Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17 år. Jeg går i 1g på gymnasiet. Jeg har nogle gode venner og klarer det fint i skolen. Sidste år gik jeg på efterskole, jeg syntes det var mega fedt og et af de fedeste år i mit liv, men i slutningen af året begyndte jeg at få det meget psykisk dårligt, jeg var i dårligt humør, kunne ikke overskue noget, jeg følte altid jeg “pressede på” overfor mine venner og veninder og jeg havde svært ved at være steder hvor hele skolen var samlet. I sommerferien fik jeg det, der kunne minde om et angstanfald. Men ligeså stille gik det væk og jeg fik det bedre.
Men nu føler jeg, at jeg er ved at få det sådan igen, få det psykisk dårligt, hver dag er det en kamp at komme op om morgen, jeg kan ikke overskue noget- ikke engang være sammen med mine venner og jeg føler at folk er trætte af mig og jeg er ligegyldig.
Det er svært for mig at snakke med andre om dette, fordi jeg aldrig kunne sige hvad der helt præcist gjorde at jeg havde det sådan. På efterskolen havde jeg en del samtaler med lærerne, men jeg kunne ikke rigtig få hjælp, da der ikke var nogle der vidste, hvad der skyldte at jeg havde det sådan.
Hvad skal jeg gøre?

(17 år)
Kære Pige på 17 år
Det kan være smadder hårdt at have det dårligt psykisk. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Hvad er grunden?
Du skriver, at du har svært ved at komme op om morgenen og at overskue ting. Når man har det sådan, kan hverdagen blive virkelig tung. For hvis man hele tiden skal gå og hanke op i sig selv, kan det kræve ret meget energi at gøre selv små ting. Og så kan det være, at man ikke har særlig meget energi til andre ting, ud over det som er allermest nødvendigt. Måske kan man for eksempel opleve, at overskuddet til at hænge ud med vennerne, eller lave ting man ellers godt kan lide, forsvinder.
Når man har det skidt psykisk, er det helt naturligt, at man gerne vil finde ud af hvorfor. For hvis man vidste, hvad der gjorde, at man har det sådan. Så kunne man måske også finde ud af, hvordan man kunne få det godt igen. Men det er ikke altid, at der er en specifik grund til, at man har det, som man har det. Og selvom det godt kan føles mega træls, ikke at kunne sætte en finger på hvorfor, så betyder det ikke, at ens problem er mindre svært.
Negative tanker
Hvis man går og ikke har det særlig godt psykisk, så kan det godt farve ens tanker. Du kan tænke på det lidt ligesom at have et par farvede briller på. Selvom verden er den samme, så giver brillerne alt det man ser, en anden tone. Det kan for eksempel gøre at negative tanker har meget lettere ved at poppe op. Og måske begynder man at gå og tænke, at ens venner er irriterede på en, eller trætte af en – selvom de måske slet ikke er det.
Det gode er, at man kan arbejde på, at få brillerne af igen. Du kan prøve at kigge på artiklen I kulkælderen – få 10 gode råd til at håndtere tristhed. I artiklen er der gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man går rundt med nogle svære tanker. Så jeg tænker, at der måske er noget i den som du kan bruge.
Tal med vennerne
Når man er et sted, hvor overskuddet til at ses med sine venner ikke er særligt stort. Så kan det nogen gange være en hjælp, at fortælle sine venner om det. For hvis man ikke gør det, kan man måske komme til at gå rundt og have lidt dårlig samvittighed. Det kan være hårdt i længden. Og derfor kan det også være en hjælp, at sige tingene som de er. For ens venner kan for det meste godt forstå, hvor man kommer fra, hvis man fortæller dem, hvordan man har det. Og så ved de også, hvorfor man måske ikke har overskud til at hænge helt lige så meget ud, som man plejer i en periode.
Hvis du synes det er lidt svært, kan du kigge på vores artikel om, at tale med venner om svære ting. Her er lidt tips til, hvordan man kan åbne op for samtalen.
Tal med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt dine forældre, om hvordan du har det? ellers tænker jeg nemlig, at det kan være en god ide at gøre. Forældre er tit nogle af de voksne, der kender en allerbedst. Derfor vil se som regel også rigtig gerne vide, hvis man går rundt og tumler med nogle svære ting. Så kan de nemlig både hjælpe og støtte en. Og selvom du måske ikke kan forklare, hvorfor du føler du har det dårligt. Så kan det stadig være godt, at dele de følelser og tanker man går rundt med. For på den måde, skal man ikke gå med de tunge ting selv.
Tag til lægen
Det er også vigtigt at tage et smut forbi sin læge, hvis man har det psykisk dårligt i længere tid. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan mennesker fungerer, både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, du kunne have brug for, så du ikke skal gå og blive ved med at have det dårligt. For selvom du måske ikke kan finde grunden til, at du har det som du har det, så kan man sagtens få hjælp til at få det bedre alligevel.
Headspace
Hvis du gerne vil tale med nogle ude fra, så er Headspace et super godt sted, at tage fat i. Hos Headspace kan man komme og få samtaler. Her kan man tale om stort og småt, og de frivillige gør altid deres bedste for, at det er en god oplevelse at komme der. Det er gratis, og du kan også være anonym, hvis du helst vil det. Du kan læse mere om Headspace på deres hjemmeside, og du kan også skrive til deres chat.
Det kan være hammer-hårdt, når man har det dårlig psykisk, men ikke kan finde en grund til det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper