Hej, jeg har det sgu lidt som om jeg er begyndt at blive lidt ensom, jeg snakker sjældent med nogle overhovedet, og snakker kun hyppigt med en person. Dette har gjordt at jeg virkeligt holder af denne person som ven, og meget tit tjekker om de har skrevet osv. Men det er også meget klart at denne person langt fra holder af mig i samme grad, hvilken er 100% forståeligt og en god ting, da det ikke er sund, det jeg gør. Men jeg må også sige at det virkeligt gør mig lidt ked af det, at jeg holder meget af en person som ven, men ikke føler at de har det på samme måde. Hvis jeg forsvandt, føler jeg ikke at de ville blive påvirket ret meget, hvor jeg ikke ved hvad jeg skulle gøre af mig selv uden dem. Jeg har det meget svært at møde og lave connection med andre mennesker, så jeg føler mig lidt tabt må jeg indrømme.

(19 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du synes det er rigtig hårdt at føle dig ensom, og at du primært snakker med en person.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Så kan vi nemlig finde ud af, hvad du kan gøre for at føle dig mindre ensom.
Det giver god mening
Som du nok ved, så er vi mennesker sociale dyr. Det betyder, at dengang vi boede på savannen og jagede dyr for at overleve, var det en kæmpe fordel at være del af en gruppe.
Derfor har vi også indbygget i os fra naturens side, at det er ubehageligt, når vi ikke føler os som en del af en gruppe eller har en masse venner.
Det er altså helt naturligt, og giver god mening, at du føler dig ensom og føler dig en smule afhængig af din ven.
Vi er forskellige sociale dyr
Selvom du føler, at hvis du forsvandt, så ville din ven ikke blive påvirket særlig meget af det, så er det nødvendigvis ikke sandt.
For selvom vi mennesker er sociale dyr, så er der stor forskel på, hvordan vi er sociale. Nogle vil gerne være sammen med deres venner hele tiden og skriver konstant, og andre kan godt lide at lade op alene og skriver ikke så tit.
Begge dele er helt normalt og ikke nødvendigvis et udtryk for, hvor meget eller hvor lidt, de har brug for deres venner. Derfor kan det altså sagtens være, at din ven holder rigtig meget af dig og har brug for dig i sit liv.
Men hvis du bliver ved med at føle, at de ikke tager lige så meget initiativ som dig, kan det være en god ide, at tage en snak med ham om det. Venskaber skal helst være rart for begge parter.
Hjælp til at danne nye relationer
Du skriver, at du har meget svært ved at møde og lave connections med andre mennesker. Sådan tror jeg, at der er rigtig mange mennesker der har det. Nogle er bare mere udadvendte end andre, og har derfor ofte nemmere ved at danne nye relationer.
Heldigvis har vi nogle rigtig gode råd til hvordan du kan skabe nye relationer, hvis du har lidt svært ved det. I vores artikel: Sådan lærer du nye mennesker at kende, får du en masse gode råd til, hvordan du får nye mennesker i dit liv.
En af rådene handler fx om, hvordan man øver sig i at smalltalke. Smalltalk er nemlig en rigtig god måde at starte en samtale med nogen, som så senere kan ende med at blive ens gode ven.
Hvis du synes det lyder fedt at kunne hyggesnakke og har lyst til at slappe af i at smalltalke, kan jeg anbefale dig vores guide: Sådan bliver du bedre til at smalltalke. Her står der alt, du skal vide om at smalltalke og en masse gode råd til, hvordan du kommer i gang.
Kan du snakke med din ven?
Jeg kommer også til at tænke på, om du eventuelt kan snakke med din gode ven om, at du føler dig lidt ensom for tiden.
Måske kender din ven godt følelsen og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre? Selv hvis de ikke gør, så er det altid rart at få luftet sine tanker og delt dem med andre.
Hvis du har mod på det, kan det også være, du kunne spørge dem, om de ikke kunne tage dig med til nogle arrangementer. På den måde, møder du nogle af deres venner og kan måske få dig nogle nye relationer på den måde?
Har du hørt om Ventilen?
Her til sidst, vil jeg høre om du kender til Ventilen? Ventilen er nemlig for dig, der er ung og kender til ensomhed, og som gerne vil have hjælp til at komme ud af ensomheden.
De har en masse tilbud og aktiviteter, hvor du kan møde andre unge, som også føler sig en smule ensomme.
Det er gratis og du kan finde Ventilen i de fleste større byer.
Det kan være enormt svært at føle sig ensom og føle, at det er umuligt at danne nye relationer og connections. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper