Jeg tror jeg døjer med socialangst. Jeg har aldrig fået stillet diagnosen, men jeg har et par gange fået et angstanfald. Jeg er generelt rigtig utilpas i i grupper med store mennesker, og jeg slår ud på hele kroppen, hvis jeg f.eks. befinder mig til fester, min skoles kantine eller bare på gaderne.
Hej Mindhelper
Jeg tror jeg døjer med socialangst.. jeg har aldrig fået stillet diagnosen, men jeg har et par gange fået et angstanfald. Jeg er generelt rigtig utilpas i i grupper med store mennesker, og jeg slår ud på hele kroppen, hvis jeg f.eks. befinder mig til fester, min skoles kantine eller bare på gaderne.. Jeg er rimelig afklaret med min situation og ved også godt hvad jeg skal gøre, når jeg får mine ‘anfald’ og mine pletter på kroppen.. alligevel er jeg træt af, at det fylder så meget i min hverdag.. og derfor ville jeg gøre høre, hvad i synes jeg skulle gøre ved det.. Skal jeg starte til psykolog og få snakket om det, selvom jeg er rimelig selvbevist om det, eller skal jeg bare affinde mig i, at det er sådan min hverdag nu engang er..

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18
Først og fremmest tak fordi du har skrevet herind og delt dine tanker. Det lyder som om at angsten, selvom du er afklaret med den, fylder meget i din hverdag.
Du tror du døjer med social angst, og det kunne godt lyde sådan. For at være helt sikker, skal der dog være en professionel, der sidder sammen med dig, og vurderer hvorvidt der er tale om angst eller ej. Social angst er en svær størrelse, og kan være enormt generende for ens hverdag, fordi man omgiver sig med så mange mennesker på en hel almindelig dag. Kroppen reagerer kraftigt på de mange mennesker, og ens tanker og følelser kan løbe af med en. Kroppen reagerer faktisk, som om den var i en farlig situation, selvom man måske bare var på vej i skole, ud og handle eller noget helt 3.  Det er helt normalt at opleve angst, faktisk så lider 350.000 danskere af angst. Så du er ikke alene.
Skal jeg søge hjælp?
Du spørger om, du skal søge psykologbehandling eller bare affinde dig med din situation. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl, hvis du faktisk har fundet nogle strategier, der virker for dig. Men jeg tænker, at når angsten stadig fylder så meget i din hverdag, så kunne det måske være en meget god idé at få lidt hjælp til, hvordan du fremadrettet skal håndtere social angst. Det er vigtigt, at angsten ikke får så stort et overtag på dig, at du begynder at undgå sociale relationer for at slippe for angsten. Du må ikke tro, at social angst er et livsvilkår for dig, for der er flere ting du kan gøre ved det, så du kan leve en helt almindelig hverdag.
Jeg synes først du skal prøve at læse vores tema om social angst, der kan du også finde tips til vejrtrækningsøvelser, flytning af fokus og måder at håndtere sin indre kritiker. Derudover synes jeg du skal prøve at læse denne artikel om eksponering. Eksponering er en metode, hvor man udfordrer angsten ved at gøre de ting, som gør en angst – men i små skridt. På den måde kan man lærer sig selv og sin krop, at der ikke er nogen grund til at reagere med frygt på situationer, som ikke er farlige.
Social angst og de negative tanker
Social angst kommer ofte til udtryk, som en masse negative og bekymrede tanker omkring sig selv i et socialt rum. Det kunne eksempelvis være tanker som “hvad nu hvis de andre synes jeg dum”, “de kan sikkert se på mig, at jeg ikke har lyst til at være her” eller “de gider slet ikke være sammen med mig, de synes sikkert jeg er sær”. Det kan være, det også er noget du oplever? Negative tanker kan være svære at slippe af med, fordi vores hjerne er lavet til at tænke alle mulige scenarier igennem, for at beskytte os mod farer. Men nu er der bare ikke så mange farer, som vores hjerne nogle gange tror. Derfor kan det være smart at tænke sine bekymringer igennem som en detektiv, og på den måde give sig selv muligheden for at stoppe op og tænke “giver det her overhovedet mening at bekymre sig om?”
Snak om det
Mit bedste råd til dig er nok, at snakke med nogle om det. Måske kan du snakke med dine forældre? Eller måske har du en god veninde, som du kan snakke med? Det kan være en god idé at få talt tingene igennem, fordi det giver en mulighed for at få afløb for nogle af alle de bekymringer og følelser, man går rundt med. Samtidigt er det en måde at få nogle andres perspektiv på de tanker man har. Især ved angst kan det være en god måde at få afkræftet nogle af de negative tanker og bekymringer, man måske går rundt med.
Egen læge
Hvis du bedømmer, at angsten fylder mere end hvad du kan håndtere alene, så kan det være en god idé at snakke med din læge om det. Lægen vil kunne hjælpe dig videre med en henvisning til en psykolog, hvis det er nødvendigt. Psykologen vil derefter kunne hjælpe dig på vej med at slippe af med angsten, og måske give dig nogle gode håndteringsstrategier til angsten.
Angstforeningen
Hos angstforeningen kan man ringe ind og søge hjælp til at håndtere angst. De frivillige ved, hvordan det er at have angst inde på livet, og er gode til at vejlede. Du kan finde deres telefonnummer her. Du kan være helt tryg ved at ringe ind til dem. De er vant til at håndtere problematikker i alle størrelser.
Så for at opsummere her til sidst. Ja, jeg synes du skal søge yderligere hjælp, når angsten fylder i din hverdag. Og nej, du skal ikke affinde dig med angsten som et livsvilkår, for det behøver den altså ikke være.
Jeg håber du får noget ud af mit svar, og så ønsker jeg dig alt held og lykke fremadrettet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper