Hej
Jeg er en pige på 21 som ud af det blå har udviklet en frygt/angst for at jeg en given aften i byen skulle have været min kæreste utro, til trods for at jeg godt rationelt set ved at jeg ikke har været det. Dette har udviklet sig til at jeg skal gennemgå tanken til perfektion et par gange om dagen ved at jeg mens jeg gennemgår den, skal “tegne” symmetriske mønstre enten inde i mit hoved eller med mine hænder for at få tilfredsstillese. Dette har yderligere udviklet sig til at de fleste indskydelser jeg får i løbet af en dag skal analyseres til punkt og prikke mens jeg gør brug af samme metode som nævnt tidligere, det er dog hovedsageligt tanken om utroskab som er tilbagevendende. Jeg føler hele tiden skyld og angst når tanken om utroskab vender tilbage og jeg føler mig ude af stand til at slappe 100% af. Jeg føler mig også næsten ude af stand til at forstå hvad der er op og ned når der hele tiden foregår så meget i mit hoved.
Hvad skal jeg gøre for at få slippe af med “tvangshandlingerne”, få mere ro i mit hoved og få et rationelt syn på mine tanker?
Mvh.

(21 år)
Kære du
Det lyder ikke særlig rart, at dine tanker fylder så meget i dit hoved, at du har svært ved at forstå, hvad der er op og ned.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker og bekymringer med os.
Når tankerne fylder
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at tankerne flyver rundt i hovedet på dig lige nu. De larmer, de fylder og de giver måske ikke særlig meget plads til alle de sjove tanker.
Det kan være helt vildt svært og drænende at have det sådan. For når man føler at man skal tænke på en speciel måde eller gøre bestemte ting hele tiden, så kan det sluge rigtig meget af vores energi.
Og når kampen fortsætter hver eneste dag, kan man nogle gange i kampens hede godt blive lidt i tvivl om, hvad der er sandt.
Vi mennesker har nemlig et hav af tanker om dagen. Nogle er gode, nogle er skøre, nogle er lidt ondskabsfulde og nogle er lige midt imellem. Men heldigvis så betyder det at vi har nogle bestemte tanker ikke, at det nødvendigvis er sandt det man tænker.
Så selvom du måske går og tænker hele tiden, at du har været din kæreste utro eller kommer til at være det, så betyder det ikke at det kommer til at ske.
Når tankerne fylder for meget
Du skriver, at der er bestemte ting, du skal gøre, for at få tilfredsstillelse. De fleste mennesker kender godt til det med at have små ritualer, de skal gøre.
Nogle sportsfolk skal kysse deres halskæde, inden de går på banen. Nogle tager et bestemt par strømper på til eksamen. Og andre gør noget helt tredje. Fælles for dem alle er, at de tænker “hvis jeg ikke gør det her, så sker der det her”.
Det er helt normalt at gøre disse ting og noget som de fleste mennesker gør på den ene eller anden måde.
Men for nogle mennesker begynder den slags ritualer og tanker, at fylde mere og mere. Og jo mere det fylder, jo mere styrende er det for deres hverdag. Hvis det er tilfældet, så kan det på sigt udvikle sig til det der hedder OCD.
Når man har OCD, er der nogle forskellige ting som er svære, men et af de typiske tegn er, at man har tvangstanker om, at der bestemte ting man skal gøre, ellers så sker der noget ubehageligt.
Derfor kan man godt logisk vide det ikke passer, men stadig have svært ved at lade vær. Hvis du kunne tænke dig at læse mere om OCD og de typiske kendetegn, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: OCD – Typiske tegn og råd til, hvad du kan gøre.
Får du snakket med nogen om det?
Mit allerbedste råd, som jeg kan give dig, er at række ud og få snakket med nogen om, hvordan du har det.
Det er det bedste man kan gøre, når man har det svært. Vi mennesker har nemlig rigtig svært ved at gå med alt det svære alene. Vi er i stedet for lavet til, at vi har brug for andre, når ting er svære.
Det betyder altså, at jo hurtigere du får hjælp, jo hurtigere kan du også få det bedre igen.
For det kan du godt, du kan godt få det bedre igen. Men det kræver at du fortæller om det til nogen. Det har du allerede gjort ved at skrive til os, så det skal du have stor ros for. For det er også et tegn på, at du gerne vil have det bedre.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har nogen omkring du kan tale med? Det kan være dine forældre, din kæreste, en god ven eller en helt fjerde. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du taler med. Det vigtigste er bare, at det er en som du stoler på og er tryg ved.
Tag et smut forbi din læge
Hvis du synes at kendetegnene for OCD minder om det du oplever eller synes at det hele bare bliver værre, så er det en rigtig god ide at tage en smut forbi din læge.
Læger ved nemlig rigtig meget om hvordan vi mennesker fungerer, og kan derfor hjælpe dig med at få den hjælp der ville være god for dig.
Hvis du er i tvivl om hvad du skal sige til lægen, kan du vise dem dit brev til os. Her beskriver du rigtig fint hvordan du har det og hvad det er, som du synes er svært.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man synes det er ubehageligt, ikke selv at kunne styre sine tanker.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Prøv at kontakt PsykInfo
Her til sidst, vil jeg også lige henvise dig til PsykInfo. PsykInfo er tilbud hos de forskellige regioner, hvor man kan ringe ind og få hjælp til rådgivning og viden om forskellige psykiske lidelser.
Nu ved jeg ikke hvilken region du skriver fra, så jeg har lavet en liste med alle de forskellige PsykInfoer herunder. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til dig.
• Region Syddanmark
PsykInfo hjemmeside
Åben og anonym rådgivning: 99 44 45 46
• Region Midtjylland
PsykInfo hjemmeside
Åben og anonym rådgivning: 78 47 04 70
• Region Nordjylland
PsykInfo hjemmeside
Åben og anonym rådgivning: 40 29 18 34
• Region Sjælland
PsykInfo hjemmeside
Åben og anonym rådgivning: 70 25 02 60
• Region Hovedstaden
PsykInfo hjemmeside
Åben og anonym rådgivning: 38 64 13 00
Det kan være rigtig svært, når det er tankerne som styrer det hele. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er nogle af mine råd til dig, som du kan bruge. Jeg sender en masse tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper