Hej Mindhelper
Jeg er en pige, der er i gang med 2.g på gym. 5-6 ud af 7 dage går jeg til teater, sang og danseundervisning, hvilket jeg elsker (samtidig med at jeg overvejer det som en mulig karrierevej). Derudover arbejder jeg indimellem i weekender, og jeg vil også gerne have tid til venner, så jeg ikke afskærer mig selv fra det sociale. Men lige nu er jeg i et totalt kaos mode. Jeg føler ikke, jeg kan følge med i nogle af tingene, og ender bare med at gøre alting halvt. Her gælder det specielt mht. gym. Jeg gør mit bedste for at følge med i timerne, hvor jeg altid sætter mig på enten 1. el. 2. række. Derudover bliver jeg for det meste i klassen, når vi har mulighed for at sætte os ud, da jeg dermed får lavet noget i stedet for bare at snakke med vennerne. Men når det gælder så meget af det andet, føler jeg mig fortabt. Jeg har så sindsygt svært med at få lavet afleveringerne i god tid – jeg er begyndt at aflevere hver aflevering senere end fristen, og har endda en aflevering, jeg stadig ikke har afleveret (skulle have afleveret den 10 dage siden). Lektier når jeg slet ikke. Jeg sover over mig pga. manglende søvn. Det hele hober sig op – jeg har mistet overblikket. Har du nogen råd?

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at der sker rigtig mange ting i dit liv lige nu. Og det kan være hammerhårdt, når man føler at man kører i kaos-mode. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
Det giver mening
Det lyder til, at du har gang i rigtig mange ting lige nu – både gym med lektier og afleveringer, teater, sang og dans, arbejde og venner. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes, at det hele er overvældende og kaotisk. Sådan tror jeg, at de fleste i din situation ville have det. For selvom man rigtig gerne vil en masse ting, så kan det sommetider være svært at nå det hele. Og det kan være helt vildt frustrerende, når man egentlig godt kunne tænke sig det.
Men når man kan mærke, at man ikke har det godt, og ikke får sovet ordentligt, så er det som regel et tegn på, at man har for meget på tallerkenen. Og så er det vigtigt at lytte til sig selv.
Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel Ro på: 10 tips til mindre pres i hverdagen, som kunne være en hjælp for dig. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man passer på sig selv.
2.g
Du skriver, at du går i 2.g. Her i brevkassen oplever vi ofte at unge, som går i 2.g, skriver ind, fordi føler sig pressede. Og det giver mening, for 2.g er et hammerhårdt år – man har rigtig mange fag, og derfor også rigtig mange lektier og afleveringer. Derfor kan det også sommetider være en god ide at skrue lidt ned for noget af  det andet, mens man går i 2.g.
Og selvom man er nødt til at skære lidt fra mens man går i 2.g, betyder det ikke, at man ikke kan komme tilbage til at gøre det samme igen. Mange gymnasieelever oplever fx, at de får lidt mere overskud, når de kommer i 3.g. For der har man måske ikke lige så mange fag. Og så er der måske igen lidt mere luft til arbejde og fritidsinteresser.
Kan du lave aftaler med en ven?
Jeg kommer også til at tænke på, om du måske kan lave aftaler med nogle af dine venner om at sætte jer sammen og lave lektier og afleveringer? Det kan nemlig være nemmere, at få det gjort, når man har en aftale med en anden. Og på den måde kan man slå to fluer med et smæk – man får set sine venner samtidig med, at man får lavet afleveringerne.
Snak med studievejleder
Nogle af dem, som er rigtig gode at snakke med, når man er presset er studievejledere. De ved nemlig en hel masse om trivsel og lektier. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig, at snakke med en studievejleder?
De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en samtale hos.
Snak med dine forældre
Når man bøvler med nogle ting, kan det være rigtig rart og lettende at dele det med nogen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. For så det kan også være, at de måske kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal skrue på.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, som fylder hos dem. Derfor er deres rådgivere også rigtig gode at snakke med, når man føler sig presset og overvældet. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er rigtig svært, når det hele har hobet sig op, og man føler sig fortabt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper