Jeg tror, jeg har angst, for jeg har et par gange oplevet, at får svært ved at fokusere og, at alting begynder at dreje rundt. Det bliver værre og værre, og til sidst ryster jeg over hele kroppen.
Jeg tror jeg har angst.
Jeg har nu flere gange oplevet at jeg lidt efter lidt får svære ved at fokusere, mine hænder begynder at ryste og alting drejer rundt, og det bliver kun værre tilsidst ryster hele min krop voldsomt uafbrudt, og jeg kan næsten ikke få luft. Det eneste der virker er at få luft og være helt alene og forsøge at lade være med at tænke. Hvilket er rigtigt svært i situationen fordi jeg ikke selv ved hvad der sker.
Det er rigtig ubehageligt når jeg får det sådan og vil så gerne have det skal stoppe.
Men mit store problem er at på grund af enormt svigt i min barndom har jeg ikke tillid til nogen mennesker, jeg har virkelig forsøgt at ville snakke med nogen om det, men hver gang kan jeg ikke og begynder at ryste. Selv læger har jeg mistet tilliden til efter en fejlmedicinering i 3 måneder og der bliver skrevet en masse i mit journal som de tror der er galt uden at informere mig eller følge op på det.
Jeg vil virkelig gerne have at disse voldsomme situationer skal stoppe, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18 år
Det lyder som nogle super ubehagelige situationer, du har oplevet nogle gange nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Angst er ikke farligt
Det er sindssygt ubehageligt at få sådan nogle anfald, hvor hele ens krop ryster. Og hvor man føler, at man næsten ikke kan få luft. Nogle gange kan man måske føle eller frygte, at man dør af det. Men det er heldigvis sådan, at hvis det er angst, du oplever, så er det ikke farligt. Det er møgubehageligt at have det sådan, men man kan ikke dø af det. Og det går over igen. Det er lidt som en bølge, der skyller ind over en. Den rammer en langsomt og bygger sig mere og mere op. Men på et tidspunkt har den nået toppen, og så aftager følelsen af angst langsomt igen. Det er mega vigtigt at prøve at huske på, når man står midt i det. For det kan nemlig hjælpe med at få angsten til at blive mindre.
Jeg kan ikke svare dig på, om det faktisk er angst, du oplever. For det er en professionel, der sidder sammen med dig, der skal hjælpe dig med at finde ud af det. Men hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikler om angst og angstanfald. Måske er der noget i dem, der kan hjælpe dig lidt. Det er så vigtigt, at du får snakket med nogen om det, hvis du kan genkende mange af tingene fra artiklerne. For uanset om det er angst eller ej, så er det i hvert fald et tegn på, at der er noget, der driller dig. Og det skal du ikke gå alene med.
Øv dig i at accepter angsten
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du bare gerne vil have det til at holde op og gå væk. For det er virkeligt drønubehageligt at have det, som du beskriver. Men det er desværre bare sådan, at hvis det er angst, du oplever, så bliver det værre, jo mere du kæmper imod det. For jo mere opmærksomhed man giver noget, jo mere kommer det til at fylde at fylde i en. Så derfor er det allerbedste man kan gøre, når man oplever angst at øve sig i at acceptere den.
Det kan man for eksempel gøre ved at øve sig i at sige til sige selv; “nå, nu kommer angsten, og det må den gerne. Den er super ubehagelig, men den er ikke farligt. Og ligesom enhver anden følelse så går den over igen,” når man kan mærke, at angsten er på vej. Jeg ved godt, det er virkeligt meget lettere sagt end gjort. For ens første instinkt når man oplever noget, der er så ubehageligt er, at man bare gerne vil have det til at holde sig væk. Men jo mere man øver sig i at prøve at acceptere angsten, jo nemmere bliver det.
Når angsten har taget over
Når angsten først har taget så meget fat, at man ryster over hele kroppen og føler, at man har svært ved at trække vejret, er det tit umuligt at tænke klart. Det er fordi, at ens fornuft bliver slået fra, hvis man er rigtigt meget i sine følelser. Derfor kan det være en rigtigt god idé at have nogle ting skrevet ned på en liste, som man ved virker, når angsten virkeligt bare er på sit maks. På den måde behøver man nemlig ikke selv finde på tingene i øjeblikket. Man kan bare finde sin liste frem og prøve den første ting på listen af. Det kan også tit hjælpe lidt på angsten, at man ved, at man kan gøre noget for at få den til at blive mindre.
Det lyder som om, det virker rigtigt godt for dig at komme ud og få noget luft. Det synes jeg, du skal prøve at skrive ned. Jeg ved også, at der er nogen, der har en rigtigt god erfaring med at gå en tur, når angsten er på sit højeste, fordi det beroliger vejrtrækningen og flytter tankerne lidt væk fra angsten. Måske det også kan hjælpe dig? Det lyder som om, det også er super hjælpsomt for dig at forsøge at slå dine tanker lidt fra. Derfor kommer jeg til at tænke på, om mindfulness måske kunne være hjælpsomt for dig. Der øver man sig nemlig også i bare at lade tanker være tanker. Hvis du har lyst til at prøve det af, kan du tjekke vores guide til fire nemme mindfulnessøvelser ud.
Snak med nogen
Jeg kan godt forstå, at det er mega svært for dig at have tillid til andre, når du er blevet svigtet tidligere. Så det giver også virkeligt god mening, at det er svært for dig at skulle snakke med nogen om det her. Tidlige svigt er nemlig sådan noget, der sætter spor i en. Men det er virkeligt vigtigt, at du får snakket med nogen. For det her er ikke noget, som du skal gå med alene. Det er noget, som du skal have noget hjælp til. For hvis det nu er angst, så kan man nemlig godt behandle det. Og der er rigtigt mange gode behandlingsmuligheder. Så det er så vigtigt, at du får det sagt til nogen, så du kan få noget hjælp til at få det godt igen.
Hvis det er alt for svært for dig at få ordene ud, så kan du prøve at skrive det i stedet for. Eller du kan måske vise personen, du vil snakke med det her brev. Her har du nemlig forklaret tingene så fint. Så kan den person, du gerne vil snakke med læse det igennem, som du har skrevet. Og så kan de stille dig spørgsmål til det bagefter. På den måde behøver du ikke styre samtalen så meget selv. Det gør det lidt nemmere for nogen. Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med, så længe det er nogen, du er tryg ved. Og som du måske bare har en lille smule tillid til. Det kan for eksempel være dine forældre. Men det kan også være en anden voksen, hvis det ikke dur at snakke med dine forældre.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen i nærheden af dig, som du kan snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig altid nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du er altid velkommen i Headspace, hvis du har brug for nogle at snakke med. I Headspace er der nemlig hverken noget, der er for småt eller for stor til at snakke om. Headspace har også en chat, du kan skrive ind til, hvis du er mere tryg ved det. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil ved, så dem kan du trygt tage fat i. Desuden laver Headspace ikke en journal, så der er ikke noget af det, du siger i Headspace, der kommer udenfor deres døre med mindre, du selv er gået med til det.
Du kan også tage fat i Angsttelefonen
Hvis man tror, man kæmper med angst, kan man altid tage fat i Angsttelefonen. Hos Angsttelefonen kommer man til at snakke med nogle dygtige rådgivere, der ved en masse om angst. De kan ikke behandle en, men de kan hjælpe en med at finde ud af, hvad man selv kan gøre. Og så kan de hjælpe en med at finde ud af, hvor man mon kan få hjælp henne. Du kan også være anonym hos Angsttelefonen, hvis du helst vil det. Og de laver heller ikke nogen journal hos dem, så der kan du også være tryg ved, at der ikke er noget af det, der kommer videre.
Snak med din læge
Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har særligt meget lyst til at snakke med din læge, når du har så dårlige oplevelser med at gøre det. Men det er super vigtigt, at du gør det alligevel, så det kan blive undersøgt, om det faktisk er angst, der driller dig. Eller om der er noget andet galt. Så derfor vil jeg rigtigt gerne understrege, at jeg synes, du skal snakke med din læge. Du må meget gerne understrege overfor din læge, at du er utryg ved at være der, fordi du har oplevet, at der før er blevet skrevet forkerte ting i din journal. Så tænker jeg nemlig, at din læge gerne vil lade dig læse, hvad han eller hun skriver. Hvis du stadigvæk ikke er tryg ved din læge, kan du overveje at skifte læge til en, som du føler dig mere tryg ved vil hjælpe dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får fortalt nogen om det her. Så du kan få noget hjælp til at få det godt igen. For der er nemlig som sagt rigtigt gode behandlingsmuligheder, hvis det er angst. Og langt de fleste, der har kæmpet med angst, har heldigvis fået det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper