Hej Mindhelper
Den seneste tid har jeg tænkt rigtig meget over livet, og det har været svært for mig at se nogen mening med det. Hvad der før betød noget for mig, betyder ikke noget mere. Jeg plejede at have lyst til at studere, men nu ser jeg ingen fremtid mere. Det hele virker meningsløst.
Jeg er ikke ked af det eller trist, jeg føler mig meget neutral og har det egentlig fint og er tilfreds, men tankerne om, det hele ikke betyder noget, har virkelig forstyrret min tankegang på det seneste. Hvad der før virkede vigtigt, gør nu ikke længere. Det har medført, jeg har tænkt meget på selvmord på det seneste, fordi jeg ikke kan se nogen mening med at være her.
Hvordan ville man gribe livet an herfra?

(19 år)
Kære Du
Det kan være hårdt, når man er røget ind i en periode, hvor tingene føles meningsløse. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Meningen med livet
Du skriver, at du i den senere tid har tænkt over, hvad meningen med livet er, og om der overhovedet er en. Det kan godt være nogle tunge tanker, og de kan komme til at fylde meget.
Til dagligt tænker de fleste af os ikke så meget over, hvad den dybere mening med livet er. Vi står op, passer vores studie eller arbejde, vi ses med vores venner, dyrker vores hobbyer osv. osv. – og alt køre egentlig ret meget på autopilot. Men nogle gange kan det ske, at vi ramler ind i en periode, hvor vi pludselig stopper op og tænker – hvad er det hele egentlig til for? og hvad er meningen?
Perioder, hvor man føler at det hele er meningsløst, er ret normale at opleve, fra tid til anden. Og jeg tror, at rigtig mange unge har prøvet, at tænke nogle af de samme tanker, som du gør lige nu. Men det kan være svært at finde motivationen i sådan nogle perioder. For hvis der ingen mening er, hvorfor skal jeg så gå i skole, dyrke sport, ses med venner, eller noget helt fjerde?
Der er desværre ikke noget enkelt svar på, hvad der giver livet mening. For det kan være helt vildt forskelligt fra person til person.
Skift i livet
Hvad der gør livet vigtigt kan også skifte igennem livet. For børn er det at lege og være sammen med deres forældre. For unge er det måske at vælge uddannelse eller have det sjovt med vennerne. Og for voksne kan det være noget helt fjerde. Derfor er det også naturligt, at der sommetider sker nogle skift i, hvad man kan lide at lave. Og nogle gange mister man også interessen for det man plejede at gå op i.
Hvis man har det sådan kan det hjælpe på følelsen af meningsløshed, at prøve at finde nogle nye ting at gå op i – eller genopdage noget, man før har synes var fedt.
Det er ikke sikkert, at det er fedt allerførste gang, man prøver det. Men det kan være godt at kaste sig ud i det alligevel. For hvem ved, måske var det lige netop det som skulle til for, at man mærkede motivationen eller glæden igen. Samtidig kan det at lave noget også hjælpe med, at komme lidt ud af hovedet. Så du kan overveje, om der er et eller andet, du kan prøve af? En hobby, et projekt, eller lave en ny aktivitet med en ven. Du kan læse flere ideer i artiklen om, at bryde tunge tanker, når de køre i ring.
Selvmordstanker
Når man går rundt med en følelse af meningsløshed, kan selvmordstankerne godt dukke op. For hvis der ikke er en mening med at leve, kan det godt føles som om, at man lige så godt kunne være død. Men tit er det sådan med meningsløshed, at den forsvinder igen. Og glæden og motivationen kommer tilbage. Derfor er det også rigtig ærgerligt, at komme til at handle på selvmordstankerne. For det er ikke løsningen på de tunge tanker.
Du skriver ikke så meget om, hvad selvmordstankerne præcist har handlet om. Men du skal vide, at det med at tænke på døden og på selvmord er noget, som mange unge kæmper med på et tidspunkt. Derfor er du langt fra alene om, at gå med de tanker. Men heldigvis kan man godt komme af med tankerne igen.
Når man har selvmordstanker er det vigtigt, at tale med nogen om det. For det kan være tungt at gå med alene. Og mange oplever også, at tankerne fylder mindre, når de deler dem med andre.
Tal om det
Derfor er mit bedste råd også, at fortælle en du er tryg ved om, hvordan du har det for tiden. Det kan f.eks. være en forældre, en god ven, eller en helt tredje. De fleste tæt på en vil nemlig gerne lytte og være der for en.
Det er helt naturligt, at synes det er svært at snakke med andre om, at man har selvmordstanker. Så hvis du har det sådan, skal du vide, at det er helt okay. Du kan læse gode råd til at tage snakken i Guiden til at tale med forældre om svære ting. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Lægen
Nogle gange, når man synes alting virker meningsløst og man tænker på selvmord, så kan det hænge sammen med, at man har fået en depression. Du skriver, at du ikke er ked af det eller trist. Men derfor tænker jeg alligevel, at det kan være en god ide, at tage et smut forbi lægen, hvis du bliver ved med at føle dig uinteresseret i ting og håbløs. For lægen ved en masse om, hvordan vi mennesker fungerer, både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt at få.
Livslinien
Jeg vil også tippe dig om Livslinien. Livslinien er et sted man kan skrive eller ringe til, og få en snak med en rådgiver, når man har selvmordstanker. Rådgiverne er vant til at tale om svære ting, og de gør deres bedste for, at det skal være en god oplevelse. Og det er altid bedre at tage kontakt dem en gang for meget, end en gang for lidt.
Headspace
Headspace er et andet godt tilbud, som jeg tænker måske kunne vær noget for dig. Hos Headspace kan man komme og få samtaler. Alle problemer er velkomne, og derfor er det også et godt sted at komme, når man er ramt ind i en periode, hvor tingene føles lidt meningsløse. Det kan nemlig hjælpe at tale om ens tanker, også selvom man ikke som sådan føler sig trist eller ked af det.
Det er gratis at komme i Headspace, og du kan også være anonym. Der ligger headspacecentre i de fleste store byer, og ellers kan de også fanges på deres chat.
Det kan være være hårdt at føle, at livet er meningsløst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber at de tunge tanker letter igen snart.
De bedste hilsner fra en Mindhelper