Hej Mindhelper
Jeg prøver at få mig en normal døgnrytme, men jeg kan ikke falde i søvn – jeg ligger bare og tænker på alt muligt, der holder mig vågen, og så bliver jeg frustreret og utålmodig, fordi jeg ikke kan sove, og så kører det bare i ring. Tror muligvis jeg har været ramt af noget stress, der har stået på i et par måneder, og prøver nu mit bedste med at finde overblikket igen – men jeg synes det er rigtig svært. Jeg mister hurtigt koncentrationen, når jeg skal noget, og jeg har generelt bemærket, at jeg glemmer enormt mange ting, som jeg ikke plejede at glemme. Synes det er super pinligt, og det medfører, at jeg føler mig endnu mere håbløs. Får stadig smerter i hjertet (varer ca. 1-10 min) ca. én gang om ugen, og plejer ofte at få en ukontrollérbar rysten i hænderne. Jeg har ikke haft lige så meget pres på de sidste 2 uger, så har set det som en mulighed for at finde overblik igen – men det er sværere, end jeg lige troede, at komme igang med lektier, afleveringer. og andre praktiske opgaver. Det er som om jeg aldrig har det ekstra overskud, der ville hjælpe det hele med ikke at føles så tungt. Lige om lidt ved jeg, der bliver pres på igen. Hvordan holder jeg stress væk?
Hilsen pige i 2.g.

(18 år)
Kære Pige i 2.g.
Det kan være smadder hårdt, når afleveringer, lektier og praktiske opgaver står og banker på døren – og man ikke har følelsen af, at kunne følge med. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Når man er presset
Du skriver, at du har følt dig stresset på det seneste og har svært ved at få overblikket tilbage. Det kan være mega frustrerende, at have det sådan. For når man føler sig presset er det helt naturligt gerne at ville have kontrol over situationen – for så ville det måske være lettere at slappe af. Men når man er presset går det tit ud over ens evne til at koncentrere sig og mange oplever også, at de har sværere ved at huske ting. Og når man har sværere ved at huske og koncentrere sig, så giver det rigtig god mening, at det også kan være svært at få overblikket.
Søvn
Det er også normalt at få sværere ved at falde i søvn, når man er presset. For når man skal falde i søvn kræver det, at man kan finde ro. Og netop det kan være rigtig svært, hvis man går med en følelse af stress indeni.
Mange oplever også, at det netop er når de skal til at sove, at tankerne myldre frem. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i artiklen Overtænker du? Få 8 gode råd, som kan hjælpe. Den handler nemlig om, at prøve at bremse nogle af tankerstrømmende, når de kommer. Du kan også læse tips til at sove bedre i Svært ved at falde i søvn?
Sænk barren
Rigtig mange unge føler sig stressede. Og især 2 g. kan være et år, hvor der bare er lige de flere afleveringer og fag. Og det kan være ret svært at se sig ud af, når man står i det. Men noget af det som kan hjælpe, når det føles som om der er alt for meget at se til. Det er at sænke nogle af forventningerne til sig selv. Det kan f.eks. være ved i en periode, at gøre mindre rent end man plejer. Eller måske arbejde mindre på sit fritidsjob, hvis man har sådan et. For det er helt okay, at man ikke kan nå det hele.
Det kan også hjælpe at prøve at prioritere i nogle af alle tingene. Måske er det f.eks. vigtigere for en, at sætte sig godt ind i noget stof til et fag, som man skal afslutte til sommer. Og så ellers sænke barren for, hvor godt man skal klare det i nogle af de andre fag. Giver det mening?
Du kan læse flere tips til at komme stress til livs i artiklen Stresset? Få en trin-for-trin guide til mere ro.
Tal om det
Når man går og bøvler med nogle svære ting, så er det bedste at gøre, at tale med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at det ville være en god ide, hvis du snakkede med en af dine forældre, en god veninde, eller en helt tredje om, hvordan du har det. For det kan være lettende at dele sine tanker med andre.
Studievejledningen
De fleste gymnasier har også en studievejledning. Det kan være et super godt sted at smutte forbi, hvis man føler at lektierne og opgaverne er vokset en lidt over hovedet. Studievejlederne er nemlig vant til at tale med unge, om press og stress. Derfor har de sommetider også nogle tips, som kan hjælpe.
Lægen
Når man er presset kan det godt påvirke ens krop – f.eks. ved at man får bankende hjerte eller ryster, som du også skriver. Det er der ikke noget farligt i. Men det kan alligevel være meget fint lige at få en snak med sin læge om det. Så hvis du ikke har været et smut forbi din læge endnu, tænker jeg, at det ville være en god ide.
Headspace
Til allersidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler, hos en frivillig. Intet problem er for stort eller småt. Og det kan fungere, som et rigtig godt pusterum, at have et sted man kan komme, og dele sine tanker. Det er gratis, og du kan også være anonym. Så du kan prøve at tjekke ud, om det ligger et center nær dig. Og ellers kan de også fanges chat.
Det kan være rigtig drænende, at føle sig stresset. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper