Kære Jer
Mit spørgsmål går på livet. Hvorfor det er så svært at være i og hvad man skal gøre, når det er for svært at være tilstede i. Jeg flygter ofte ind i podcast, musik eller anden form for lyd – bare for at undgå smerten. Jeg er velfungerende, går på job, betaler mine regninger og overlever. Men jeg har det mildesttalt dårligt. Jeg mister mig selv og har ikke overskud til at følge mine drømme og ambitioner, hvilket kun gør mig endnu mere ulykkelig. Da jeg gik i 6. klasse mistede jeg min morfar (en, for mig, meget vigtig person), min storebror fik en kæreste og var ikke så meget hjemme, der var problemer i min klasse og jeg følte mig ikke god nok derhjemme. Alt dette endte i en spiseforstyrrelse og en mistrivsel fra 7. klasse til 9. klasse. I 10. klasse fik jeg depression, hvilket fuldte mig alle 3 år i gymnasiet. De efterfølgende år var lettende, men også hårde, så tilværelsen har været svær siden. Jeg har gået i terapi og har en god selvindsigt, men det ændre ikke på, at jeg har så POKKERS svært ved, at finde min plads i verden. jeg har i mange år ikke haft mere en et par måneders glæde/ ro i mig selv og mit liv. Det bekymrer mig – har ikke lyst til at leve, når det er svært

(24 år)
Kære dig,
Det lyder som nogle rigtig svære år, du har været igennem. Det er bestemt ikke rart, når man går med en følelse af ikke at kunne finde sin plads i livet.
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os. For det kan være rigtig ubehageligt at gå med alle de tanker alene.
Du er ikke alene
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at du ikke er alene. Rigtig mange mennesker kæmper med at finde ud af, hvem de er, og hvad de gerne vil i deres liv. For livet kan være rigtig svært og forvirrende.
Vi har skrevet med mange unge, som fortæller, at de har svært ved at passe ind, eller har svært ved at se meningen med livet.
Du kan prøve at læse vores interview med Clara, som i mange år led af en depression. Eller læse brevkasse spørgsmålet fra en 19-årig der har svært ved at se meningen med livet.
Når man ser velfungerende ud, men har det skidt
Du skriver, at du er velfungerende og går på job og betaler dine regninger. Men indeni har du det virkelig svært. Det kan jeg godt forstå, kan være rigtig hårdt at være i.
For desværre er det ofte sådan, at de mennesker der egentlig fungerer efter samfundets standarder, men som har det rigtig skidt, ikke rigtig bliver opdaget. Og så kan man ende med at gå med sine tanker og følelser alene.
Når du skriver, at du er velfungerende, men at du samtidig ikke har lyst til at leve, når du har det skidt, så kommer jeg til at tænke på, om depressionen stadig følger dig?
Tal med nogen
Du skriver, at du tidligere har gået i terapi. Jeg kommer til at tænke på, om det mon kunne være en ide at starte i terapi igen?
Nogle gange kan man komme til at tro, at alt løser sig, når man har gået i terapi førhen. Det kan være, man har fået talt en masse ting igennem, og har fået det bedre.
Men det at have det svært i perioder i vores liv, er helt naturligt. Og her kan det være en ide, at tale med nogen igen. Det lyder til, at du sidste gang du gik i terapi fandt ud af meget om dig selv og fik meget selvindsigt.
Det kan være, du nu har brug for at fokusere på noget andet. For eksempel blive klogere på dine egne ønsker og værdier i dit liv.
Jeg vil også foreslå dig at fortælle dine venner, hvordan du har det. For når man har det skidt, er det rigtig vigtigt at få sagt det højt til nogen. Og når dine venner ved, hvordan du har det, så er det også meget nemmere for dem at hjælpe og støtte dig.
Der her kan du selv gøre
Udover at tale med nogen, så er der også ting du selv kan gøre, for at få det bedre.
Jeg vil nedenunder komme med to forslag til, hvad du kan gøre.
Skriv dagbog
En ting jeg vil opfordre dig til at prøve, er at få skrevet dine tanker og følelser ned. Det kan både være på din telefon eller på papir. Det vigtige er, at du rent faktisk skriver det ned.
For når vi skriver ting ned, så bliver vi tvunget til at tænke over, hvad vi skriver, og vi bliver på den måde nødt til at tage stilling til vores tanker og følelser. Samtidig kan det være rigtig rart at få de svære tanker ud af hovedet og ned på skrift.
Dyrk mindfulness
En anden ting, du kan gøre, er at dyrke mindfulness. I mindfulness fokuserer man på at mærke sin krop og være til stede i nuet.
I mindfulness falder ens puls, og de fleste oplever at blive mere rolige.
Grunden til at mindfulness giver rigtig god mening, når man har det svært, er at man får styrket sin forbindelse til sin krop. Og når vi kan mærke vores krop, er det også lettere at mærke, hvordan vi har det.
Derudover viser forskning, at mennesker der dyrker mindfulness sover bedre og har mindre tankemylder. Begge dele noget, som er forbundet med højere livskvalitet.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser, ligger der allerede seks forskellige øvelser klar til dig.
Hvis du vil læse flere råd til, hvad du selv kan gøre, for at få det bedre, kan du læse mere i vores artikel: Deprimeret? Få 10 gode råd til, hvad du selv kan gøre
Hos Headspace kan du være anonym
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Hos Headspace sidder der en masse dygtige og søde rådgivere klar til at hjælpe.
De har afdelinger mange steder i Danmark, så man kan både få rådgivning online eller fysisk i deres lokaler. Og hvis du har brug for at være anonym, kan du også det.
Tag til lægen
Til slut vil jeg opfordre dig til at tage til lægen. For selvom det er normalt at have perioder, hvor man er mere trist end andre, så er det vigtigt at reagere, især når man får tanker om, at man ikke har lyst til at leve.
Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få hjælp, og hvad der passer bedst til dig.
Det er virkelig svært, når man har det dårligt, og har svært ved at se, hvad man skal gøre ved det. Her er det rigtig vigtigt at få talt med nogen om, hvordan man har det. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positive og helende tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper