Hej Mindhelper
Jeg føler tit at jeg har en form for klump i halsen, så jeg fik det undersøgt og der var ikke noget at se.
Jeg har op til flere gange om ugen oplevet en form for panik anfald hvor jeg føler at jeg ikke kan trække vejret, og jeg føler jeg har frygten for at have slugt en bi.
Det skal siges at jeg er meget meget bange for bier.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal komme af med det.
Det hele er kommet efter jeg er flyttet, har skiftet skole og rigtig mange lektier.

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du har haft nogle rigtig ubehagelige oplevelser på det seneste. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Mange nye indtryk
Du skriver at der er sket mange nye ting i dit liv på det seneste. Du er flyttet, har skiftet skole og fået rigtig mange lektier at lave. Nogen gange når der sker rigtig mange nye ting, kan man godt blive presset af alle de nye indtryk, man skal forholde sig til. Er det noget du kan genkende?
Det er helt naturligt, at vi mennesker bliver lidt pressede i perioder i vores liv. Men nogen gange når vi bliver for pressede, kan vi komme til at gå og spænde lidt op i kroppen. Det kan fx komme til udtryk som en følelse af en klump i halsen, hvis man går og kommer til at spænde op i sine halsmuskler. Det kan være en rigtig ubehagelig følelse, så jeg er glad for at høre, at du har været et smut forbi lægen med det – det er det helt rigtige du har gjort. Og når lægen ikke kunne se noget, så tænker jeg, det måske kan være fordi du går og er lidt anspændt for tiden.
Angst er ikke farlig – Selvom det føles sådan
Ud over følelsen af en klump i halsen, skriver du også, at du nogen gange får en følelse af, ikke at kunne trække vejret. Hænger de to ting sammen? Jeg tænker, at det giver rigtig godt mening, hvis følelsen af en klump i halsen også kan give dig en følelse af ikke rigtig at kunne trække vejret ordentligt.
Jeg forstår virkelig godt, at du bliver bange, når du får en følelse af ikke at kunne trække vejret ordentligt. Det er nemlig livsnødvendigt for os mennesker at kunne. Men når man pludselig får følelsen af ikke at kunne trække vejret, kan det hænge sammen med, at hjernen kommer til at ‘slå falsk alarm’. Når hjernen tror, at det er fare på færde, sender den en masse signaler ud i hele kroppen, så kroppen kan hjælpe os med at flygte. Når kroppen får signal om at den skal flygte, kan det gøre, at man kommer til at trække vejret meget overfladisk, da alt ilt i kroppen, bliver sendt ud i blodet. Når man kommer til at trække vejret meget overfladisk, kan det føles lidt som om, at man ikke kan få vejret. Og så kan det gøre, at man får en følelse af panik.
Når man bliver overvældet af en følelse af panik, kan man også godt komme til at få nogle lidt skøre tanker, som fx at man har slugt en bi. Selvom man godt ved at man ikke har det, er det ikke altid at man kan tænke sig ud af det, når kroppen først har slået alarm. Du kan hvis du har lyst, læse denne her artikel om angstanfald, som også kan kaldes panikanfald . Måske er der nogen af tingene deri, du kan genkende. Du kan også prøve at læse denne artikel om hvad angst er og råd til hvad man kan gøre når man oplever at blive grebet af angst.
Fortæl hvordan du har det
Det er rigtig vigtigt, at man griber ind, hvis man pludselig oplever at gå og få angst eller panikanfald. Det kan nemlig være rigtig hårdt at gå og tumle med på egen hånd. Og det kan sommetider blive værre, hvis man ikke får hjælp. Derfor er det bedste råd, jeg kan give dig, at fortælle en voksen om de oplevelser, du beskriver i dit brev, hvis ikke du allerede har gjort det. Det kan være dine forældre, en lære, eller en helt tredje person i dit liv. Ved at fortælle hvordan du har det, kan den voksne være med til at støtte dig i de situationer hvor du har brug for det.
Tag fat i Angsttelefonen
Angsttelefonen kan være et rigtig godt sted at henvende sig, hvis man oplever angst eller angstanfald. Hos angsttelefonen ved de nemlig en helt masse, om netop disse ting. Og er vant til at snakke med unge, der kæmper med angst. De kan også rådgive dig i, hvad du kan gøre for at få det bedre. Og du kan vælge at være helt anonym, hvis du helst vil det.
Tag fat i lægen
Du skriver at du har været til lægen med din hals. Talte i der om, hvordan du nogen gange oplever at få en form for panikanfald? Ellers tænker jeg, at det måske kunne være en hjælp for dig, at tage et smut til lægen igen. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om det du oplever, er angstanfald. Og hvordan du kan få det bedre.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart får lidt mere ro på i din hverdag.
De bedste hilsner fra en Mindhelper