Hej brevkasse
Jeg er en 19-årlig pige, som slut august startede på studie. Dette betød også, at jeg skulle flytte til Aarhus ( 2 timer væk fra min hjemby). Nu føler jeg mig meget ensom. I starten tænkte jeg, at jeg bare skulle give det lidt tid, men syntes kun det er blev værre. Jeg har tre skønne veninder fra højskolen, som også bor i Aarhus, men ellers er alle mine venner i min hjemby. Jeg føler mig dog mest ensom på studiet. Vi er kun 50 mennesker på mit studie, og jeg føler ikke rigtigt, at jeg har en plads. Alle er begyndt at finde 1 eller to, som de ses med privat eller mødes for at læse op til eksamen med. Jeg har bare ikke fundet nogen. Der er en del, som virker rigtig søde og jeg prøver virkelig at tage kontakt, men jeg føler ikke det kommer nogen vegne. Jeg ved ikke om det er på grund af min alder. Mange af de andre er omkring 22-25 år og der er jo en smule aldersforskel. Jeg kan ikke finde ud af, om det er problemet. Det fylder rigtig meget og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op med det hele.
Håber i har nogle gode råd.
Med venlig Hilsne
En ensom pige i storbyen

(19 år)
Kære Ensomme pige i storbyen
Det lyder til, at du bøvler med at finde din plads på studiet lige nu. Det kan være hammerhårdt og fylde meget, når man har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Du er ikke alene
Du skriver, at du startede på studie i august og flyttede til Århus. Du skriver også, at du føler dig ensom og ikke rigtig har fundet din plads på studiet. Det kan godt være en ret stor omvæltning at flytte til en ny by og starte på studie. For pludselig bor ens venner og familie langt væk, og man skal derfor både forholde sig til en ny uddannelse og skabe sig et nyt netværk. Og det kan godt være en ret stor mundfuld. Derfor er der også mange unge, som bliver ramt af ensomheden, når de starter på studie. Så du er langt fra alene om at have det sådan. Det er noget, som rigtig mange unge kan nikke genkendende til. Men heldigvis kan man godt komme ud af ensomheden igen. Sådan så den tunge følelse ikke bliver ved med at fylde og overskygge alt andet.
Studiet
Du skriver, at du føler dig mest ensom på studiet. Studiet er ofte noget, som man som studerende bruger rigtig meget tid på. Derfor kan det også godt gøre ekstra ondt, når det særligt er der ensomheden titter frem. Og derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at det fylder meget hos dig.
Men jeg bider også mærke i, at du skriver at de andre på studiet virker rigtig søde. Derfor tænker jeg også, at du endelig skal blive ved med at være opsøgende og tage kontakt. Måske endda spørge dem direkte, om du må være med til at læse til eksamen, eller om de fx har lyst til at drikke en kop kaffe efter undervisningen. Og jeg ved godt, at det kan være mega skræmmende at gøre. Men heldigvis oplever de fleste, at andre bliver glade for, at man gerne vil dem. Og nogle gange er de andre slet ikke klar over, at man gerne vil være med til tingene. Så er der måske en gruppe eller et par stykker på studiet, som du kan høre ad, om I skal læse sammen?
Nogle studier har også forskellige udvalg, som fx arrangerer fester eller står for andre ting. Jeg ved ikke, om I har noget af det på dit studie, men hvis I har, så kan det også være en rigtig god måde at blive en del af et fælleskab og blive tættere med nogle af ens medstuderende.
Snak med en studie- eller trivselsvejleder
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide at du tog fat i en studie- eller trivselsvejleder på dit uddannelsessted, og fik en snak om, hvordan du har det. For studievejledere er vant til at snakke med unge, som bøvler med forskellige ting, og de vil rigtig gerne hjælpe med at gøre studiet til et rart sted at være. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man føler sig alene på studiet. Så er der måske en studievejleder, der hvor du går, som du kan booke en tid hos?
Snak med dem omkring dig
Når man går og tumler med tunge tanker og følelser, kan det være en rigtig god ide at dele dem med andre. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man ikke går med det alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fx snakkede med dine forældre eller dine højskoleveninder om, hvordan du har det.
Jeg tænker også, at det måske kunne være en god ide, at du brugte lidt mere tid med højskoleveninderne lige nu. For på den måde også at bruge mere tid på noget, som du synes er rart og gør dig glad. Så måske I kan gå en ekstra tur, spise aftensmad sammen eller gøre lidt mere af noget helt tredje, som I synes er hyggeligt?
Du er altid velkommen hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at vende dine tanker og følelser med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge. Og så er det helt gratis og anonymt. De har et center i Århus, hvor du enten kan droppe ind eller få en tid, og ellers er du også altid velkommen på chatten.
Det kan være rigtig svært, når man ikke helt er faldet til og har fundet sin plads på studiet. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at du snart finder din plads, og at ensomheden letter.
De bedste hilsner fra en Mindhelper