Hej brevkasse
Jeg er en pige på 20 år og igang med mit andet sabbatår.
Jeg har over de sidste 2-3 år oplevet at min angst er blevet værre og værre. Corona-perioden har ikke gjort det nemmere.
Jeg er startet på arbejde igen og det synes jeg er super svært.
Jeg oplever en konstant træthed/svimmelhed og det er svært for mig at koncentrere mig.
Det resulterer i at jeg går og er bange for at jeg skal besvime.
Min muskler er næsten hele tiden trætte og min krop er helt sløv.
Det er super ubehageligt og jeg bliver rigtig ked af at jeg ikke kan gøre alle de ting som jeg plejer at kunne. Jeg vil forsøge at dyrke noget mere motion, har I nogle andre gode råd til hvordan man kan blive mere frisk og veloplagt?

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at angsten fylder rigtig meget og sluger meget af din energi. Det kan være rigtig hårdt og trættende at have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er normalt at være uoplagt i perioder
Det lyder til, at angsten er begyndt at fylde mere og mere. Og det kan være rigtig træls og frustrerende, når man oplever, at man måske ikke har ligeså meget energi som man tidligere har haft. Men det er helt naturligt, at der er perioder, hvor man ikke er helt lige så frisk og oplagt, som man plejer. Det er jeg helt sikker på, at langt de fleste mennesker har oplevet. Der kan være rigtig mange forskellige grunde til at ens energiniveau er lavere. Og som du selv er inde på er angst også en af de ting, som kan sluge rigtig meget af ens energi.
Angst sætter kroppens alarmberedskab i gang
Når man lider af angst er kroppens alarmberedskab hele tiden i gang. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du er træt i kroppen, og ikke har samme overskud, som du plejer. Det alarmberedskab, som er installeret i alle os mennesker, var rigtig vigtigt dengang, hvor vi levede ude i vildmarken, for det hjalp os med at opdage, når der var fare på færde. Det sidder stadig i os i dag og sommetider kommer kroppen til at mistolke nogle ting eller situationer som farlige. Og derfor sætter kroppen gang i hele alarmberedskabet, hvor hjertet begynder at slå hurtigere, pulsen stiger, og der løber måske en masse tanker gennem hovedet. Derfor kan kroppen også godt blive rigtig træt og sløv, når angsten fylder meget.
Det kan være rigtig frustrerende, og derfor kan jeg også sagtens forstå, at du er ked af, at du ikke kan gøre de ting, som du plejer. Men heldigvis kan man godt få det bedre igen og få mere energi tilbage, selvom angsten fylder rigtig meget lige nu. Men sommetider har man brug for hjælp til at få det godt igen.
Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, en god veninde eller måske en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtige er bare, at du får delt dine tanker, for det er alt for svært at gå med helt alene. Og heldigvis vil langt de fleste rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at der er nogle ting som fylder meget og er svære for en.
I vores artikel Angst: 14 gode råd til at håndtere det og 5 steder du kan få hjælp, kan du også læse lidt mere om angst og nogle af de muligheder der er, når man kæmper med angst.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide at du tog et smut til lægen og fik snakket om, hvordan du har det. Læger ved rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Og derfor kan lægen også tjekke om trætheden skyldes noget fysiologisk og samtidig også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der vil være den bedste hjælp ift. angsten. Læger er vant til at snakke med unge som går og bøvler med nogle ting. Derfor er de også rigtig gode til at hjælpe og lytte. I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man bøvler med nogle svære ting.
Angsttelefonen
Nogle andre som også er rigtig gode at snakke med, når man kæmper med angst, er de frivillige rådgivere hos Angsttelefonen. De ved rigtig meget om angst, og derfor kan jeg også varmt anbefale dig, at tage fat i dem og få en snak. De frivillige er vant til at snakke med folk, som kæmper med angst, og derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. De har også en chat, så hvis du synes, at det er rarere, kan du også sagtens tage fat i dem på den måde. Og uanset hvordan du vælger at tage fat i dem, vil de altid rigtig gerne hjælpe og lytte.
Det kan være rigtig svært at kæmpe med angst og det sluger rigtig meget af ens energi. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig en masse varme tanker og håber, at får snakket med lægen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper