Hej Mindhelper
Jeg går i 1.g og er ekstremt perfektionistisk. Jeg synes selv, det lyder ret cringe at sige, men det er rigtigt, og det er begyndt at fylde så meget, at det går ud over min læring. Jeg bliver meget presset under prøver, fordi jeg er bange for ikke at klare det så godt, som jeg føler, jeg skal. Det er ikke selve det at fremlægge, der er problemet, det er frygten for ikke at gøre det godt nok.
Jeg ved godt, det er usundt, men jeg ved ikke, hvordan jeg stopper. Jeg kan også mærke, at jeg næsten ikke føler glæde over at få 12 længere, det føles mest som en lettelse.
Jeg har nu inden for tre måneder forladt to prøver på grund af pres og gråd, og jeg frygter resten af mine prøver i år, fordi jeg er bange for, at det sker igen.
Efter min seneste årsprøve sagde mine lærere, at jeg måske burde tale med studievejlederen og arbejde med mit kontrolbehov. Det gav mening, men det føltes heller ikke helt som det, jeg havde brug for at høre i situationen. Jeg har rigtig meget skyldfølelse og er pinligt berørt over det hele, men jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.
Håber min besked er forståelig.
Venlig hilsen
en sekstenårig pige

(Pige, 16 år)
Kære dig,
Jeg synes, du beskriver din situation virkelig godt, og jeg synes det hele giver rigtig god mening. Jeg vil komme med det bedste svar til dig, som jeg kan – fra en tidligere perfektionist til en anden <3
Der er intet i vejen med at ville gøre det godt
Først og fremmest, så får jeg egentlig lyst til at fortælle dig, at der på ingen måder er noget i vejen med gerne at ville gøre det godt. Nogle mennesker er fra naturens side mere detaljeorienteret, og det gør, at de ofte gør sig meget umage.
Sådan er jeg også selv, så jeg kan TOTALT genkende alt det, som du beskriver. I mange år gik jeg og troede, at det var en virkelig dårlig ting, at jeg var perfektionistisk.
Men som jeg ser det i dag, så er der ikke noget i vejen med at gøre sig umage, men det kan blive et problem, hvis det ender med at spænde ben for en på andre måder. Og det lyder måske lidt som om, at det er der, du er lige nu.
Men du skal vide, at det er muligt at få det lettere med perfektionismen, og faktisk bruge den som en styrke!
Du er meget mere end dine karakterer
Perfektionisme stammer nærmest altid et sted fra. Du nævner selv det her med, at du er bange for ikke at gøre det godt nok. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad er det der sker, hvis ikke du gør det ‘godt nok’?
Når jeg læser, det du skriver, så får jeg en fornemmelse af, at du binder meget af dig selv op på dine karakterer. Er det mon rigtigt læst?
Karakterer er jo super fine til at sige noget om lige præcis det, man er blevet testet i. Din karakter i engelsk, siger noget om, hvilket niveau du var i engelsk i lige præcis dén prøve på dén dag. Det samme med matematik, biologi, fysik osv.
Men karaktererne siger INTET om noget andet. De siger intet om, hvor god en ven du er, hvor kærlig du er, hvor sjov du er, hvor elsket du er, hvor kreativ du er…
Men det kan man virkelig let komme til at glemme. Så det første jeg vil huske dig på er, at dine karakterer ikke definerer dig. Du er SÅ meget mere end dem <3
Tal med en studievejleder
Du nævner, at dine lærere har sagt, at det måske kunne være en god idé, hvis du talte med en studievejleder.
For det første er jeg rigtig glad for, at det her er noget, du taler med dine lærere om. For du skal ikke stå med det alene.
Og for det andet, så tror jeg, at dine lærere godt kunne have ret i deres tanker. Studievejledere ved nemlig, hvad skolen kan gøre for at hjælpe dig. Og så kan de være mega gode at snakke med. For det kan faktisk hjælpe ret meget på det pres du nævner at få talt højt om det.
Og det minder mig også om, at vi her på Mindhelper næsten lige har lanceret vores temaside om eksamensangst. I det kan du få en masse redskaber til at håndtere det pres, som du oplever til prøverne.
Det synes jeg bestemt, du skal tjekke ud, det er fuldstændigt gratis!
Find dine styrker med hjælp fra andre
Noget som kan hjælpe rigtig meget, for at man kan give slip på perfektionismen, er to ting: at få talt højt om det, med nogen man holder af, og at finde ud af, hvad man har af styrker, som intet har med karakterer og vurderinger at gøre.
Og de to ting går virkelig hånd i hånd.
Derfor håber jeg, at du har nogle gode og kærlige mennesker i din hverdag, som du kan tale med om, hvordan du har det med perfektionismen. Fortæl dem, at du er helt vildt bange for ikke at gøre det godt nok.
For hvis vi bare går med de tanker alene inde i hovedet, så kan de virkelig fylde alt for meget.
Og tal med dem om alt det du kan, som intet har med karakterer at gøre. Jeg er sikker på, at du har en masse helt fantastiske egenskaber, som dine kære elsker dig for.
Når jeg tænker på mine veninder, så er deres karakterer slet ikke noget, jeg overhovedet tænker over. Til gengæld tænker jeg meget over, hvor fantastiske, varme, kærlige og sjove de er!
Sig farvel til perfektionismen (på sigt)
At slippe perfektionismen kan være mega mega svært. Jeg har virkelig selv været meget tynget af den gennem mit liv, så jeg ved godt, at det bestemt ikke er let.
Men det kan blive bedre med tiden. Især når man prøver at øve sig på det.
Derfor vil jeg også lige anbefale dig vores artikel om at give slip på perfektionismen. I den kommer vi nemlig med 10 råd til, hvad du kan prøve at gøre. Jeg håber de kan hjælpe dig lidt på vej.
Jeg synes, du er så mega sej, at du gerne vil prøve at hjælpe dig selv godt på vej, så du kan komme bedre igennem de næste prøver. Og jeg hepper på dig hele vejen!
De kærligste hilsner fra Stephanie