Hej brevkasse
Jeg har haft en opvækst med misbrug og psykisk sygdom. Heldigvis er min mor blevet rask efter behandling, men min far drikker stadig til tider. Her forleden har jeg været inde og læse på narcissisme og de forskellige træk som narcissistent anvender på andre folk. Hvis jeg ikke havde mødt en meget empatisk person i mit liv før nu, som jeg desværre har selvsaboteret vores relation, havde jeg nok ikke indsent at jeg har udvilket nogle narcissistiske træk. Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive hvilke følelser jeg har i mig. Jeg har ikke lyst til at ende som alkoholikere eller videreudvikle narcissistiske træk. Vil allerhelst bare gerne være fri fra det hele. Det skal lige siges at jeg stadig bor hjemme hos mine forældre, da jeg ikke har fundet et arbejde, og har ikke mulighed for at flytte ud. Vil så gerne flytte ud og begynde på helingsprocessen. I bund og grund vil jeg bare gerne væk her og nu. Kan man flytte hjemme fra uden penge? kan man gør noget? Jeg er virkeligt ked af at have påført disse træk på andre. Please hjælp mig.
Med venlig hilsen
Den 20-årige pige

(20 år)
Kære den 20-årige pige
Det lyder som om, du har mange tanker og overvejelser som fylder meget for tiden.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Vi er alle narcissistiske i større og mindre grad
Narcissisme er en slags personlighedsforstyrrelse som kort fortalt gør, at man ofte føler en stor kærlighed til sig selv, gerne vil være i centrum og har en manglende empati og respekt for andre.
Selvom en narcissist altså er en person, der ofte tænker meget på egne behov og har svært ved at se andres, så er de fleste mennesker ikke narcissister.
Vi har alle narcissistiske træk i en eller anden grad. For hvis ikke vi tager os af os selv, hvem skal så gøre det?
Du er ikke narcissist
Der er altså ikke noget narcissistisk i at passe på sig selv og sine egne interesser.
Samtidig ved vi også, at personer som vokser op i hjem med misbrug, ofte skal tage sig mere af sig selv end i hjem, hvor der ikke er misbrug.
Og når man har skulle tage sig meget af sig selv, så tager man ofte den erfaring med ind i sit voksne liv.
Det betyder ikke at man er narcissist.
Og bare det, at du kan skrive herind til os med frygten om, om du mon er narcissist, viser også, at du formentlig ikke er det.
For det viser at du sagtens kan se ting fra andres perspektiv og have forståelse for det.
Tal med andre om det
Du skriver, at du ikke har lyst til at videreudvikle de narcissistiske træk. Og du er allerede nu blevet opmærksom på ting, som måske har været et problem i nogle af dine relationer.
Det at du allerede nu ved, hvad de ting er, gør at det er meget lettere for dig at gøre noget anderledes i fremtiden.
Men jeg vil samtidig også opfordre dig til at tale med nogen af dem, du har omkring dig, om dine tanker.
Både så du ikke skal gå og bøvle med dem alene, men også fordi ens venner ofte kender en rigtig godt, og kan se tingene fra en anden vinkel.
Kan man flytte hjemmefra uden penge?
Du skriver, at du gerne vil flytte hjemmefra hurtigst muligt. Men at du er bekymret for, hvordan du skal flytte hjemmefra uden penge?
Det forstår jeg godt.
Det kan være rigtig dyrt at flytte hjemmefra, og hvis man ikke har et job, kan det være svært at betale det, der skal betales.
Heldigvis er der nogle forskellige ting du kan gøre.
Kommunen kan hjælpe
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du mon har kontaktet din kommune?
Der er ikke mange der ved det, men man kan faktisk søge om rigtig meget hjælp hos kommunen.
Man kan søge hjælp hos ens kommune, til at betale for ens udflytning, ens tandlægeregning eller andre lignende betalinger.
Hvis det lyder som noget for dig, så kan jeg varmt anbefale dig at læse mere på Borger.dk’s side om Økonomisk tilskud fra kommunen.
Her kan du både læse mere om, hvad kommunen kan hjælpe dig med, og hvor og hvordan du skal ansøge om hjælpen.
Hvis du synes deres hjemmeside er svær at finde rundt i eller uoverskuelig, kan det måske være en god ide at have en voksen, du kender ved siden af.
Sådan finder du et job
Det kan godt være svært at finde et job, hvis man ikke har prøvet det før.
Man får måske afslag på afslag. Eller man føler, at der ikke er nogle jobs derude, som man kan se sig selv i.
Hvis det er noget, som du kan genkende, synes jeg du skal prøve at følge disse to råd:
- Vær opsøgende
Hvis du føler, at der ikke er så mange jobs derude, så er det vigtigt at huske på, at du altid må sende en uopfordret ansøgning.
Det betyder, at man sender en ansøgning til nogle, som ikke har lagt et jobopslag op.
Så fx hvis der er en cafe, butik, eller anden forretning, som du godt kunne tænke dig at arbejde hos, så sender du dem bare en ansøgning.
De fleste forretninger er åbne for at modtage uopfordrede ansøgninger. Det viser nemlig, at man virkelig gerne vil jobbet, og at man er selvstændig og motiveret.
- Pas på med at være for kræsen
Mit andet råd til dig er, at søge alle de jobs du kan komme i nærheden af.
Har du ikke lyst til at sidde ved kassen i et supermarked? Prøv at søge det alligevel.
Har du ikke lyst til at arbejde på lager? Prøv at søge det alligevel.
For når man står i en situation, hvor man rigtig gerne vil flytte, men ikke har pengene, så har man sjældent råd til at være kræsen.
Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe dig, hvis du prøver at søge en masse forskelligt.
Hvis du bliver ved, skal der nok komme et job til dig. Og husk, du kan altid starte på et job og søge andre imens. Det er helt okay.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace arbejder der en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man ikke har det fedt derhjemme, og gerne vil flytte ud.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller mødes med dem fysisk, i de fleste af de større byer.
Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til det.
Det kan nemlig være super svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man gerne vil flytte hjemmefra, men ikke har nogle penge. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit brev til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper