Hej Mindhelper
Jeg er en pige der lider af voldsom eksamensangst og har gjort det siden jeg var helt lille. (kunne ikke engang gennemfører matematik prøve i 3 kl., blackoutede)jeg har aldrig kunne lide at arbejde på tid og få et tal som belønning. men alligevel er det tal ret vigtigt for mig da jeg føler jeg er et dårligere menneske hvis jeg ikke for topkaraktere. det er et kæmpe pres at leve i og super udmattende.
desuden er terminsprøverne lige rundt om hjørnet og jeg har aldrig været mere rædselslagen for noget før. jeg har det så slemt at jeg overvejer at tage livet af mig selv. jeg befinder mig i kuldkælderen og stigen op er væltet og den er alt for tung til at jeg kan rejse den op. det er ikke en mulighed at droppe ud af folkeren så selvmord virker som den eneste udvej men samtidig er jeg bange for døden. jeg er helt clueless og ved ikke hvad jeg skal gøre. hjælp mig.
– pige 13 år

(13 år)
Kære 13 årig,
Det lyder ikke rart at have så meget eksamensangst, at man blackouter. Det kan jeg godt forstå er svært. Jeg er glad for du har skrevet ind til os, for første skridt til at få det bedre, er at bede om hjælp.
For det første skal du vide, at det er helt normalt at være nervøs inden en eksamen. Det er faktisk sådan, kroppen gør os klar til, at vi skal gøre det godt. Men når man bliver så nervøs, at man for eksempel får kvalme, eller slet ikke kan være i sin krop, så kan det være tegn på eksamensangst.
Når eksamen bliver en fjende
Det lyder til, at du virkelig er påvirket af din frygt for eksamen. Faktisk så meget, at du overvejer selvmord. Det er jeg ked af at høre, for det er slet ikke rart at gå og have det sådan.
Men selvom eksamensangst kan være rigtig ubehageligt at være i, så skal du vide, at der er ting man kan gøre, for at den bliver mindre.
Jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre, så eksamensangsten kan komme til at fylde lidt mindre.
Eksamener siger intet om, om du er et godt eller dårligt menneske
Du skriver, at noget af din eksamensangst kommer af, at du føler dig som et dårligere menneske, hvis du får en lav karakter. Når man tænker sådan, så kan jeg godt forstå, at eksamenerne kommer til at betyde meget.
For hvis man kun er et godt menneske, når man får høje karakterer, så bliver de jo rigtig vigtige. Men, karakterer siger intet om dig som menneske. De siger intet om, om du er en god ven, en god datter, om du er omsorgsfuld, sjov, kreativ eller hjælpsom.
En karakter siger kun noget om, hvor god du er til lige præcis dén specifikke opgave, du har svaret på til eksamen. Den svarer ikke på, om du er god til alt matematik, hvis du fx trækker andengradsligninger. Den svarer på hvor god du er til andengradsligninger.
Og som du selv siger, så er det under tidspres og med et tal som belønning. Det er bestemt ikke alle, der synes det er motiverende. Så det kan jeg sagtens forstå, hvis du ikke synes, at det passer særligt godt til dig.
Og du er bestemt ikke alene. 70% af alle piger i folkeskolen og gymnasiet har faktisk så meget nervøsitet til eksamen, at det påvirker hvor godt de klarer det.
Men der er heldigvis ting du kan gøre, for at få det bedre.
Tal med dine forældre og din lærer
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det? Når man er meget nervøs for eksamener, så kan det være rigtig rart at tale med dem omkring sig.
Ens forældre kan være med til at hjælpe en. For det kan være rart at sige ting højt, så man ikke skal gå med tankerne alene.
De fleste forældre elsker deres børn præcis som de er, uanset om de får 02 eller 12. Så det kan være rart at tale med dem om det.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt din lærer, at du er meget nervøs for eksamen? Tit kan ens lærer faktisk hjælpe en, især hvis man har det svært med eksamen.
Det kan være I kan lave nogle aftaler som kan hjælpe dig under eksamen. Det kan være din lærer kan hjælpe dig med at huske at trække vejret, hvis du bliver meget nervøs. Eller det kan være du kan få en pause under eksamen.
Uanset hvad, kan det være rigtig rart at vide, at ens lærer er opmærksom på en.
Få ro på kroppen med mindfulness- og vejrtrækningsøvelser
Op til eksamen og til eksamen, kan du også bruge mindfulness- og vejrtrækningsøvelser for at få ro på kroppen. Øvelserne er helt vildt gode, fordi fokuset er at mærke sin krop og sænke sin puls.
Jeg vil anbefale dig at prøve vekselåndedrættet og box breathing. I vekselåndedrættet skiftes du til at trække vejret i hvert næsebor, ét ad gangen. I box breathing trækker du vejret ind i 4 sekunder, holder det i 4 sekunder, puster ud i 4 sekunder, og holder det igen i 4 sekunder.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulnessøvelser, kan du finde seks mega gode øvelser du kan prøve.
Download Ro appen
Jeg vil også lige kort anbefale dig at downloade vores app Ro. Inde i appen har vi nemlig et helt tema om netop eksamensangst. Det synes jeg, du skal tjekke ud.
Du kan downloade appen både til Android eller iPhone.
Skriv ting ned
Til sidst vil jeg foreslå dig at skrive dine bekymringer ned. Hvad er det helt præcist ved eksamen, der skræmmer dig? Hvorfor føles det lettere ikke at være her, end at gå til eksamen? Hvad er det værste, der kan ske til eksamen?
Det kan være rigtig rart at skrive sine tanker ned. Nogle gange kan det gøre, at man forstår dem lidt bedre. Og nogle gange bliver de også lidt mindre farlige, når vi får dem ned på papir.
Når du skriver tingene ned, bliver det også lettere for dig at forstå, hvorfor du har det som du har det. Og så bliver det også lettere at tale med andre om det.
Hvis du har brug for at læse flere råd til, hvordan man kan klare sin eksamensangst, så kan jeg varmt anbefale vores artikel: Eksamensangst? Sådan giver du den et los bagi!.
GirlTalk vil altid hjælpe
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale GirlTalk. GirlTalk er en organisation, der hjælper kvinder og piger over hele landet hver dag.
Hos GirlTalk kan man snakke om alt, og rådgiverne er helt vildt søde. Du kan både skrive ind til deres brevkasse eller til deres onlinechat.
Det kan være helt vildt hårdt at gå med meget eksamensangst. Derfor er det vigtigt, at man får talt med nogen om, hvordan man har det.
Jeg sender dig en masse positive tanker og hepper på dig herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper