Hej Mindhelper
Jeg er pige på 18 år som siden November måned har haft det rigtig svært. Det har bølget lidt frem og tilbage med siden midt Januar har jeg haft det konstant dårligt. Det startede med at jeg i November begyndte at få nogle virkelige ubehagelige “påtrængende tanker” om at gøre skade på folk omkring mig. Det skal lige understreges at jeg elsker min familie og venner mega meget og kunne ALDRIG finde på at gøre dem noget ondt. Disse tanker har skræmt mig rigtig meget, og som tiden går begynder jeg også at udvikle en del symptomer på angst. Fx. begynder jeg at få en del angstanfald, og en masse tilløb til angstanfald. Derudover begynder jeg at få en masse fysiske symptomer fx. trykken i brystet, ondt i maven, manglende appetit, kvalme, rysten i ben og i hænder, og derudover har jeg haft enkelte situationer hvor jeg har været så nervøs at jeg er begyndt at kaste op. Jeg er også begyndt at blive rigtig nervøs ved ting jeg ikke plejer, fx. prøver i skolen, være alene hjemme, fremlæggelser, og mange mennesker. Det skal lige understreges at har været meget stresset i en længere periode, derudover går jeg også i 2g, hvilket også er meget presset. Jeg har snakket med lægen, og skolepsykologen,

(18 år)
Kære dig,
Det kan godt være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man konstant har det dårligt.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Når jeg læser dit spørgsmål, så får jeg på fornemmelsen, at der sker rigtig meget i dit liv lige nu.
Du går i 2.g, har måske travlt med lektier og opgaver, og samtidig med det, har du angst og påtrængende tanker.
Det lyder som en stor mundfuld og som om, at du har rigtig meget på tallerkenen lige nu.
Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, at du føler dig presset og har det skidt.
Sådan tror jeg, de fleste ville have.
Du er ikke alene
Der er rigtig mange som går i gymnasiet, der har det svært. Det er en tid fyldt med stress, forventninger og følelsen af, at man gerne vil være god til det hele.
Men sandheden er, at det faktisk kan være rigtig svært at gå i gymnasiet.
Her i brevkassen er der i hvert fald en masse, som skriver ind og fortæller om, hvor svært de synes det er.
Det jeg prøver at sige er, at du ikke er alene.
Der er andre, som har det på samme måde som dig. Og hvis du har lyst til at læse deres spørgsmål, så kan du prøve at læse spørgsmålene: Det er ufattelig hårdt at gå i 2.g og Det hele hober sig op.
Her fortæller to piger om hvilke udfordringer de havde i 2.g og hvilke tanker de gjorde sig om det.
Hvad skal du gøre?
Angstsymptomer kan være virkelig ubehagelige. Og det kan være rigtigt frustrerende, når man ikke rigtig ved, hvad man skal gøre ved dem.
Men du skal vide, at der er en masse steder, du kan få hjælp, og ting du kan gøre, for at få det bedre.
Kender du til Internetpsykiatrien?
Jeg ved ikke, om du har hørt om Internetpsykiatrien
Internetpsykiatrien hjælper personer over 18 år, som har symptomer på angst og depression.
I stedet for at man møder fysisk op og taler med en psykolog, så skriver man i stedet med dem.
Du kan læse meget mere om det og ansøge på deres hjemmeside, men kort fortalt, er det et onlineforløb, som du kan tage når det passer dig. For at få bedst effekt, skal du sætte noget tid af to gange om ugen.
Ideen er, at du så udfører nogle øvelser og svarer på spørgsmål, og så skriver din psykolog tilbage til dig, hvad de tænker.
Det er virkelig smart, fordi det er så let at komme i gang med. Og så har kloge mennesker også undersøgt, at det virker rigtig godt for folk med angst.
Fortsæt din hverdag så meget du kan
Når man har angst, så kan man begynde at få svært ved at gøre ting, som ikke var svært før. Du nævner for eksempel selv det med fremlæggelser, prøver og mange mennesker
Her kan angsten fortælle én, at man skal lade være med at gøre de her ting.
Men faktisk er det vigtigt, at man fortsætter med at gøre tingene selvom de er svære.
For hvis man begynder at lade være, fordi angsten siger, at man skal, så kan det blive en ond spiral, hvor man hele tiden gør færre og færre ting.
Derfor vil jeg anbefale dig at blive ved med at gøre de svære ting, selvom de er svære.
Allier dig med nogen du stoler på
Og en måde, man lettere kan gøre ting, selvom de er svære, er ved at få hjælp fra andre.
Her tænker jeg på, om du mon kan alliere dig med nogen, som du stoler på.
Simpelthen lave en aftale med én, som kan støtte og hjælpe dig, når du skal svære ting.
Når du skal lave fremlæggelser, kan du lave en aftale med en af dine venner fra klassen om, at de støtter dig. Det kan være i kan mødes inden fremlæggelsen og lige taler den igennem. Under fremlæggelsen kan du fokusere på at tale til din ven, hvis du kan mærke det bliver svært.
Hvis du skal et sted hen med mange mennesker, kan du så vidt muligt gøre det sammen med nogen du stoler på. Ofte er ting lettere, når vi har nogen at støtte os op af.
Og ift prøver, kan du lave en god aftale med din lærer, så de kan hjælpe dig.
Har du hørt om Headspace?
Nogle gange kan det være rart at snakke med nogen, som ikke kender en eller ens situation.
Hvis det lyder som noget for dig, så kan jeg varmt anbefale dig Headspace.
Hos Headspace møder du en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du føler dig presset og har svært ved at finde hoved og hale i det hele.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært, hvad man skal gøre, når man har svære tanker og angst-symptomer. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg hepper på dig, og sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper