Hej Mindhelper
Jeg er en pige, der til daglig går på gymnasiet i 3.g, og er dermed færdig til sommer. Lige nu overvejer jeg at droppe ud. Dette skyldes, at vi bl.a. har mange eksamensprojekter, hvor man skal være i en gruppe. Her er vi sammen med flere forskellige skoler, hvor de elever, som kommer fra den samme skole som jeg selv gør ikke ønsker at være sammen med mig, selvom vi alle har den samme arbejdsmorale. Der er så kun en gruppe tilbage, som kommer fra en anden skole. Jeg har dog kun 5-6 uger til at lære dem at kende og er derfor bange for at ende selv. Det er et svært projekt at være selv i, hvor man skal lave mange forsøg og 15-30 sider rapport på 8 uger samtidig med andre projekter og eksamener. VI ved, at vi skal op til eksamenen. Desuden er jeg presset over alle de andre eksamener, som vi skal til og hvordan det skal gå for vil ikke have, at min fremtid bliver ødelagt, for så er gymnasietiden spild..
Jeg har desuden svært ved at begå mig socialt grundet autisme og PTSD.
Jeg overvejer derfor meget kraftigt at droppe ud, da jeg bl.a. heller ikke får sovet om natten. Hvad havde I gjort.
Mange tak for svar.
Vh.

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at der er en masse ting lige nu som gør, at du føler dig rigtig presset. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig så vigtigt, at række ud efter hjælp, når man rammer ind i svære perioder i livet.
Det giver mening
Der er ofte mange eksamener og projekter, når man nærmer sig slutningen af gymnasiet. Det kan være hammer-hårdt og energikrævende, når der er mange ting på en gang, som man skal lave og have styr på. Og nogen gange kan det godt komme til, at føles lidt uoverskueligt det hele. Det tror jeg at der er rigtig mange unge, der går i 3 g, der kan genkende.
Når der er både projekter og eksamener at forholde sig til, så er det helt normalt at man kan føle sig presset. Og når man er presset, kan det sommetider gøre, at man får svært ved at sove. Det kan være fordi, at ens krop og hoved er på overarbejde, for at holde styr på alt det man skal. Og så kan det være svært at geare ned om aftenen, og få nok ro på, til at kunne falde i søvn.
Hvis man føler sig rigtig presset, kan det også være svært at se, hvordan man kan komme ud af den ubehagelig følelse. Og så kan tankerne om at droppe ud af gym, godt dukke op. Det er nemlig en naturlig reaktion, gerne at ville væk fra de ting som gør, at man føler sig overvældet. Men ofte kan man en hel del mere end man selv tror, i sådan nogen situationer. Nogen gange har man måske bare brug for, at få lidt hjælp. Du kan tage et kig på artiklen Ro på: 10 tips til mindre pres i hverdagen. Måske er der noget i den du kan bruge, til at dæmpe presset lidt.
Få hjælp af læreren
Du skriver, at du er bekymret for hvordan det skal gå, med det projekt du skal til at lave, fordi der ikke er nogen fra din skole, der vil arbejde sammen med. Det lyder som en rigtig træls situation. For det kan måske føles lidt sårende, hvis man ikke har nogle at arbejde sammen med. Og det kan også være med til at presse en.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du kan snakke med læreren der står for projektet om, at du ikke har en gruppe at være sammen med? Lærerne er der nemlig for at hjælpe dig. Og måske kan læreren være med til at finde ud af, hvordan du bedst kan komme igennem projektet. Måske er der for eksempel en gruppe, som du kan komme med ind i, selvom den allerede er lavet.
Snak med en Studievejleder
Du kan også altid hive fat i en studievejleder. Sådan en har de fleste gymnasier nemlig tilknyttet. Studievejlederen er god at snakke med, hvis man går og overvejere at droppe ud af gym. For de ved som regel en masse om, at føle sig presset i gymnasiet, og hvad ens muligheder er. Studievejledere er vant til at tale med unge der går i gym. Og jeg tænker, at der er god chance for, at de har snakket med nogen før, i en lignende situation som din.
Tal om hvordan du har det
Jeg kommer også til at tænke på, om du taler med nogen om hvordan du har det for tiden? Det kan måske være med en forældre, en god ven, eller en helt tredje. Det kan nemlig sommetider være en hjælp for en, at få sagt nogle af de ting højt, man går rundt og bekymre sig om. For på den måde, kan man få støtte fra den person man taler med. Og det kan også bare være rart, ikke at gå med tingene selv. Så mit bedste råd til dig er, at tale med nogen om det pres du føler og dine tanker omkring gymnasiet.
Hvis du gerne vil tale med nogen ude fra, så kan du altid tage kontakt til Headspace. Headspace er et sted man kan komme som ung, og få samtaler. Hos Headspace arbejder der nogle rigtig søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale om svære ting, og vil altid gerne lytte og gøre deres bedste for, at det er en god oplevelse at komme der. Du kan finde et af Headspaces mødesteder på deres hjemmeside, og du kan også skrive til deres chat, hvis du gerne vil høre mere.
Det kan være rigtig hårdt, når man føler sig presset over eksaminer og projekter der skal laves. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har været hjælpsomt for dig. Og så håber jeg, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper