Spring til hovedindhold
Udgivet: 01/09/2026
Hej,
Jeg arbejder i [et supermarked] og har arbejdet meget i Frugt & Grønt i 4 halvt år🥒
Lige pludselig skulle jeg bare gøre rent i 5 timer 3 dage om ugen 🧼
Hvad gør jeg?

(Pige, 25 år)
Kære dig,
Først og fremmest så har jeg tilladt mig, at slette dit navn og anonymisere din arbejdsplads. Vores brevkasse er et fortroligt tilbud, så personlige oplysninger klarer vi os uden!😉
Når dét så er sagt, så lyder det i dit brev som om, du har oplevet pludselig at få nogle andre opgaver på dit arbejde, end ud har været vant til – og opgaver, du måske ikke synes er de fedeste?
Er det rigtigt forstået? Ellers må du endelig skrive ind igen.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan jeg i hvert fald godt forstå din forvirring! At gå fra, i 4,5 år, at opbygge erfaring, til pludselig kun at skulle gøre rent i 15 timer om ugen er en stor ændring.
Tag en snak med din chef
Det er altid en god idé, at gå til sin chef, hvis der sker ting på ens arbejdsplads, som man ikke forstår.
Ofte kan en situation som din bygge på en misforståelse eller noget lignende, som kunne være fedt at få en forklaring på.
Prøv at sig til din chef: “Hey, jeg er lidt forvirret over, hvorfor mine opgaver pludselig har ændret sig. Hvordan kan det være?”
Giv personen mulighed for at forklare, hvad der ligger til grund for ændringen. Måske har noget rengøringspersonale sagt op, og din chef har brug for ekstra hjælp til den slags opgaver.
Det er i hvert fald ofte en god idé at gå nysgerrigt og spørgende ind i en samtale, frem for at gå ind i den frustreret og vred.
På den måde er der i hvert fald en chance for, at problemet kan blive løst uden at skabe andre problemer!
Men mærk også dine grænser
Men… man skal heller ikke altid bevare freden for enhver pris.
Hvis din chef nu ikke har nogen god forklaring eller kan give dig en idé om, hvornår dine opgaver kan ændre sig igen, så skal du mærke efter i dig selv.
Man må nemlig gerne stille nogle krav til sin arbejdsplads, og hvis arbejdspladsen ikke kan leve op til de krav, så må man også gerne overveje, om det er et sted man har lyst til at arbejde.
Selvfølgelig kan der være en masse årsager til, at man har brug for sit arbejde – det er ikke altid nemt lige at gå ud og finde et andet, men samtidigt skal man behandles ordentligt på sit job.
Du har været på din arbejdsplads i næsten 5 år, og det bør også respekteres af din chef.
Klar kommunikation og god indstilling
Så… der er jo et par forskellige scenarier, som kan udspille sig:
Måske er det en misforståelse, som I kan få orden på hurtigt. Måske bliver du nødt til at stille nogle krav til din chef, og se om hun/han kan indfri dem.
Men uanset hvad, så er det vigtigt, at du kommunikerer på en ordentlig måde – både med respekt for dig selv og for chefen.
HVIS det nu skulle gå så vidt at du skal lede efter andet arbejde, så gå fra dit nuværende arbejde uden af “smække med døren”.
Altså: “Tak for 5 rigtig gode år, ærgerligt at vi ikke kan blive enige om fremtiden. Farvel og tak!”
På den måde undgår man at få sagt noget i vrede, som man ikke mente eller helt generelt at bruge unødvendig energi på noget, som ikke er det værd.
Jeg håber nu ikke at det går så vidt, men at du får en god snak med din chef og får klarhed på situationen igen!
Held og lykke,
De bedste hilsner fra Aske
Var svaret nyttigt for dig?