Hej
Jeg har virkelig længe gået og tænkt over om jeg har angst og adhd. Jeg har altid været rigtigt bange for mange ting. Jeg har været bange lige siden jeg var 7-8 år gammel men jeg har aldrig sagt det til nogen pga. jeg har været for de ville synes jeg var mærkelig. Jeg har altid haft meget uro i kroppen og har haft svært ved at side stille. Har også haft meget svært Ved at fokusere, komme igang med mine opgaver, forstå ting, falde i søvn. Jeg kan blive irriteret over den mindste ting. Jeg har fortalt mine forældre om det og de diger at jeg ikke har adhd. Det siger mine lærer også. Jeg har også fortalt dem om min overtænkning (også min lærer) Min lærer tilbød mig Headspace det dammene gjorde min bonusfar. Jeg er nede i Headspace næsten hver uge, men føler bare ikke at det hjælper. Ved godt jeg skal give det en chance osv. men mit hovede springer snart i luften af alle de tænker og af alt det uro jeg har i mit hovede og krop. Har har været til lægen med adhd og min skole skulle jo så holde øje med mig og de mente at der ikke var noget. Men jeg ved at der er et eller andet. Kan i hjælpe?

(13 år)
Kære Du
Det kan være mega hårdt, at have uro i kroppen og kæmpe med overtænkning. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Uro og fokus
Du skriver, at du har svært ved at fokusere, komme i gang med dine opgaver, forstå ting, og falde i søvn. Det kan være rigtig frustrerende, at have det sådan. Og det kan måske både gøre en irriteret og lidt ked af det. Derfor giver det også god mening, at du gerne vil prøve at få det lettere, med de her ting.
Der kan være mange grunde til, at ens opmærksomhed svigter og man føler sig urolig. Og du skriver, at du har tænkt over, om det kan være fordi du har ADHD.
Det er helt rigtigt at det kan være tegn på ADHD, at have svært ved at holde fokus og komme i gang med opgaver. Men der kan også være andre grunde til, at man har det sådan. Her ligger jeg f.eks. mærke til at du skriver, at du overtænker. Jeg kan ikke vide med sikkerhed, om det er grunden. Men hvis man har en masse tanker kørende i hovedet, kan det nogle gange være svært at fokuserer og holde opmærksomheden. For jo mere hjernen har gang i på en gang, jo mindre energi kan den bruge på hver ting. Så hvis hjernen brager derudaf i forvejen, er det helt normalt, at den har svært ved at holde fokus på en opgave for eksempel.
Er det en diagnose?
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du har en diagnose eller ej. For det skal der en fagprofessionel til, som kan sidde over for dig og tale med dig. Derfor synes jeg også det er godt at høre, at du har talt med dine forældre, lære og lægen om, hvordan du har det. Og jeg tænker, at der en en god chance for, at det ikke er ADHD, hvis de alle tre har sagt, at det ikke er det. Men det er også vigtigt for mig at sige, at bare fordi det ikke er en diagnose, betyder det ikke, at det ikke er svært. Man kan sagtens bøvle med svære ting og have brug for hjælp alligevel.
Du kan prøve at tjekke artiklen ud om overtænkning. Jeg tænker måske der er et råd eller to i den, som du kan bruge. Du kan også prøve de her 4 nemme mindfulness-øvelser. Mindfulness kan nemlig være med til at få ro på kroppen og hovedet.
Tal om det
Det er mega godt, at du har talt med dine forældre og lære om, at du har haft svært ved at koncentrere dig. Du skriver også, at du ikke har fortalt nogen om, at du føler dig bange, fordi du frygter, at de vil synes det er mærkeligt.
Det er helt normalt, at det kan være svært at fortælle om noget, man er bange for. Nogle unge synes f.eks. det kan være lidt pinligt. Måske er de bange for noget, som de fleste andre ikke er. Men det kan også være, at de slet ikke ved, hvorfor de er bange. Men lige meget hvorfor du føler dig bange, så er det okay. Og der behøver ikke være en grund. Men mit allerbedste råd til dig er, at fortælle det til dine forældre eller lære. For du skal ikke gå med det alene. Og de fleste voksne som er tæt på en vil gerne hjælpe. Derfor vil de som regel heller ikke synes, at man er mærkelig.
Headspace
Du skriver også, at du går i Headspace, men ikke synes det hjælper. Det er super sejt, at du gør så meget for at få det bedre. Det kan kræve ret meget – så stort skulderklap herfra. Men det kan godt være lidt en øv følelse, når man så ikke lige synes, det virker. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt den person du taler med i Headspace om, at du ikke synes, det virker. Det er nemlig helt okay at sige, når det er sådan man har det. For så kan i tale lidt om det, og måske komme på nogle ideer til, hvordan det kan blive bedre. De frivillige i Headspace vil rigtig gerne have, at man får noget ud af at komme der. Derfor kan du også trygt fortælle dem, hvordan du har det.
Det er hårdt, når man er ved at springe i luften af uro. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej og håber, at får det bedre snart.
De bedste hilsner fra en Mindhelper