Jeg frygter eksamen meget. Nu har jeg fundet nogle tricks, som kan hjælpe mig lidt. Men jeg har stadig svært ved at koncentrere mig.
Hej 🙂
Jeg blevet opmærksom på min eksamensangst. Jeg har fundet ud af, at det bunder i lavt selvværd. Derfor er jeg gået i gang med at arbejde på mit tankemønster, hvor jeg bl.a. laver mindmaps. Jeg har også læst en helt masse tricks til, hvad man kan gøre inden en eksamen, for at dæmpe sine symptomer (kraftigt hjertebanken, rystende hænder og stammen). Dog føler jeg aldrig at jeg kan koncentrere mig om øvelserne, fordi jeg går så meget i panik. Jeg vil nødigt blive ved med at have dårlige oplevelser med eksamen, derfor vil jeg spørge, om i har et råd til mig, som kan hjælpe mig til ikke at panikke?
På forhånd tusind tak, jeg er meget taknemmelig for, at der findes en brevkasse som denne, og at I har tid til at svare på mit spørgsmål.

(Pige, 16 år)
Hej Pige, 16 år
Eksamensangst er et stort problem blandt unge, og det er voldsomt ubehageligt at opleve. Det er derfor rigtig flot af dig, at du aktivt vælger at gøre noget ved det og forsøger at handle på dit ubehag og sænke det.
Du er allerede godt i gang med at finde strategier til, hvordan du skal overkomme din eksamensangst. Hvis det primært er kroppens symptomer, der plager dig og fører til panik, kan det være en fordel at øve sig i vejrtrækningsøvelser og fokus på åndedrættet. Kan man holde det i ro, er der nemlig større chance for, at man også holder tankerne i ro. Eksempler på to øvelser kan være:
• 1) Fokus på vejrtrækningen
Du skal trække vejret ned i lungerne, hvilket betyder, at du trækker vejret ned mod navlen og puster roligt ud. Du kan tjekke, om du trækker vejret dybt nok ved at lægge en hånd på maven. Her kan du tydeligt mærke, at hånden bevæger sig, når du trækker vejret. Ved indånding puster maven sig lidt op. Og ved udånding falder maven indad.
• 2) Tæl til 4:
På en indånding tæller du samtidig langsomt til 4 og igen på udåndingen tæller du langsomt til 4. Fortsæt i dit eget tempo.
Det kan også være, at du oplever eksamensangsten komme krybende, når du skal præstere og begynder at tænke meget over, om du kan klare det godt nok. Det vil ofte være tanker som ”Det går galt” / ”Jeg går i sort”, som kan dukke op. Det er svært at komme af med sådanne tanker på egen hånd, da de tit opstår per automatik. Derfor vil jeg anbefale dig at øve dig i at præsentere for andre. Gerne nogen du er tryg ved, så situationen er mindre skræmmende. Når du bliver mere vant til og tryg ved det, bliver den rigtige præsentation mindre skræmmende, fordi du har oplevet, at du faktisk godt kan. Det kan også rykke dit selvværd i en mere positiv retning, da du netop oplever, at du klarede det fint.
Du kan finde flere gode råd i vores artikel: Eksamensangst: 6 råd til dig, der frygter eksamen.
Fortsæt dit gode arbejde med eksamensangsten.
Venlige hilsner fra Mindhelper