Hej
Jeg har nu dumpet køreprøven 6 gange, og det er virkelig hårdt mentalt, og påvirker mig ekstremt meget dagligt.
Når jeg kører med min kørelærer, går det fint, men til prøven bliver jeg presset, overtænker og laver fejl, jeg normalt ikke laver. Jeg tror, det er pga præstationsangst og pres fra forventninger fra mine egne og andres. Jeg føler mig virkelig dum. Det ikke normalt at dumpe så mange gange.
Derudover er det også ekstremt dyrt.
Det føles som en cirkel, jeg ikke kan komme ud af da jeg bliver ved med at dumpe. Jeg skal op igen næste måned og er bange for samme udfald. Hvis jeg ikke gør noget anderledes føler jeg at det vil ende med samme udfald.
Hvad gør jeg i denne situation?

(18 år)
Kære du,
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er frustreret og i vildrede over, hvad du skal gøre med den køreprøve.
For nu hvor du er dumpet flere gange, så giver det god mening, at du tænker meget på, om det sker igen.
Men jeg synes det er virkelig sejt, at du gerne vil prøve at gøre noget anderledes for dig selv nu, for at give dig selv de bedste chancer for at bestå prøven.
Det er okay at være nervøs
Jeg kan selv huske, da jeg var til min køreprøve, og jeg kan virkelig godt genkende, at jeg var helt vildt nervøs. Sådan er der rigtig mange der har det.
Nervøsitet er også okay, og for de fleste også helt uundgåeligt. Det er nemlig menneskets måde at reagere på, når der er noget, som er virkelig vigtigt for os, og når vi gerne vil klare det godt.
Men nervøsiteten kan også tage overhånd. Som du skriver, så kan den blive til en præstationsangst, som faktisk ikke hjælper os, men gør det modsatte.
Og det kan være virkelig frustrerende, fordi den bliver en stopklods for os.
Arbejd med din præstationsangst
Præstationsangst er heldigvis noget man kan få det nemmere med, så det ikke skal tynge dig og stå i vejen for dig. Og der er flere ting, som du kan prøve at gøre.
Træk vejret
Det kan lyde alt for simpelt, men nogle gange kan små ting gøre en stor forskel. Husk at trække vejret, når du er til prøven.
For når vi mennesker bliver meget nervøse, eller måske ligefrem angste, så bliver vores vejrtrækning også anderledes, end når vi har det tilpas.
Men når man ved det, så kan vi faktisk netop bruge vores vejrtrækning til at få kroppen i ro igen. For når vi trækker vejret dybt og roligt, så sender vi signaler til hjernen om: “bare rolig, alt er okay, der er ingen grund til at være bange”.
Så husk at tag gode dybe vejrtrækninger både inden og under prøven. Det er en simpel og nem måde at hjælpe dig selv bare en smule mere.
Husk dig selv på, at du godt kan!
Noget jeg ligger særligt mærke til, i det du skriver er, at du til prøven laver fejl, som du ikke laver, når du bare kører med din kørelærer.
På den ene side er det jo mega frustrerende. For hvorfor er det lige, at de der dumme fejl skal komme på det tidspunkt, man mindst har brug for det?
Men på den anden side, så viser det jo også, at du kan godt køre bil!
Og måske er det også ret vigtigt at holde fast i, og huske dig selv på! For det er helt naturligt, at hvis vi har dumpet en prøve flere gange, så kan man let komme til at tænke, “det sker sikkert igen”.
Men her tror jeg det er vigtigt, at du faktisk gør det modsatte. Sæt dig selv op til succes, og vær din egen største cheerleader. Husk dig selv på, du kan godt køre bil, det er den der dumme præstationsangst, der spænder ben for dig. Ikke dine evner.
Fortæl det til køreprøven
En anden ting du kan gøre, er at fortælle sagkyndige til din prøve, at du er meget nervøs.
For det første kan det hjælpe blot at få sagt det højt. For det kan tage lidt af nervøsiteten, at du ikke skal gå med den alene.
Og samtidig så gør det også, at sagkyndige kan have det for øje.
Det er jo helt okay at tale under din køreprøve. Og derfor er det også okay at nævne, hvis nervøsiteten tager over.
Så kan du sige til sagkyndige, “Jeg kan mærke, at jeg bliver rigtig nervøs lige nu. Kan vi mon lige holde ind til siden, så jeg lige kan trække vejret og få en tår vand?”.
Det er også noget, dig og sagkyndige kan tale om inden prøven går i gang. De fleste sagkyndige ønsker det bedste for dem, som er til prøve.
Arbejd på det med din kørelærer inden prøven
Og til sidst tænker jeg også på, at det kunne give rigtig god mening, hvis dig og din kørelærer, kunne øve prøvesituationen, inden du skal til køreprøven.
Så kan I også snakke om, hvad du er ekstra nervøs for, og I kan lægge en strategi for, hvad du gør, hvis du bliver alt for nervøs.
Fx kan I øve situationen med at holde ind til siden, hvis du har brug for at trække vejret.
Køreprøven kan virkelig være angstprovokerende, men du tager allerede nogle virkelig gode skridt imod at få det nemmere med den. Og jeg håber, at mit svar til dig her, kan hjælpe dig på vej.
Jeg krydser alt hvad jeg kan for, at du består din køreprøve i næste måned, og så sender jeg dig en masse god energi.
De allerbedste hilsner fra Stephanie