Hej,
Jeg er en pige på 19 år, som har sabbatår. Efter jeg kom hjem fra sommerferie i år har jeg mærket en masse ting i min krop, som
jeg har tænkt utrolig meget på. Symptomerne har skiftet en del, jeg har googlet løs, været til lægen og snakket med mine forældre om det, men jeg mærker stadig ting i min krop, som jeg overtænker. Det har så resulteret i nogle angstanfald… Mine forældre mener, at mine kropslige symptomer som træthed, tristhed, hovedpine og prikken/stikken i kroppen kommer som en eftervirkning af perioden optil min studentereksamen.. Jeg er meget perfektionistisk og under eksamensperioden forberedte jeg mig hver dag. Efterfølgende til studentergilder osv. var jeg også udfordret, da jeg normalt har brug for min alenetid. Tankerne om mit helbred fylder konstant i mit hovede og jeg kan ikke holde det ud mere, jeg føler også at tankerne har påvirket min hukommelse og koncentration, fordi jeg hele tiden er i dem.
Lyder det “normalt” ift angst eller stress?

(19 år)
Kære du
Det lyder som om, at du har rigtig meget mellem ørene lige nu. Og når man har det, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du bestemt ikke gå alene med.
Hvad er angst og hvordan påvirker det kroppen?
For at forstå hvorfor vores krop reagerer som den gør, når vi bliver stressede og oplever angst, kan det give mening at tænke tilbage på dengang vi mennesker levede på savannen.
Dengang levede vi mennesker i flok, fordi så var chancen for at blive spist af et rovdyr mindre, end hvis vi gik rundt alene.
Men selvom vi levede i flok, var det rigtig smart for vores krop, at føle specielle ting i kroppen, når vi blev bange eller nervøse for tanken om rovdyr.
Det kunne fx være at vi svedte, vores hjerte bankede eller vi blev mere opmærksomme på vores omgivelser. For jo mere opmærksomme vi var på alt omkring os, jo nemmere ville vi kunne opdage et rovdyr, der prøvede at spise os.
Nutidens rovdyr
Selvom vi mennesker ikke lever på savannen mere, og vi ikke går og er bange for at blive spist af rovdyr, så mærker vi stadig angst og stress.
I stedet for sabeltigere og andre farlige væsener, er nutidens rovdyr tværtimod ofte vores egne bekymringer, tanker og forventninger.
De kan sætte gang i en masse følelser og ubehag i kroppen, og hvis de får lov til at slå sig alt for meget løs, kan det i værste tilfælde ende i et angstanfald.
Det giver mening
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du oplever at dine stressede perioder kan sætte sig i kroppen og give angst, stress og tankemylder.
For som du selv skriver, så har du haft travlt i en længere periode, og været mere social end du normalt er – det kan godt påvirke ens krop og overskud.
Og når ens krop er træt og overskuddet i bund, så kan det godt påvirke ens hukommelse og koncentration.
Men heldigvis kan det godt blive godt igen.
Angsten for angsten
Du skriver, at du har mærket en masse ting i din krop, og at det er noget, som du har tænkt meget over.
Når man føler noget anderledes i sin krop, kan man godt komme til at tænke for meget på det og blive over-opmærksom.
For hvis man hele tiden scanner kroppen for signaler, så vil man altid kunne finde noget i kroppen som strammer, gør ondt, niver eller andet.
Men som du skriver, så har du været til lægen, og det lyder ikke til, at de fandt noget der var galt.
Derfor kan det nogle gange være rart at huske tilbage på det. Og prøve at finde fred med, at vores krop ikke skal være fri for irritationer for at være rask og sund, men at der godt kan være noget der niver eller driller uden at det er farligt.
Hvad kan du gøre?
Når man føler at angsten fylder for meget, kan man hurtigt få et ønske om, at gøre noget ved det. Heldigvis har vi her hos Mindhelper et helt online-forløb om angst, som du kan prøve.
Formålet er at du skal prøve at få det lettere med din angst, og give dig nogle teknikker til at håndtere det bedre i din hverdag.
Det er gratis og du kan tage det i lige præcis det tempo, som du har brug for.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Angst – 14 gode råd og 5 steder, som du kan få hjælp, hvor der står en masse gode råd til at passe bedre på dig selv.
Er din angst normal?
Du spørger til sidst, om det du oplever er “normalt” ift. stress eller angst?
Det findes der desværre ikke et klart ja eller nej svar til. For selvom det sagtens kan være helt normalt, det du oplever, så skal der sidde en professionel sammen med dig fysisk for at svare på det.
Når det så er sagt, så lyder rigtig mange af de ting du beskriver, som nogle oplevelser og følelser, der er ret almindelige for folk med stress eller angst.
Hvis du har lyst til at læse om, hvordan andre med angst har det, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores brevkassespørgsmål: Jeg tror, jeg har angst og Min angst er blevet værre og jeg er konstant træt.
Har du hørt om Angst- og StressTelefonen?
Her til sidst vil jeg lige tippe dig om Angst- og StressTelefonen. Hos Angst- og StressTelefonen sidder der en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som oplever stress og angst.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man godt kunne tænke sig at vide, om de ting man oplever, er normale eller ej.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Når tankerne flyver rundt i hovedet på en, kan det være svært at vide, hvad der er normalt og hvad der ikke er. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig har hjulpet lidt på vejen mod at finde ud af det. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper