Hej.
Jeg har siden jeg var lille være bange for at blive til en ballon dvs. At blive stor og flyve væk. Jeg ved godt det ikke kan lade sig gøre men For anfald og rædsel for det alligevel. Jeg er bange for at begynde at se ting som ikke er der og at den frygt jeg nævnte før bliver en hallucination jeg kommer til at se. Jeg får underlige følelser i kroppen når andfaldne kommer og er bange for at det sker. Jeg har fået konstateret asparges syndrom og har taget nogle test på nettet og har fået advide at jeg måske kan have ADHD. Og går fortsat på psykiatrisk hospital hvor jeg går til psykolog.
Hvad kan jeg gøre når jeg får andfaldene.

(Dreng, 18 år)
Hej Dreng på 18 år
Det lyder godt nok ubehageligt, at du får anfald og bliver rædsel for at få hallucinationer. Det er rigtigt svært at gå med sådan nogle tanker, og derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. Det er nemlig et rigtigt fint skridt i retning af, at få det bedre.
Anfald af rædsel
Det lyder som om, at det er rigtigt ubehageligt, når du får anfald. Og du bliver rigtigt bange for, at din frygt kan blive til virkelighed. Jeg kommer til at tænke på, om du kender til det man kalder angst? Der er nemlig nogle mennesker der oplever, at de bliver så bange for noget, at de får angstanfald. Det kalder man også panikangst og det er rigtigt ubehageligt at opleve. Og det kan godt komme, selvom man måske godt ved, at ens frygter ikke er realistiske.
Så sker der nemlig det, at kroppen tror, at der er noget, som den skal være bange for. Og så går den i alarmberedskab og gør sig klar til at kæmpe eller flygte, hvis der sker noget farligt. Det er en helt naturlig funktion kroppen har, som er nødvendig at have, hvis man pludselig står overfor en farlig bjørn eller skal springe ind i grøften, hvis man er ved at blive kørt ned af en bil. For nogle sætter den alarm bare igang på nogle tidspunkter, hvor der ikke er fare på færde. Og så er det ikke så hjælpsomt og ret ubehageligt at opleve. Det sker for rigtigt mange mennesker, hver eneste dag. Men heldigvis, så kan man godt få hjælp til at håndtere frygten og anfaldene, så man igen kan få det godt.
Du kan prøve at læse vores artikel om angst og se, om det måske er noget, du kan nikke genkende til. Hvis det er det, så kan du også prøve at læse vores artikel om panikangst og den her om, hvad man kan gøre, hvis man oplever angst. Der står nemlig en masse gode råd og viden om angst og hvad man selv kan gøre, hvis man oplever det.
Snak med psykologen om det
Nu fortæller du, at du allerede går til en psykolog. Men jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med psykologen om anfaldene? For psykologer er nemlig eksperter i, hvad man kan gøre, hvis man oplever anfald af rædsel eller bekymrer sig rigtigt meget om noget. Psykologen vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre, hvis du bliver ramt af anfaldene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med psykologen om dine oplevelser. For det behøver du ikke prøve at håndtere alene.
Du skriver også, at du tror du måske har ADHD, fordi du har taget tests på nettet. Hvis du tror, at du måske har en diagnose, så kan det også være en rigtig god idé, at snakke med psykologen om det. For så kan man sammen finde ud af, om det er ADHD eller noget andet, som man oplever. Og det kan være rigtigt rart, at få den afklaring og måske hjælp, hvis det er nødvendigt.
Snak med dine forældre om oplevelserne
Hvis man har anfald og tanker, som gør en bange, så er det en rigtig god idé, at snakke med nogen om det. Så kan de nemlig støtte og hjælpe en, så man igen kan få det bedre. Og det kan være rigtigt rart, ikke at skulle stå alene med det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med dine forældre om det, du oplever. For ens forældre er tit dem, som har allerbedst mulighed for at hjælpe en, fordi de er tæt på en og ofte rigtigt gerne vil hjælpe.
Tag fat i lægen
Det kan være en rigtig god idé at tage til lægen, hvis man får anfald eller har det dårligt – uanset om det er fysisk eller psykisk. Så kan lægen nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvad det er man oplever og hvad der kan gøres ved det. Det er lægen helt vant til at snakke om og man må altid tage en tur til lægen, hvis man er bekymret over noget med kroppen eller psyken. Hvis du oplever, at du begynder at hallucinerer eller får følelsen af, at du er ved at blive til en ballon, så er det vigtigt at du tager til lægen. For så er det måske tegn på noget mere alvorligt og så skal lægen nok hjælpe.
Det lyder som om, at det er nogle rigtigt ubehagelige anfald du oplever, men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper