Gymnasiepres:
Hej! Jeg går i 3.g på STX.
Jeg har virkelig svært ved at få lavet mine ting i skolen og synes generelt at mængden af lektier og afleveringer her sidst på året er meget uoverskueligt. Det er især kommet i kølvandet på min SRP-proces, som jeg oplevede som både uoverskuelig og drænende, at det hele er blevet meget presset for mig.
Siden den har jeg haft følelsen af, at jeg ikke længere kan (præstere) det samme, som jeg plejer. Hvor jeg førhen har været frustreret over en danskaflevering, men stadig har kunnet komme i mål, sad jeg og brugte virkelig lang tid og meget energi på den seneste aflevering uden at jeg fik noget der mindede om et færdigt produkt ud af det. Det var som om, jeg bare gik i baglås. Det hele blev virkelig uoverskueligt for mig. Det var virkelig frustrerende og tog super meget på mit humør og min selvstillid…
Jeg frygter faktisk lidt, at det også kommer til at være lige så uoverskueligt og drænende når jeg snart skal sidde og læse til eksamen. Jeg håber I kan hjælpe mig, for jeg er virkelig ved at løbe tør for idéer.

(20 år)
Kære dig,
Det lyder til at du har knoklet hårdt på, og er nået til et punkt, hvor du er godt og grundigt udkørt. For det første skal du vide, at du er langt fra alene, det er en følelse som rigtig mange unge kender til.
3.g er det sidste hårde stræk
Jeg kan godt forstå du synes 3.g er pissehårdt. Det er det sidste år på uddannelsen, og det er også her, at tingene virkelig spidser til, og hvor man kan blive overvældet af de mange afleveringer, og måske også et pres for at klare det godt til slut.
Samtidig er det også helt normalt at have en følelse af at være udkørt efter at have været i gang i næsten tre år, og det kan føles som om, at motivationen og lysten virkelig er svær at holde fast i.
Som sagt er du langt fra alene, flere har tidligere skrevet til os om, at de også har følt sig presset i skolen, det kan du blandt andet læse i brevkassesvarene: Jeg er presset over alle de eksamener og overvejer kraftigt at droppe ud, og, Jeg tror muligvis, at jeg har været ramt af stress
Pauser giver luft til hjernen, så nye ideer kan spire
Først og fremmest kommer jeg til at tænke på, om du husker at holde pauser fra lektielæsning og afleveringer? Nogle gange kan vi blive så opsatte på at skulle gøre det godt og nå alt, at vi helt glemmer at holde pauser. Men faktisk er pauser rigtig vigtige for, at vi kan præstere og fokusere.
Du nævner at du på det seneste slet ikke kan komme igennem dine afleveringer, selvom du bruger meget tid på dem. Det er helt normalt at have perioder, hvor vi har sværere ved at koncentrere os end andre, eller hvor vi rammer en skriveblokade, og simpelthen bare ikke kan komme videre.
Her kan det give rigtig god mening at holde en god pause, for eksempel ved at få noget frisk luft, høre noget musik, eller lave noget du synes er sjovt. Så får hjernen en pause, og det kan gøre underværker.
Du kan læse mere om hvorfor pauser er vigtige, og hvordan en god pause kan se ud i artiklen: Derfor er pauser nødvendige! 6 idéer til dine perfekte pauser
Find hjælp i Ro-appen
Jeg ved ikke om du allerede har opdaget den, men vi har faktisk lige lanceret en helt ny app her fra Mindhelper som hedder Ro. I appen kan du finde gode redskaber til fx at slappe bedre af eller til at strukturere dine dage, så alt tiden ikke går med at stirre ned i bøgerne.
Appen kan hentes både til iPhone og Android. Find den her:
Hent til iPhone
Hent til Android
Har du snakket med dine venner?
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med dine venner om, hvordan du går og har det? Når noget presser os, kan det være rigtig rart at sige det højt til nogen, vi stoler på.
Vi mennesker er flokdyr, og vi er ikke lavet til at klare alting alene. Derfor kan det lette noget af det pres, vi føler, når andre kan hjælpe os med at tage lidt af det. Samtidig kan det være det viser sig, at nogle af dine venner har det på samme måde som dig, og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Har du talt med din lærer?
Du kan også prøve at tale med en lærer du stoler på. Nogle gange kan vi tro at det er liv eller død om vi afleverer en aflevering til tiden, eller siger noget i alle timer. Det er dog langt fra altid sandheden, og oftest vil vores lærere rigtig gerne hjælpe os, hvis vi ikke er et sted, hvor det er realistisk.
Det kan være dig og din lærer sammen kan lave en plan, som kan tage noget af presset fra dine skuldre. Du kan læse mere om hvordan du kan få hjælp på din skole i artiklen: Guide: Få hjælp på din skole eller din uddannelse.
3.g er sindssygt hårdt, og jeg er sikker på at mange kender til at være pressede helt til slut. Jeg sender dig god energi og varme tanker, og håber du finder en god måde at afslutte gymnasiet på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper