Hej Mindhelper
Jeg har ikke haft det så godt i en del år efterhånden. Jeg er en meget stille pige der overtænker konstant, men her de seneste måneder er det blevet værre. Jeg har problemer med at sove og er konstant træt og udmattet. Jeg føler mig konstant nervøs og bange, og er meget anspændt, uden at der som sådan er en grund. Ofte har jeg en følelse af, at jeg ikke er til stede og kan slet ikke koncentrere mig om det omkring mig. Nogle gange kan jeg ikke trække vejret rigtigt og mit hjerte kan begynde at banke mere end normalt.
Jeg bekymrer mig rigtig meget om min fremtid, og kan overtænke ting jeg har gjort eller sagt for lang tid siden, og det er noget jeg slet ikke kan styre. Jeg tænker også virkelig meget på hvad andre tænker om mig og kan derfor ikke lide at være sammen med folk, for føler jeg bliver dømt og vurderet hele tiden og har det virkelig ubehageligt i sådan nogle situationer. For tiden er jeg hele tiden trist og græder hver dag. Jeg er begyndt at have svært ved at tro, at det bliver bedre, og frygter bare at det bliver værre.

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du har en masse hammer svære tanker for tiden. Og at du går og føler dig ængstelig meget af tiden. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene
Du er ikke alene
Du skriver at du overtænker meget og føler dig træt og udmattet. Det kan være rigtig svært at gå og tænke en masse kritiske tanker om sig selv, og det kan tage meget af ens energi og humør. Det er helt normalt at man i perioder i sit liv kan komme til at overtænke – Det tror jeg at der er rigtig mange unge der kan nikke genkendene til.
Når man overtænker kan det godt gøre, at man får svært ved at sove om natten, fordi tankerne bare køre rundt oppe i hovedet. Og så kan man hurtigt blive tappet for energi. Hvis man så også føler sig nervøs og anspændt oveni, kan det gøre, at man har svært ved at slappe af, når man ligger i sengen om aftenen og skal falde i søvn. Du kan prøve at læse denne her artikel med lidt gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at sove om natten. Måske er der et tip eller to der kan gøre det lidt lettere for dig, at få ro på om aftenen.
Overtænkning og angst
Nogen gange hvis man overtænker og går og er nervøs og anspændt igennem en længere periode, kan det være fordi man har angst. Når man har angst, kan man opleve at få hjertebanken og have svært ved at trække vejret. Kroppen reagerer på den måde, fordi den sætter gang i dens ‘alarmberedskab’. Det er en funktion kroppen har for at kunne passe på os, hvis vi støder ind i en farlig situation. Men nogle gange kan kroppen godt komme til at misforstå en situation, og selvom der ikke er fare på færde, så sætter den gang i hele ‘alarmberedskabet’ alligevel. Det kan være rigtig ubehageligt, når det sker, og det kan føles ret skræmmende. Men angst er heldigvis ikke farligt, selvom det godt kan føles sådan.
Jeg kan ikke sige, om det er angst du oplever, det er kun fagprofessionele der kan vurdere det. Men hvis du gerne vil læse lidt mere om angst, kan du kigge på denne her artikel
Det kan blive bedre
Du skriver, at du er begyndt at tvivle på, om det kan blive bedre. Det giver rigtig god mening, at du kan få den tanke. For det er helt naturligt, når man oplever at gå og tumle med nogle rigtig svære tanker og følelser i lang tid. Men langt de fleste der oplever at overtænke og være ængstelige, får det heldigvis godt igen. Og kommer ud på den anden side, hvor de kan have en hverdag, hvor de svære ting ikke fylder. Men nogen gange kræver det, at man får noget hjælp udefra.
Tal med en voksen
Når overtænkningen og nervøsiteten kommer til at fylde meget, er det rigtig vigtigt, at man får fortalt nogen om, hvordan man har det. Det er nemlig alt for tungt at gå med de svære tanker og følelser alene. Derfor er mit bedst råd til dig, at du skal få fortalt en voksen i dit liv om, hvad du oplever for tiden. Det kan være en forældre, en lærer på skolen, eller en helt tredje voksen. De voksne vil nemlig kunne støtte dig igennem det, der er svært. Og selvom det måske ikke får tankerne til at forsvinde, kan det alligevel gøre dem lidt lettere at gå med. De voksne vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, om du skal have noget hjælp.
Tag til lægen
Du skriver, at du har haft det sådan her i en del år. Det er rigtig længe at gå og have det svært, og det kan være rigtig opslidende. Og når man har haft det svært i en lang periode, er det vigtigt at søge hjælp. Derfor synes jeg, at du skal tage et smut forbi din egen læge. Lægen ved nemlig en helt masse om hvordan både kroppen og psyken virker. Og kan hjælpe dig med at finde ud af, om det måske er angst du oplever. Lægen kan også finde ud af hvilke muligheder der er for at få hjælp. Hvis du syntes det kan være lidt svært at skulle tage til lægen, kan du læse denne her artikel med, alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Psykinfo
Du kan også altid tage fat i Psykinfo. Der ved de nemlig en helt masse om psykisk sygdom, og psykiske problemer i det hele taget. Og hos Psykinfo sidder der en masse søde fagpersoner klar til at hjælpe og svare på spørgsmål om f.eks angst. Det er helt anonymt og gratis. Og du kan tage fat i dem over telefonen eller sende en mail, hvis du synes, at det er rarere.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender dig en masse gode tanker, og så håber jeg at du snart kan få lidt mere ro fra de svære tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper