det sådan. Men du føler dig ikke tilpas på den skole, du går på nu. Og det kan virkeligt bare gå ud over overskuddet, hvis man ikke har det godt på sin skole. For skolen er et sted, man tilbringer rigtigt meget af sin tid. Så det er faktisk rigtigt meget af dagen, du bruger på at føle dig utilpas. Og det tager vildt meget energi, fordi det bare er så hårdt ikke at føle sig tilpas.
Lav en liste
Du spørger, hvordan du kan mærke, om du skal droppe ud? Og det er der ikke et enkelt svar på. For der er ikke nogen hurtig genvej til at blive sikker på, at den beslutning man tager, er den rigtige. Der vil nemlig altid være ting, man ikke kan vide på forhånd. Så jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. Men en af de ting du kan gøre, der måske kan hjælpe dig lidt på vej, er at lave en liste over fordele og ulemper ved at droppe ud. Det helt fantastiske ved at lave lister er nemlig, at man har alting foran sig i fysisk form. På den måde bliver det nemmere at få et overblik over, om det mon er fordelene eller ulemperne, der fylder mest.
Snak med en studievejleder
Du kan også prøve at tage fat i en studievejleder på din skole. De fleste skoler har nemlig studievejledere, der er ansat til at hjælpe, hvis der er noget med ens skole, man er i tvivl om. Som for eksempel, at du lige nu er ikke helt ved, om det er den rigtige beslutning at droppe ud og tage en HF i stedet. Derfor synes jeg klart, at du skal prøve at hive fat i en af studievejlederne på din skole. Studievejledere er nemlig uddannet til at hjælpe med at tage den slags beslutninger. Så mon ikke studievejlederen har nogle gode råd, du kan tage med i dine overvejelser?
Sig det til dine forældre
Du spørger også, hvordan du kan fortælle det til dine forældre uden, du føler, at de bliver sure eller skuffede. Og det får mig til at tænke over, hvorfor de mon skulle blive sure på dig eller skuffede over dig? Selvom jeg ikke kender dine forældre, tænker jeg, at langt de fleste forældre vil det allerbedste for deres børn. Så hvis du fortæller dine forældre, at du er lidt i tvivl om, om det er det rigtige for dig at gå i gymnasiet. Men at det måske er bedre for dig at droppe ud og tage en HF, tænker jeg, at dine forældre nok skal støtte dig uanset, hvad du vælger at gøre.
For det er helt normalt, at man kan få en masse katastrofetanker om, hvad der mon kommer til at ske, hvis man skal fortælle nogen noget, man er lidt bange for reaktionen på. Men det er meget sjældent, at de katastrofetanker faktisk bliver til virkelighed. Blev dine forældre for eksempel sure på dig, sidste gang du fortalte dem, at du gerne ville skifte skole, fordi du ikke havde det godt, der hvor du gik?
Hvis du alligevel ikke helt kan få det sagt, kan ud prøve at skrive det til dem i et brev. Så kan du enten læse brevet op for dine forældre. Eller du kan lade dine forældre læse brevet, mens du er der. Det kan måske gøre det lidt nemmere, fordi dine forældre så nemt kan spørge ind til det bagefter. Det er bare vigtigt, du får snakket med dine forældre. Det fylder nemlig vildt meget for dig, at du er i tvivl om din uddannelse. Og det skal du ikke gå alt for meget alene med.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på nogen af dine spørgsmål. Og at mit svar har hjulpet dig lidt mere i retning af, hvordan du kan få delt din tvivl om din uddannelse med dine forældre.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper