Hej Mindhelper
Jeg er en ung dreng på 20 år, som går rundt med mange forskellige tanker og bekymringer om nuet og fremtiden. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres råd til, hvad jeg kan gøre, og hvordan jeg kommer godt videre herfra.
Jeg skrev for 2-3 måneders tid siden til et par brevkasser, hvor jeg fik nogle fine svar. Men jeg føler at jeg har rykket mig på nogle punkter siden – også positivt på nogle punkter. Dengang var det i høj grad et endt forhold i slut juli og kærestesorgerne derfra, der stadig fyldte en del af mine mange tanker og bekymringer. Selvom de til tider stadig fylder, er det blevet en smule bedre på den front, men nu er der dog andre tanker, som fylder for mig.
Jeg blev student i sommer, og havde haft en lang rigtig god periode af mit liv i gymnasiet, da jeg havde en kæreste og mange rigtig gode venner, som jeg sås med hver dag, og hele ’levemåden’ gav bare mening – eller der var ikke så meget at tænke over måske (det skal lige siges, at de venner, som jeg nævner her, er stadig mine rigtig gode venner, og jeg ses stadig med dem). Der var et fast pejlemærke at gå efter og en fast hverdag, som fungerede godt: op i gymnasiet i hverdagene og bruge fritiden og weekenderne

(20 år)
Kære dreng på 20 år
Det kan være hårdt når man ramler ind i en periode, hvor bekymringerne fylder meget. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Et nyt kapitel
Du skriver, at du blev færdig med gym i sommers, og at du går og bekymre dig om fremtiden. Det kan være et ret stort skift, når man bliver student. For som du skriver, så har man et fast pejlemærke, når man går i gym – en rutine, og noget fast man skal i hverdagen. Og det kan måske føles meget trygt og forudsigeligt. Derfor kan det nogen gange også føles lidt som om, at man er på usikker grund, når man så stopper på gym.
Det er helt normalt, at tiden efter gym kan være fyldt med en masse tanker om fremtiden. Mange holder for eksempel sabbatår, og ved måske ikke rigtig, hvad de vil fremad. Det er helt okay, ikke at have en fast plan, eller at vide, hvad man vil. Men det kan også nogen gange gøre, at bekymringerne får mere frit spil. For hvad skal man nu? Hvad skal der ske ude i fremtiden? og hvem er man egentlig, når ikke man er gymnasieelev?
Vi er designet til at bekymre os
Vi mennesker er designet til at bekymre os. Det er noget langt de fleste af os gør, og det er helt naturligt. Det er en form for overlevelsesmekanisme. I urtiden var det nemlig rigtig smart at være på vagt og bekymre sig. For på den måde var der større chance for, at man opdagede et vildt dyr, der lå på lur. Den mekanisme sidder stadig i os, selvom vi ikke længere lever i vildmarken.
Men sommetider kan bekymringer komme til at fylde rigtig meget. Og det kan være ret hårdt. For det kan kræve meget energi, og måske også gå ud over ens humør. Derfor kan det også være godt, at prøve at arbejde med nogle af tankerne. For det er muligt, at få bekymringerne til at fylde mindre.
Arbejd med tankerne
Når man går rundt med tunge tanker eller bekymringer, kan det nogen gange hjælpe, at prøve at distrahere sig selv lidt fra dem. For ellers kan de have det med at køre i ring. Og det kan gøre, at man ikke rigtig kommer nogen vegne, men bare bruger en masse tid på at sidde med tankerne.
En måde at distrahere sig selv på er ved at prøve at lave nogle ting, som man godt kan lide. Det kan være at hænge ud med vennerne, spille et spil, eller noget helt tredje. Hjernen kan nemlig ikke fokusere på alt for mange ting ad gangen. Så hvis man laver noget, hvor man skal bruge sin opmærksomhed, så træder de trælse tanker ofte mere i baggrunden. Giver det mening?
Du kan også tage et kig på artiklen Nødhjælpskasse til dig, der bekymre dig for meget. Her er der nogle flere redskaber du kan prøve af hvis du har lyst. En anden artikel du måske også kan have glæde af, er artiklen Stop tunge tanker når de køre i ring. Så den kan du også prøve at tjekke ud, hvis du vil have lidt flere fif til, hvordan man kan lægge låg på tankerne.
Struktur i hverdagen
Når jeg læser dit brev synes jeg det lyder som om, at du godt kunne lide den rutine og struktur der var da du gik i gym – Kan det passe? Det giver god mening, for struktur er noget, som mange mennesker trives godt i. Det giver noget forudsigelighed i hverdagen, og det kan også være med til at sikre en, at man når de ting man gerne vil i løbet af dagen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kan genfinde noget af den rutine du havde på gym?
Du skal selvfølgelig ikke lave afleveringer og over på skolen mere. Men måske kunne du alligevel prøve, at lave en rutine for dig selv. Beslutte dig for at stå op på et bestemt tidspunkt hver dag, og have nogle planer for dagen. Du kan læse mere om at lave en plan for dine dage, i denne her artikel.
Tal med nogen om det
Det kan måske også være en hjælp for dig, at prøve at tale med nogen om hvordan du har det, hvis ikke du allerede gør det. Det kan være forældre, en sød tante, eller måske nogle af dine venner fra gym. Jeg tror mange unge kan genkende det der med, at det godt kan sætte en masse tanker i gang når man bliver student. Så måske er der nogen af dine venner der kan genkende det. Og selv hvis de ikke kan, vil de fleste mennesker gerne lytte, hvis man går og bøvler med nogle lidt svære tanker.
Headspace
Du kan også altid hive fat i Headspace, hvis du gerne vil tale med nogen ude fra. Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde og dygtige frivillige, som altid er klar på at lytte. De er vant til at tale med unge, om alt fra kærestesorger til bekymringer om fremtiden. Det er helt gratis, og du kan også være anonym, hvis du helst vil det.
Det kan være smadder hårdt, når bekymringerne fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender ihvertfald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper