Hejsa
Jeg har været presset på mit studie og er sygemeldt med stress. Min læge mener også, at jeg muligvis er deprimeret, da jeg ofte føler mig trist og håbløs, ikke ved, hvad der gør mig glad, og har svært ved at finde mening. Efter en uges sygemelding er mine stresssymptomer næsten væk, og jeg føler mig tilbage til normalen.
Jeg kæmper med en voldsom skyldfølelse. Jeg har sat en masse i gang og gjort folk bekymrede, og nu har jeg det fint, fordi jeg kan trække mig fra livet. Jeg er bange for, at jeg har overdrevet og snydt mig til hjælp, men samtidig ved jeg, at det sker igen, næste gang jeg bliver presset. Det har været sådan i flere år – nogle perioder værre end andre – og det kommer og går et par gange om året.
Jeg kan godt passe mit studie, arbejde og sociale liv, men jeg skal tvinge mig selv til det hele. Jeg har aldrig rigtig lyst til noget, og selv når jeg er med venner, føles det, som om der er en barriere mellem mig og mine følelser, der gør alt afdæmpet. Jeg kan grine og deltage, men ofte tæller jeg ned, til jeg kan gå hjem.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere skyldfølelsen, når jeg ikke opfylder kravene for depression eller stress, når jeg får det bedre så hurtigt.

(25 år)
Kære dig,
Det lyder som nogle svære tanker du går med. Jeg er glad for du har skrevet ind til os, for det skal du ikke gå med alene.
Det er sejt at bede om hjælp!
Først og fremmest skal du vide, at det er virkelig sejt, at du har bedt om hjælp.
For det er noget, som kan være rigtig svært at gøre.
Men vi mennesker kan og skal ikke klare alting selv, så det er en rigtig vigtig ting at kunne.
De værste symptomer forsvinder
Du skriver at du nu, efter en uges sygemelding, har det bedre.
Det giver god mening.
For din krop har arbejdet i et tempo, du ikke har haft energi til, men nu får den roen til at lade op og blive klar.
Og når vi gør det, så er det normalt, at nogle mennesker egentlig ret hurtigt bliver klar igen.
Man kan ikke sætte ‘en rigtig tid’ på en sygemelding
Der er ingen specifik tid man kan sætte på en sygemelding, og hvor lang tid det skal tage én, før det er ‘okay’ at være klar igen.
Nogle mennesker har brug for dage, andre har brug for længere tid. Der er intet, som er mere rigtigt end det andet.
Men at man bliver hurtigt klar igen, er ikke det samme som, at man ikke havde brug for pausen.
Det kan netop være, at det var sygemeldingen der gav dig tid til at få ro. Og at du derfor nu har det bedre.
Men alligevel sidder du tilbage med en skyldfølelse, og det kan jeg godt forstå, ikke er rart.
Når skyldfølelsen fylder
For mange mennesker, er det rigtig svært at bede om hjælp. Det kan der være en masse grunde til.
Men hvis man har svært ved at bede om hjælp, og så til sidst gør det, så kan der stadig være en masse svære følelser forbundet med det.
Og hvis man så også får det bedre meget hurtigt efter at have bedt om hjælp, så er det helt naturligt, at man kan få tanken, om det så egentlig var okay at bede om hjælp?
Her er det vigtigt for mig at sige, at det altid er okay at bede om hjælp. Og hellere for tidligt end for sent.
Ingen mennesker kan klare alting selv, så det er vigtigt vi tør bede om hjælp.
Og samtidig ønsker de fleste mennesker, at dem de elsker, har det godt og trives, og man vil ofte rigtig gerne hjælpe, hvis man kan.
Så selvom skyldfølelsen fylder lige nu, så vid at det er okay og godt, at du har bedt om hjælp.
Tal om skyldfølelsen
En god måde at komme skyldfølelsen til livs på, er ved at tale med dem omkring dig om det.
For det er meget lettere at slippe skyldfølelsen, når man taler højt om den.
Og det er slet ikke sikkert, at dem du føler en skyldfølelse overfor, ser situationen på samme måde.
Selvom du sidder tilbage med en skyldfølelse, og er bange for at du har gjort folk bekymrede uden grund, så kan det være, at dem omkring dig blot er virkelig glade for, at du gjorde det.
Når man ofte falder tilbage i at have det svært
Du skriver, at du har det bedre nu. Men samtidig godt ved, at du ofte ender med at få det svært og blive meget stresset i perioder.
Når man ofte har perioder, hvor man løber panden mod en mur, fordi man er helt drænet for energi og overskud, så er det vigtigt at overveje, hvorfor det sker.
Man kan se lidt på det som en bil. Hvis bilen hele tiden kører med 100 km/t, så skal den ofte stoppe op og tanke, fordi den lynhurtigt løber tør for benzin.
Men hvis man i stedet kun kører 50 km/t, så kan man komme meget længere for den samme mængde benzin.
Vi mennesker er lidt på samme måde. Vi skal finde en god balance mellem at slappe af og lave ting, for at vi ikke brænder ud hele tiden.
Man skal finde en balance der passer til én
Derfor er det også vigtigt at finde en måde at skabe balance i sin hverdag.
Det gælder især, når vi er sammen med vores venner. Her kan vi ofte have en følelse af, at vi skal være på en bestemt måde og altid være glade eller friske.
Men sandheden er, at vi alle sammen har hårde eller trælse dage. Derfor er det også helt okay en gang imellem at sætte nogle grænser. Og lytte til sin krop, når den har brug for ro.
Det kunne fx være ved at sige til dine venner:
“Jeg kan godt være sammen senere, men jeg er helt vildt træt, så jeg er der måske kun lige et par timer. Håber det er okay?”
Eller
“Jeg vil virkelig gerne se dig/jer den her uge, men jeg har virkelig travlt. Så kan vi måske gå en tur sammen i stedet?”
På den måde fortæller du dine venner, hvordan du har det, samtidig med, at du passer på dig selv og får skabt noget mere ro i din hverdag.
Hvordan får du ro i din hverdag?
Hvis du godt kunne tænke dig flere tips til at få mere ro i din hverdag, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Ro på – 10 tips til mindre pres i hverdagen.
Her finder du en masse gode råd til, hvordan du skruer ned for stressen og passer bedre på dig selv.
Det kan fx være i form af vejrtrækningsøvelser. Eller øvelser i, hvordan man løser problemer, før de vokser en over hovedet.
Har du hørt om headspace?
Her til sidst, vil jeg lige tippe dig om headspace.
Hos headspace møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med andre, som har det svært.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være helt vildt svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man i tide og utide døjer med stress. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit brev til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper