Hej Mindhelper
Jeg har igennem en længere periode løjet omkring mig selv, og men også løjet om at være sammen med en anden person som jeg slet ikke har være sammen med (sexuelt). Jeg har så meget skyldfølelse og har det dårligt med mig selv omkring det. Går rundt og stresser heletiden, og vil ønske jeg aldrig var startet. Min motivitation til at gå i skole forsvinder og føler jeg langsomt mister mine venner.
Hvad skal jeg gøre?
Har virkeligt brug for en at snakke det hele igennem med, for føler det er for hårdt selv at håndtere det hele. Det hele startede tilbage på efterskole hvor jeg løj om næsten alt hvad jeg kunne komme i nærheden af, og det resulterede i at jeg droppede ud, har derefter så småt startet igen, og ser ikke noget lys i enden hvis jeg vælger at fortælle mine venner og familie med det…
Mvh Anonyme mig:)

(19 år)
Kære Anonyme dig
Det lyder som om at det med at lyve, fylder meget i dit liv lige nu. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det kan være tungt at gå med alene.
At lyve
De fleste mennesker lyver engang imellem. Og at stikke en hvid løgn i ny og næ, er helt normalt. Måske pynter man f. eks lidt på sandheden, når man er til fest med vennerne. Og engang imellem kommer man måske til at sige noget, som ikke er helt rigtigt.
Men det kan godt komme til at tage overhånd. Måske starter det med små løgne om mindre og ubetydelige ting. Men når man først er blevet vant til det, begynder man måske også at lyve om større ting. Så kan det godt få sådan en sneboldseffekt, hvor man også kommer til at skulle gå og opdigte nye ting for at dække over noget, man har løjet om. Det kan blive meget anstrengende i længden. Og man kan også blive ramt af dårlig samvittighed. For måske bider man sig selv i tungen, bagefter man har fortalt noget som ikke passede, og tænker: “Ih, hvorfor sagde jeg nu også det, det var jo egentlig ikke meningen, at jeg ville lyve.”.
Hvad er grunden?
Der kan være mange grunde til, at man lyver. Nogen gange kan det være for at slippe uden om en aftale, man ikke lige gider. Andre gange kan det skyldes, at man føler sig lidt usikker. F. eks hvis alle andre i et selskab fortæller, at de har haft sex med 10 personer hver – og man ikke selv har. Så kan man sommetider godt få lyst til at lyve, for man kan måske godt føle sig lidt udenfor, hvis man er den eneste, som ikke har prøvet noget bestemt. Kan du genkende det?
Hvis du kan det, skal du vide, at det er helt naturligt. For når man er ung, kan det sommetider føles som om, at det med f.eks at have noget kørende med fyre eller have sex, er helt vildt vigtigt. Derfor tror jeg også, at der er ret mange unge, som har prøvet at lyve om, at de har lavet lidt mere med en fyr, end de i virkeligheden havde.
At fortælle det
Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle dine venner og familie om, at du har løjet. Det kan jeg godt forstå. For det kan måske godt føles ret sårbart at skulle fortælle, at man har sagt nogle ting, som ikke passede. Men selvom det kan være mega svært, så oplever mange, at det kan være en stor hjælp. For når man siger tingene højt letter det som regel, og måske kan man så også bedre give slip på den dårlige samvittighed.
Så måske kunne du overveje at fortælle dine venner og familie om, at du har løjet om nogle ting? Du kan kigge på artiklen Guide til at tale med forældre, om svære ting, hvis du vil have lidt fif til at åben snakken. Artiklen kan også sagtens bruges, til andre end forældre. Hvis du stadig synes, det er for svært, kan du måske prøve at skrive tingene ned i et brev. Det kan nogen gange være lidt lettere, end at sige dem højt.
Headspace
Jeg tænker også, at det måske kunne være en hjælp for dig at tage fat i Headspace. Headspace er et sted, man kan komme som ung og tale om det, som fylder. Her vil du kunne snakke tingene igennem med en af Headspaces frivillige, som altid sidder klar til at lytte. For når man har løjet om en del ting i sit liv, kan det godt være et tegn på, at man ikke har det super godt. Og så kan det være rigtig rart, at have nogen at tale med. Vi mennesker er nemlig slet ikke bygget til, at skulle gå med svære tanker alene. Vi har derimod brug for andres hjælp. Det er gratis at komme i Headspace, og du kan også være anonym.
Det kan være hårdt at gå og føle, at man bærer på en hemmelighed om, at man har løjet om forskellige ting. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper