Hej Mindhelper
Jeg er en udvekslingsstudent. Jeg har været væk hjemmefra i nu 5 uger. Jeg er i Mexico, som var min trejdeprioritet. Jeg blev virkelig glad for Mexico, fordi jeg ville lære spansk. Jeg kunne ikke selv vælge byen jeg skulle til. Og kom til en meget meget farlig by. Jeg var der i en måned. Jeg var okay med familien. Og skolen var jeg virkelig glad for. Men byen var bare alt for farlig til et udvekslingsår. Jeg var mega indelukket og kunne høre skud næsten hver nat. Det mest ubehagelige jeg har prøvet. Jeg skulle derfor flytte by, familie og skole. Jeg har nu været i min nye by i en uge. Jeg ved godt at det ikke er særlig lang tid. Min nye er familie er god. De er meget sociale, så det er godt. Min nye skole er okay, der er udvekslingsstudenter, og kan godt mærke, at de har været her i længere tid end mig. Det synes jeg er svært. Jeg savner den gamle skole meget. Folk snakker ikke særlig meget her på skolen. Jeg er en meget social person, så det er meget ensomt for mig. Jeg har haft det meget svært her i Mexico, fordi tingene bare ikke gik som forventet. Jeg føler mig enormt alene. Jeg savner min familie meget. jeg vil ikke hjem. men jeg glæder mig til den dag jeg skal hjem.

(16 år)
Hej med dig
Det er super svært, når ens udvekslingsophold ikke går som ventet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt
Når jeg læser dit brev, synes jeg det lyder til, at du har haft en rigtig svær start på dit udvekslingsår. Derfor er jeg også glad for at høre, at du fik skiftet by, skole og familie. Og selvom du nu bor et mere roligt sted, så tænker jeg, at det er helt naturligt, at det stadig er svært.
Det bliver bedre med tiden
Det at flytte til et nyt sted eller at være på udveksling, kan ofte godt være lidt en ambivalent følelse. På den ene side vil man gerne alt det nye og spændende, men på den anden side savner man også alt det gamle. Så det du skriver, giver rigtig god mening, ud fra det du fortæller om dit ophold. Heldigvis oplever de fleste, at det bliver bedre med tiden. Det er forskelligt, hvor lang tid det tager at falde til. Nogle falder til med det samme og for andre går der meget længere tid. Så selvom det er svært lige nu, så kan det godt blive bedre.
Ensomheden
Du skriver, at du er en meget social person, men at du føler dig ensom der hvor du er nu. Ensomhed gør ondt. Og når man så samtidig sidder langt væk hjemmefra, kan ensomheden godt ramme en ekstra hårdt. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du synes det er svært. Men ensomheden kan godt forsvinde igen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kunne snakke med nogle af de andre udvekslingsstudenter på din nye skole? Måske kan de genkende nogle af de ting du oplever og har nogle gode råd. I er jo alle sammen langt væk hjemmefra, så I har allerede en masse tilfælles.
En anden god måde at være social på, er at starte til en sport eller aktivitet på skolen. Er der eventuelt et fodboldhold, bogklub eller noget helt tredje på skolen, som kunne være noget for dig? At have noget fælles at samles om, kan nemlig være en god måde at lære andre at kende på.
Snak med din værtsfamilie
Et godt råd til, at bekæmpe den ensomhed du beskriver er, at tage fat i din værtsfamilie. Du skriver selv, at de er meget sociale og gode. Derfor tænker jeg også, at de rigtig gerne vil have, at du også har det godt. Så måske kan de også hjælpe dig med at komme i kontakt med nogle andre unge i nabolaget eller tage dig med til flere sociale arrangementer. Lige meget hvad, er det en god ide at snakke med dem om, hvordan du har det. For det kan være rigtig rart at dele de svære tanker og følelser med nogen, som er tæt på en. Og jeg er sikker på, at de gerne vil have, at du har det godt, mens du er hos dem.
Tag fat i din kontaktperson
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har en kontaktperson gennem det bureau, du er afsted med? For hvis det slet ikke dur at snakke med dine værtsforældre, så tænker jeg, at det måske kunne være en god ide at tage fat i kontaktpersonen. De fleste organisationer, som sender unge på udveksling, giver ofte den unge en kontaktperson eller rådgiver, som kan hjælpe dem. De har ofte masser af erfaring med at hjælpe unge på udveksling, som har det svært. Derfor har de måske nogle gode råd til, hvordan du kan blive mere social der, hvor du er.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, er du altid velkommen til at kontakte Headspace. Hos Headspace sidder en masse dygtige og søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis man føler sig alene og ensom. Det er ganske gratis og man kan være anonym, hvis man har lyst til det. Du kan fange dem på chatten på deres hjemmeside.
Det kan være rigtig svært, når man er langt væk hjemmefra og ensomheden fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper