Jeg er virkeligt utilfreds med min krop. Jeg suger maven ind for at se tyndere ud. Og så prøver jeg at sulte mig selv, men jeg kan ikke klare det mere.
Hej brevkasse,
jeg er ekstrem utilfreds med min krop, jeg har vender mig til at trække maven ind uden jeg lægger mærke til det og jeg prøver at sulte mig selv men kan ikke og jeg får ikke noget støtte, hjælp mig, jeg har overvejet at stoppe med at spise og kun drikke vand men jeg kan ikke klare det mere

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det er bare mega hårdt, når man ikke føler sig tilfreds med sin krop. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Du er ikke alene
Det er sindssygt hårdt, når man ikke er tilfreds med sit udseende. Og det kan bare komme til at fylde vildt meget, fordi man begynder at finde alle mulige måder, hvor man måske kan blive lidt mere tilfreds på. Det kunne for eksempel være at suge maven ind, så man kommer til at se tyndere ud. Lidt som det du skriver. Men du skal vide, at du ikke er alene om at have det svært med dit udseende. Der er rigtigt mange, der kæmper med ikke at være tilfreds med sit udseende. Nogle gange kan det hjælpe lidt at læse om andre, der har haft det lidt ligesom en selv. Hvis du har det sådan, kan du prøve at læse Julies historie. Hun havde det vildt svært med sin krop i mange år, man nu har hun sluttet fred med den.
Er du for tyk?
Det lyder som om, du prøver at tabe dig? Jeg gætter på, at det er fordi, du føler, at du er for tyk? Er det rigtigt gættet? Det er drønhårdt at have det sådan. Men jeg kommer også til at tænke på, om du overhovedet er for tyk? For du skriver ikke noget om, om du er overvægtig eller ej. Og jeg tror, der er rigtigt mange piger, der på et tidspunkt i sit liv har følt sig for tykke. Også selvom de slet ikke er det. Og man rammer tit sådan en periode, når man begynder at blive teenager, fordi man lige pludseligt bliver meget mere opmærksom på sig selv og sin krop.
Og når man er teenager ændrer ens krop sig også helt vildt meget, fordi den går fra at være en pigekrop til at blive en kvindekrop. Man begynder at få bryster, og man får tit også bredere hofter. Det er helt normalt, og det sker for alle piger. Og så tager man også tit lidt på. Det kan være super svært at vænne sig til. Og så er det, at man nogle gange kan komme til at føle sig tyk. Men det er fuldstændigt normalt. Og det er noget, der sker for alle piger på et tidspunkt. Så jeg gætter på, at din krop faktisk bare opfører sig fuldstændigt, som den skal.
Nogle gange kan man måske også komme til at føle sig for tyk, fordi man hele tiden bliver bombarderet med billeder af smukke, slanke piger i medierne. Og så kan man komme til at føle sig forkert, fordi ens egen krop ikke ser sådan ud. Men de piger er jo valgt efter, at de ser sådan ud. Og deres billeder er også tit redigerede, så de kommer til at se endnu mere perfekte og slanke ud. Men virkeligheden er jo ikke hverken redigeret eller filtreret, og der er tusindvis af andre måder at se ud på. De bliver bare ikke lige så ofte vist i medierne. Men bare fordi man ikke ser ud som de her billeder i medierne, så er man ikke mindre rigtig. Så du er god nok lige præcis, som du er.
Det kan være farligt
Når man føler sig for tyk og bare rigtigt gerne vil tabe sig, så kan man nogle gange godt få lyst til at hoppe nogle måltider over. Eller måske helt at lade være med at spise. Fordi det virker som en nem måde at tabe sig hurtigt på. Men det er ikke nogen god løsning. For kroppen har brug for energi fra maden for, at den fungerer ordentligt. Og hvis den ikke får nok energi, så begynder den faktisk langsomt at gå i stykker. Specielt mens man er ung, fordi der sker så mange ændringer i ens krop, så kroppen har brug for meget energi for at kunne lave de ændringer. Så det er faktisk farligt ikke at spise nok, fordi man sulter sig selv eller hopper måltider over. Og man kan dø af det, hvis det står på for længe. Så det er super vigtigt, at du får fortalt nogen, at du kæmper med at have lyst til at sulte dig selv. Så du kan få hjælp til at håndtere, at du er utilfreds med din krop på nogle andre måder, hvor du passer bedre på dig selv og din krop.
Slut fred med din krop og dit udseende
Jeg vil prøve at give dig et lille råd, som måske kan hjælpe dig lidt med at få det bedre med dig selv uden, at du behøver at sulte dig selv. Og det er at sige en positiv ting til dig selv i spejlet hver morgen. For når man virkeligt bare er utilfreds med sig selv og ens krop, så er ens opmærksomhed tit totalt klistret til alle de fejl ved en selv, man synes, man kan finde. Og så bliver man endnu mere utilfreds med sig selv. Men den cirkel kan man bryde ved at prøve at træne sig selv i at fokusere på de ting ved sig selv, som man faktisk godt kan lide. Det kan for eksempel være, at der er en morgen, hvor ens hår bare sidder spot on. Så kan man kigge sig selv i spejlet og sige til sig selv: “god morgen. Hvor ser dit hår bare mega godt ud i dag.”
Det kan godt virke lidt fjollet, når det står sådan her. Men det virker faktisk. Ikke på en dag, men hvis man bliver ved, kan man lige så langsomt begynde at mærke en forskel. Prøv at lade være med at blive sur på dig selv, hvis det er svært i starten. Det giver vildt god mening, hvis det er det. For du har været vant til at kigge efter alle de negative ting længe nu. Så det er du blevet vildt god til. Og så kræver det træning at træne sig selv i at blive god til at gøre noget andet i stedet for. Hvis du har lyst, kan du læse vores artikel om at slutte fred med sit udseende. Måske er der nogle gode råd i den, der kan hjælpe dig?
Snak med nogen
Jeg har allerede taget hul på mit allerbedste råd til dig lidt længere oppe i mit svar. Mit allerbedste råd er nemlig, at du skal have snakket med nogen om, at du har det så svært med din krop og dit udseende. For når det fylder så helt enormt meget for dig, så er det ikke noget, du skal gå med alene. Så er det noget, du skal have noget støtte til. Og når jeg læser dit brev får jeg faktisk lidt det indtryk, at du måske også godt lidt selv kan fornemme, at du har brug for støtte til det her. Men den eneste måde du kan få den støtte på, er ved at fortælle nogen, at du går og har det sådan. For ellers kan folk ikke vide, at du faktisk går og har det virkeligt svært.
Det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Så længe det er en voksen, du er tryg ved. Men det ville være en super god idé at snakke med dine forældre, hvis du kan det. For jeg gætter på, at det er dine forældre, der er tættest på dig. Og det er også dem, der har det største ansvar for dig. Så det er dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig lige nu. Og det er jeg også næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil. Fordi de holder af dig og gerne vil have, at du har det godt. Og derfor også rigtigt gerne vil hjælpe dig med at få det godt igen, når du ikke har det godt.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du starte med at tage fat i Headspace. Headspace er et sted, hvor der sidder en masse frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om lige præcis det, der fylder for dig. Det kan være både små ting og store ting. Så du kan jo snakke med dem om, at du har det så svært med dit udseende og din krop.
Du kan også tage fat i LMS
Nogle andre du kan prøve at tage fat i, er LMS. LMS er nemlig eksperter i blandt andet spiseforstyrrelser. Så de ved en hel masse om det der med at kæmpe med et svært forhold til sin krop og til mad. Og selvom du måske ikke har en spiseforstyrrelse, så er jeg sikker på, at du gerne må tage fat i dem alligevel, når du har det så svært med din krop og med at spise. Hos LMS kommer du til at snakke med nogle super dygtige frivillige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, der har det super svært. Og der er mange forskellige muligheder for at komme til at snakke med deres rådgivere, så du kan vælge den mulighed, der passer dig bedst. Og så kan du være helt anonym, så der er ikke nogen, der behøver at vide, hvem du er, hvis du har det bedst med det.
Jeg håber, at der var noget i mit svar, der hjalp dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, at du har det så svært med din krop og dit udseende. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper