hej brevkasse
da jeg gik i sjette fandt jeg ud af at jeg kunne søge ind i en idrætsklase i syvende og og jeg fik tilbuddet om at komme ind det takkede jeg ja til da man så fik to gange morgentræning om ugen og alle gik op i sport i ens klasse og alle var nye klassen
det gik rigtig fint i starten men jeg har nu gået der i et halvt år og føler mig ensom i klassen og er lige ved at græde i klassen hele tiden og har også kommet til at græde et par gange
jeg var i skole i tre uger i starte og så skulle jeg på to ugers ferie og da jeg kom hjem fik jeg kighoster og skulle blive hjemme i en uge så jeg var væk i tre uger og i den tid var min klasse på ungdomstur med tre overnatninger hvor de kom tættere på hinanden og der var jeg jo ikke med og da jeg kom tilbage har jeg haft ondt i halsen hovedet og maven on/off siden da så er kommet til at sidde over i hjørnet og set måske lidt sur ud pga jeg havde det dårligt så har ikke rigtig fået nogle venner i klassen
jeg har et godt forhold til min mor og har snakket med hende om det og hun er i kontakt med skolen men jeg synes det er svært at komme med en i fælleskabet nu hvor jeg ikke er med i det
undskyld det er kringlet

(13 år)
Hej med dig
Du skriver, at det gik rigtig godt i starten, men nu hvor der er gået et halvt år, føler du dig ensom. Ensomhed er desværre en følelse som rigtig mange mennesker går og døjer med. For nogle rammer følelsen kun engang imellem og for andre fylder den hele tiden.
Nogle gange kan man godt få en følelse af, at det må være en selv, som den er galt med. Men når jeg læser dit brev, så er jeg næsten overbevist om, at det ikke er tilfældet. Det lyder til at du har været hammeruheldig med de 3 uger i starten, hvor du ikke var i skole pga. ferie og sygdom. Og så var de andre på ungdomstur imens. Hvor uheldig har man lov at være?
Hvad kan du så gøre?
Det kan godt føles lidt svært at komme ind i fællesskabet igen, når de andre har været på ungdomstur sammen og har haft god mulighed for at lære hinanden at kende. Men selvom det kræver lidt ekstra kræfter, så tror jeg at en af de bedste ting du kan gøre er, at prøve at smalltalke med de andre i klassen.
Udse dig, hvem du skal blive venner med først
Er der en person i klassen, som virker sød, du har lyst til at lære at kende. Så prøv at starte med at række ud til hende. Skriv til hende, spørg om hendes hjælp i skolen og prøv at finde ud af, om I har fælles interesser. Hvis hun virker glad og åben, så prøv at invitere hende til at lave noget udenfor skolen.
Lad dig ikke slå ud af, at det måske kommer til at tage lidt tid
Det tager tid at komme ind i et fællesskab, som allerede er dannet. Men det kan godt lade sig gøre. Husk på, at det kan tage lidt længere tid end når alle er nye, fordi I er lidt forskellige steder end hvis I allesammen havde følte jer nye i klassen. Men det er okay!
Det handler om hver dag at prøve at tage et par små skridt i den rigtige retning. Spise frokost med de andre piger. Prøve at få nogle til at grine. Finde ud af hvem du har fælles interesser med. Skrive til nogle efter skole. Spørge om du må være med til ting i frikvartererne.
Hvad skal man snakke om?
I vores artikel 6 gode tricks til smalltalk – sådan finder du på noget at snakke om, står der en masse gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken og skabt kontakt til de andre i klassen. Det kan være du pludselig finder ud af, at du har super meget til fælles med en af de andre i klassen og at I så bliver venner over det.
Fortæl nogen hvordan du har det
Du skriver, at du har snakket med din mor om hvordan du har det, og at hun allerede er i kontakt med jeres skole. Det er super godt, at du får snakket med din mor, det synes jeg du skal blive ved med.
Jeg tænkte på om du eller din mor har snakket med din klasselærer om, hvordan du har det? Hvis ikke, så synes jeg det kunne være en rigtig god ide.
Ens klasselærer er ofte interesseret i, at deres elever har det godt og føler sig som en del af klassen. Derfor tænker jeg også, at de vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe dig med at blive en del af klassen.
Børnetelefonen
Hvis du har lyst til at snakke med nogle helt andre om, hvordan du har det, kan jeg varmt anbefale dig Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der en masse super søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med børn og unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man går og føler sig ensom. Du kan enten fange dem på chat eller ringe til dem. Det er gratis og man kan være helt anonym.
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, når man føler sig ensom i en ny klasse. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som kan hjælpe. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper