Hejsa Brevkasse
Er det normalt at føle at man skal tisse eller tisser når man har angst? Har prøvet at google lidt men kan ikke finde noget om det.
Vær gang jeg er ude at mit hus får jeg angst symtomer og så lige følelsen af at skulle tisse. Jeg har været til lægen men de kunne ikke finde noget så jeg blev henvist til en psykolog som siger at jeg har angst.
Får også den følelse af at jeg skal tisse når jeg ligge i min seng om natten. Jeg er ved at blive lidt crazy…

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder måske fjollet, men ja, det er faktisk fuldstændigt almindeligt at få tissetrang, hvis man oplever angst.
Kender du udtrykket “eksamensmave”? Det er når man får dårlig mave lige inden man skal til eksamen, fordi man bliver så super nervøs. Det er det samme som sker i kroppen, når man får angst og så føler man skal tisse. Nogle gange skal man måske ikke engang ikke tisse, når man så sidder på toilettet, men det føles bare sådan i kroppen.
Tissetrang er en naturlig reaktion
Man er ikke helt sikker på præcis hvorfor, at man oplever tissetrangen, når man har angst. Men man regner med, at det er fordi, at kroppen aktiverer det man kalder Kamp-flugt-systemet. Kamp-flugt-systemet er en helt naturlig funktion, der er i vores krop, som er lavet til at sætte igang, hvis der er fare på færde. Det kommer tilbage fra dengang, vi var ur-mennesker og skulle passe på ikke at blive spist af bjørne eller andre rovdyr. Så var det vigtigt, at vores krop lynhurtigt kunne sætte tempo på, så vi kunne løbe vores vej eller kæmpe mod bjørnen. Kamp-flugt systemet beskytter os stadigvæk idag, selvom der ikke er så mange bjørne at tage stilling til. Men det er også det som sørger for, at vi kan tænke super klart til eksamen eller sørger for, at vi lynhurtigt drejer på cykel, hvis der kører en bil for tæt på os. Det er altså en slags alarmberedskab. Samtidigt får det os til at spænde vores muskler, hvilket også kan være med til at give tissetrang.
Hvis man oplever angstsymptomer, så er det fordi, at ens alarmberedskab også går i gang på et tidspunkt, hvor det ikke er hjælpsomt. Så kan man opleve hjertebanken, at begynde at svede, hyperventilering, tissetrang og andre symptomer. Du kan læse mere om angst her, hvis du har lyst. Du kan også tage et kig på vores onlineforløb om angst. Der kan du nemlig lære en masse om, hvad angst er og få nogle øvelser, som du kan prøve af, hvis du har lyst til det.
Kan man gøre noget ved det?
Det kan være svært at svare på, om der er noget, som man lige kan gøre ved tissetrangen. For det kommer lidt an på, om du oplever at du rent faktisk skal tisse om aftenen. For så er du selvfølgelig nødt til at gå på toilettet. Men hvis du oplever, at du ikke rigtigt skal tisse, men det bare føles sådan, så kan du prøve at lave en afslapningsøvelse, for at få dine muskler til at slappe af. Det kan være, at det kan hjælpe på tissetrangen. Du kan prøve vores øvelse progressiv muskelafslapning.
Snak med psykologen
Hvis du stadig går hos psykologen, så kan du prøve at snakke med ham/hende om, hvad du kan gøre med tissetrangen. Det kan være, at de har nogle gode tips til, hvordan man kan håndtere den. Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper