Hej
Jeg er en Dreng på 20 år.
Jeg har i en længere periode, haft trangen til at lyve. Løgne der sætter mig en dårlig position overfor min nærmeste, og det er ved at svække mit psykiske. Jeg kan ikke længere finde hoved og hale i hvad jeg har sagt og ikke har sagt.
Jeg søger VIRKELIGT! hjælp til at komme af med min skyld
Men igen forstår jeg ikke hvorfor jeg får trangen til det, mine løgner bygger på mange hypoteser både overfor vennerne men også familien.

(20 år)
Kære Dreng på 20 år
Det er hårdt at gå rundt med skyldfølelse over at have løjet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For du har allerede taget det første skridt, ved at række ud efter hjælp.
At lyve
Det er helt normalt at lyve en gang imellem – det gør stort set alle mennesker. Men det kan være svært, hvis løgnene tager overhånd. For hvis man først har fået spundet sig ind i et net af løgne, kan det være svært at se sig ud af. Måske bliver man nødt til at bygge flere løgne på, for ikke at blive opdaget i de gamle. Og måske begynder det også at være svært at huske, hvad man sagde til hvem, og hvad historien egentlig var.
Når det er sådan, kan det tage meget på en. Og det kan godt sætte gang i nogle svære følelser, som f.eks. skyldfølelse, dårlig samvittighed og måske endda skam. Men du skal vide, at du ikke er alene. Der er faktisk en del andre unge, som har skrevet ind til brevkassen med lignende problemer. Der er f.eks. en ung på 19 som skriver, at de er plaget af dårlig samvittighed, fordi de har løjet. Og en anden ung, som ikke tør fortælle til nogen, at de har løjet.
Hvad er grunden?
Der kan være flere forskellige grunde til, at man lyver. For nogle handler det om, at de ikke føler at de slår til. Derfor lyver de sig selv bedre, for at dække over, at de f.eks. har lavt selvværd eller er usikre.
For andre handler det om, at det føles lettere at lyve i bestemte situationer. Måske har de virkelig ikke lyst til at tage med til en fest, eller en anden aftale. Og så lyver de for at komme ud af situationen, fordi de ikke kan lide at sige nej.
For andre, kan det at lyve handle om, at de synes, det er pinlig f.eks., at have fået en dårlig karakter, eller ikke at have haft en kæreste, eller noget helt tredje. Og så opdigter de en historie, fordi de ville ønske, at virkeligheden var anderledes.
Er der mon nogle af de ting, du kan genkende?
En ond cirkel
Det kan give bagslag at lyve. For selvom det måske føles godt lige i situationen, så kan det gøre livet svært på den lange bane. Når man ikke er ærlig om sig selv, kan det nemlig hurtigt komme til at føles som om, at ingen rigtig kender en. Derfor kan man også komme til at føle sig ensom med tiden.
Men at stoppe med at lyve kan være svært, især hvis man er blevet vant til det. Ja nogle gange, kan det blive lidt som en dårlig vane, hvor man gør det næsten uden at tænke over det. Hvis du har det sådan, kan du prøve at tjekke artiklen ud, som handler om at bryde dårlige vaner. Måske er der noget i den der kan hjælpe.
Fortæl om det
Det lyder til, at du er kommet til et punkt, hvor du gerne vil gøre noget ved skyldfølelsen over at lyve. Det er super godt gået, at du er nået frem til gerne at ville få det bedre.
Noget af det bedste, man kan gøre, hvis man har skyldfølelse er, at tale med nogen om det. Så mit bedste råd til dig vil være, lige så stille at begynde at åbne op overfor dine venner og familie. Du kan f.eks. starte med en ven, eller en fra din familie, som du føler dig mest tryg ved. Du behøves ikke at fortælle alt lige med det samme, hvis det føles for overvældende. Men du kan f.eks. starte med at fortælle, om en ting eller situation, som du har løjet om. For det meste vil folk have forståelse for det, især hvis man også fortæller dem, at man har det dårligt over, at man har løjet.
Du kan læse gode råd til at tage sådan en snak i Guiden til at tale med forældre om svære ting og Guiden til at tale med din ven om svære ting. Hvis du synes det er for svært at sige tingene højt, så kan du også skrive et brev og give til den, du vil snakke med. Det kan sommetider hjælpe.
Hvis man har været vant til at lyve, kan det tage noget tid, at stoppe med det. Derfor skal du heller ikke miste modet, hvis det er svært i starten. Men ved lige så stille, at begynde at være mere ærlig over for dem omkring dig, vil det højst sandsynligt blive lettere. For øvelse gør mester – også når det kommer til at være ærlig.
Headspace
Hvad end grunden er til, at du lyver, så kan det være godt at tale med nogen udefra om det. For hvis du kan finde ud af, hvad der gør, at du har lyst til at lyve, så er det som regel lettere at stoppe med det. Derfor vil jeg også til sidst tippe dig om Headspace. Headspace er et super godt tilbud for unge, hvor man kan få gratis samtaler hos en frivillig. De frivillige er rigtig dygtige og søde, og de er vant til at tale, om alle mulige forskellige ting. Man kan også vælge at være anonym, hvis det er rarest. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan de også fanges på deres chat.
Det kan være svært, når man ikke kan finde hoved og hale i de historier, man har fortalt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du har fået mod på at tale med dem omkring dig om, hvordan du har det. For du skal ikke blive ved med at gå rundt og føle skyld
De bedste hilsner fra en Mindhelper