Hej
Jeg har på det seneste følt mig lidt presset, og ved ikke lige helt hvordan det skal gribes an. Jeg laver en del til dagligt, og har derfor også en rimelig proppet kalender, men det som om, at jeg mangler overskud til det, som jeg skal. Det virker også bare som om, at der altid er mere. Derfor tror jeg, at det er svært at overskue. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Det har været sådan i en lang periode efterhånden. Desuden mistænker jeg også, at der muligvis kan være noget stress i det. På det seneste har jeg slet ikke kunne sove om natten, da mine tanker om det jeg skal nå bare kører rundt i hovedet. Jeg kan samtidig også mærke et fysisk ubehag ved det om natten. Det resulterer i, at jeg først falder i søvn 01/02.
Derudover er jeg nok heller ikke så god til at sige fra, når det måske er for meget. Det er måske fordi jeg tror, at jeg godt kan klare det. Det viser sig så senere, at jeg lige pludselig har 0 energi efter at have kørt 120 km/t.
Gode råd til en (måske) stresset ung kvinde

(19 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har en rigtig travl hverdag, hvor der sker rigtig meget. Og når man har det, så kan det godt være svært at følge med.
Det giver mening
Det er helt forskelligt, hvor meget vi mennesker hver især kan holde til at have på deres tallerken af gangen.
Nogle kan godt lide at have meget travlt, mens andre trives bedre i at have lidt mindre travlt.
Men alle mennesker kan opleve at blive stressede, hvis de laver mere, end de kan holde til.
Og så kan man begynde at opleve symptomer på stress.
Som du selv nævner, sover du for eksempel dårligere og dine tanker kører derudaf.
Og selvom det kan være virkelig træls, så er det første skridt til at blive mindre stresset, at opdage, at man føler sig stresset.
Så det er mega sejt, at du har mærket efter, og har opdaget, at tingene ikke er som de skal være, det skal du have stor ros for.
Stress og overskud
Du skriver, at du laver en del til daglig og derfor har en rigtig proppet kalender. Men at det er som om, at du mangler overskud til det, som du skal.
Som du selv rigtig fint siger, kan det give en følelse af, at der altid er mere, man skal. Og det kan være rigtig hårdt.
Når jeg læser dit brev, så får jeg en følelse af, at du har gjort dig nogle rigtig gode tanker om den påvirkning, som din proppede kalender har på dit overskud
Som du selv er inde på, så er der faktisk en sammenhæng mellem de to.
Du kan prøve at forestille dig, at dit energiniveau og overskud er ligesom et batteri. Når batterier løber tør for strøm, har de brug for tid til at oplade, før de kan bruges igen.
Sådan er vi mennesker også. Hvis vi har haft alt for travlt i en periode, bliver vores batterier helt tømte, og så har vi brug for en pause.
Men hvis vi aldrig giver vores krop og hoved den pause, så kan vores system godt kortslutte. Og det er ofte det, der sker eller er ved at ske, når vi føler os stressede.
Stress og søvn
Du skriver, at du sover rigtig dårligt for tiden, og har svært ved at falde i søvn.
Selvom det er mega frustrerende, giver det god mening.
For når vi er stressede i længere perioder, så har vores krop meget svært ved at falde til ro.
Stress er nemlig en gammel overlevelsesmekanisme fra dengang vi levede på savannen. Dengang hjalp stress os med at overleve, så en sabeltiger ikke spiste os.
Problemet er bare, at kroppens alarmberedskab ikke ved, at der ikke længere er sabeltigere. Så den kender ikke forskel på dét og stress fra en overbooket kalender.
Og når stressen så ikke går væk, fordi den overbookede kalender bliver ved med at være der, så kan kroppen ikke slappe af.
Og så kan det blive en ond spiral, man ikke kan komme ud af igen.
Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvorfor man er stresset, og gøre noget ved det. For søvnen vil automatisk blive bedre, når man får lettet noget af presset i sin hverdag.
Hvad kan du gøre?
Du skriver, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre, og at du godt kunne tænke dig nogle gode råd.
Heldigvis har vi rigtig mange gode råd til, hvad du kan gøre for at sove bedre om natten og få mere overskud i hverdagen.
Du beskriver to centrale problemer: 1) Du føler dig stresset og mangler overskud og 2) Du sover dårligt om natten.
Her er hvad jeg tænker du kan gøre.
Hvad skal du gøre ved overskuddet?
For at vide hvad man skal gøre ved sin følelse af stress, kan det være rart at vide mere om, hvad stress er.
Derfor tænker jeg, at du kan starte med at læse vores artikel: Stress: Få den vigtigste viden og gode råd på 10 minutter
Her står der en masse om stress generelt og nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at få mere overskud.
Når du har læst den og fået en masse viden om stress generelt, kan jeg anbefale dig at læse vores artikel: Ro på – 10 tips til mindre pres i hverdagen
Her får du nogle gode værktøjer til at håndtere det pres og stress, som du føler i hverdagen.
For selvom det kan være nemt at pege på, hvad det er, som er svært, kan det være svært at vide, hvad man skal gøre ved det.
Hvad skal du gøre ved søvnen?
Rigtig mange, som er stressede, oplever at have svært ved at sove. Tankerne kan flyve rundt, og der kan ske så meget oppe i hovedet, når man lukker øjnene, at det kan være svært at falde i søvn.
Derfor er en af de bedste ting du kan gøre, at prøve at skabe ro i hovedet.
En af de bedste måder du kan gøre det på, er ved hjælp af mindfulness.
Du har måske hørt om det, men hvis ikke, så er mindfulness en af de bedste måder at få ro på, være til stede i nuet og skabe afstand til ubehagelige tanker.
Hvis det lyder som noget for dig, så kan jeg varmt anbefale dig vores gratis mindfulness online-forløb
Her lærer du over 7 dage teknikker til at få mere ro i hverdagen.
Det hele foregår online og ved hjælp af videoer, som forklarer teknikkerne på en rolig og fin måde. Det betyder, at du kan tage forløbet i lige præcis dit tempo, og når du har tid.
Hvis du hellere vil læse lidt om det og starte med nogle enkelte øvelser, kan du også læse vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser.
Tal med dem omkring dig
Når man er stresset, så er det vigtigt, at man får talt med nogen om det.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt nogen, hvordan du har det?
Når der er noget som fylder meget, har det nemlig med at fylde endnu mere, hvis man går alene med det.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du får talt med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være en god ven, en fra din familie eller en helt tredje, det vigtigste er, at det er en du stoler på og er tryg ved.
Det kan være rigtig svært, hvis man føler sig meget stresset i sin hverdag, men ikke rigtig ved, hvad man skal gøre ved det. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper