Hej,
Jeg har brugt 3 uger på at læse op til min mundtlig dansk eksamen som også var min hue eksamen. Så går klappen ned der inde og jeg underprestere. Jeg ender med et 7-tal som jeg er virkelig utilfreds med. Hvordan håndtere jeg disse følelser jeg sidder med når alle mine venner får 10 og 12. Det gør endu mere ondt når jeg har fået 12 i alle mine andre mundtlige eksamener. Jeg er bange for hvad mine venner vil sige og jeg er sur på mig selv. Skuffet over mig selv og har virkelig svært ved at nyde min hue. Hvordan håndtere jeg det.

(Pige, 20 år)
Kære dig,
Jeg er ked af, at du har svært ved at nyde din studentertid på grund af det 7-tal.
Og jeg er ked af, at vi har opbygget en så karakter-fokuseret kultur, at det berør dig – og andre – så meget.
Jeg håber jeg kan give dig nogle råd, som kan hjælpe dig med at finde ro i situationen, så du kan nyde din sommer efter tre års hårdt arbejde!
Mega træls!
Okay – jeg kommer til, at skrive en masse om hvordan én karakter ikke er udtryk for din intelligens eller hvem du er som menneske. Fordi det tror jeg oprigtigt på. Jeg hader karakterer… Men!
Jeg vil også lige starte med at anerkende at det er møgtræls, når man har brugt 3 uger på at forberede sig til en eksamen, at klappen så går ned og man ikke laver den præstation, man ved man ellers er i stand til.
Det er sindssygt frustrerende når noget, man har lagt meget arbejde i, ikke går efter planen.
Men det sker jo desværre for os alle nogle gange. Og det du også spørger om er, hvad gør man ved de følelser, som kommer, når det sker.
Giv dig selv lov til at være skuffet
Det er OK at være vred, frustreret og skuffet efter sådan en oplevelse. Det er følelser, du gerne må føle.
Og når vi giver os selv lov til at føle vores følelser – også de lidt mindre sjove af slagsen – så vil vi ofte opleve at de aftager lidt i styrke.
Måske vil du finde ud af, at der nogle gange sker ting, som vi ikke selv kan kontrollere – som f.eks. at klappen går ned til en eksamen – og det er der egentlig ikke så meget at gøre ved. Man må bare op på hesten igen.
Vi er bare mennesker; fejl og andre irriterende ting vil forekomme.
Og kom videre…
Det kan godt være, du bliver lidt irriteret på mig når jeg siger det her fordi skuffelsen stadig er i din krop. Men… sket er sket!
Ingen mængde af frustration eller skuffelse eller tanker om hvad du kunne have gjort anderledes, kan ændre situationen.
Så du kan ligeså godt sætte dig selv fri fra den slags selvtortur det er, at tænke på 7-tallet hele tiden.
Få alt frustrationen ud ved at råbe fuld kraft ned i en pude eller ved, at skrive et langt vredt brev til 7-tallet.
Og tænk så på, at du er færdig som student med hvad der lyder som et rigtig, rigtig flot karaktergennemsnit. Og løb så ud og nyd sommerferien med dine venner.
Det er spild af god ungdom og sommer at blive ved med at tænke på det.
Voksenverdens store hemmelighed
Du er måske blevet fortalt det her før – og hvis du er, er det altså fordi det er rigtigt: karakterer betyder slet ikke så meget som du tror.
Der er kommet sådan et vildt fokus på karakterer de seneste år, hvilket altså er lidt fjollet… for der er ingen ude i ‘den virkelige verden’, som egentlig går op i dem.
Jeg går f.eks. på universitetet og der er folk fuldstændigt ligeglade med karaktererne.
Mange af vores professorer fortæller os faktisk, at vi skal vende os af at tænke på karaktere som det ellers var normalt i gymnasiet.
På de videregående uddannelser – og uddannelser i alt almindelighed – handler det om at lære stoffet, at dykke ned i ting, som man synes er spændende og blive så dygtig til et fag, som man kan. Ingen kigger på karakterer.
Mere end karaktere
Og det er egentlig af god grund. For en karakter siger jo egentlig kun noget om hvor god du var til at præstere på en given dag, i et givent tidsrum.
Nogle mennesker er gode til at gå til eksamen og nogen er mindre gode – det lyder som om du er en af dem, som er gode.
Men det siger faktisk ikke noget som helst om, hvor dygtige, søde, rare, sjove, kloge og alt muligt andet, vi ellers egentlig er.
Så mens jeg anderkender, at du føler dig vildt skuffet og frustreret så kan det være, at det her 7-tal måske ender med at være en god ting for dig.
Nu får du nemlig at mærke, at verden ikke går under bare fordi du ikke får 12… det er helt OK.
Det er også helt OK at have et højt drive og høje ambitioner og gerne vil have høje karaktere – men det må ikke være på bekostning af dit selvværd og selvbillede.
Du er meget mere end en karakter, og det 7-tal betyder ikke en pind i det store billede (7 er i øvrigt en glimrende karakter, som gives for ‘den gode præstation’).
Det ville være så ærgerligt, hvis det fik lov til at ligge en dæmper på din ellers søde, dejlige studentertid.
Stort, STORT tillykke med huen og med at have klaret gymnasiet! Nyd sommeren og vær lidt sød ved dig selv – det fortjener du!
De allerbedste hilsner fra Aske