Hej Mindhelper
Hvordan hænger unges søvnvaner og trivsel sammen?
Hvordan påvirker for lidt søvn ens sociale liv?
Hvad kan stressede unge gøre for at falde i søvn?

(16 år)
Hej med dig
Søvn har en kæmpe indflydelse på hvordan vi har det, og kan derfor spille en stor rolle for vores humør. Derfor er jeg også rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine spørgsmål med os.
Hvordan har man det, hvis man ikke sover nok?
Søvn er noget som vi mennesker alle sammen har brug for. Det er lige så vigtigt for os at få en god nats søvn, som det er at få mad og drikke. Nogle kloge mennesker plejer at sige, at hvis kroppen er ligesom en bil, så er vores søvn ligesom benzinen. Og uden benzin, kan en bil ikke køre nogen vegne. Derfor er det også super vigtigt, at vi får nok søvn, så vi kan holde kroppen i gang.
Du spørger, hvordan unges søvnvaner og trivsel hænger sammen? Det at være sammen med andre er ofte super sjovt og spændende, men det kræver også en masse energi.Og hvis kroppen ikke har fået nok søvn-benzin, så kører den ikke særlig godt. Derfor kan det gøre en træt, trist og uopmærksom, hvis man ikke får søvn nok.
Kan man være social, når man sover for lidt?
Mange oplever, at det med at få en god nattesøvn føles som om, at man får ladet sine batterier op. Derfor synes nogle også, at det kan være svært at være social dagen efter, hvis de føler, at deres batterier er helt flade. For jo mere søvn vi får, jo friskere er vi ofte dagen efter. Derfor oplever mange også, at det er svært at følge med i samtaler, hvis de er meget trætte. For når man ikke har sovet nok, kan man nogle gange få hovedpine og føle sig helt tung i kroppen. Og så kan det godt være svært at deltage i det sociale.
Når man har svært ved at falde i søvn
Det med at have svært ved at falde i søvn, er desværre noget som rigtig mange døjer med. Og det kan være rigtig svært at falde i søvn, hvis man føler sig stresset. For når man stresser over noget, så flyver tankerne rundt i hovedet på en. Og så kan det være svært at finde ro. Du skriver ikke om det er noget som gælder for dig, men hvis det er, så prøv at læs vores artikel Svært ved at falde i søvn? Få 12 gode råd til, hvad du kan gøre. Her får du en masse gode råd og viden om, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at falde i søvn.
Snak med nogen om det
Hvis man i en periode får sovet for lidt eller er bange for, at det påvirker ens sociale liv, så kan det være en god ide, at snakke med nogen om det. Det kan være en god ven eller veninde, ens forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du er tryg ved.
Hvor meget søvn vi får, kan have en stor effekt på hvordan vi går og har det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper