Hej
Jeg er en pige med en utrolig dejlig familie. Min mor og far er skilt. Min mor er mit ét og alt, og jeg vil aldrig kunne forlade hende. Men min far derimod, han er utrolig skøn, ingen tvivl. Men han er en meget uforudsigelig mand. Han drikker ofte og vil ikke tage imod hjælp. Jeg bor heldigvis ved min mor. Men jeg er træt af min far og vil droppe ALT kontakt med min far. Da han er voldig når han drikker. Hvad gør jeg? jeg kan ikke få mig selv til at sige det til ham, da jeg jo selfølgelig stadig elsker ham.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Det er helt vildt svært at vokse op med en forældre der drikker. Og det kan være helt vildt svært, at beslutte sig for, om man skal holde kontakten eller ej. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når en forældre drikker
Når man har en forældre der drikker, så kan det godt være et meget blandet forhold man får til den forældre. For man kender ligesom 2 personer i den samme. Den fulde far og den ædru far. Den fulde far er måske utilregnelig, voldelig og rigtigt ubehagelig. Og den ædru far er måske helt vildt skøn og man elsker ham højt. Det kan være helt vildt opslidende og vildt grænseoverskridende, at skulle have den fulde far i sit liv. For man er måske altid være ekstremt opmærksom, hvor fuld han er, når man ser ham. Og man ved aldrig om han bliver rasende eller ej. Derfor kan det også være nødvendigt, at droppe kontakten til ham i en periode. Fordi det simpelthen er for hårdt, at skulle være i. Men det er selvfølgelig et helt vildt svært valg, og jeg kan sagtens forstå, at du er i et kæmpe dilemma. Sådan tror jeg næsten alle ville have det, hvis de stod i den samme situation som dig. Derfor er det også rigtigt vigtigt at du ved, at du ikke skylder din far at holde kontakten. Det er helt okay at sige fra. Det kan jeg sagtens forstå, hvis du har brug for.
Det er ikke dit ansvar, at din far drikker. Det er hans eget. Du behøver ikke finde dig i hans opførsel, når han er fuld. Og derfor er det helt okay, hvis du fortæller ham, at du ikke har lyst til at se ham. Især når han er voldelig. Vold er aldrig nogensinde okay, og det er dybt ulovligt at være voldelig overfor sine børn. Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er helt vildt svært, at fortælle din far, at du ikke vil se ham. For selvom han har dårlige sider, der kommer frem, når han drikker – jamen så er han jo stadigvæk din far. Og du elsker ham sikkert rigtigt højt. Men man kan godt både elske nogen, og samtidig være nødt til at droppe kontakten til dem. Det er nogle gange det rigtige valg for en, og det er helt vildt vigtigt, at man mærker godt efter hvad man selv har brug for. For i sidste ende så bliver man nødt til at passe godt på sig selv først.
Din far har jo stadigvæk muligheden for at søge hjælp. Selvom du fortæller ham, at du ikke vil se ham nu, så behøver det måske ikke altid være sådan. Hvis din far en dag vælger at søge hjælp, og komme ud af sit alkoholmisbrug – jamen så kan du jo overveje, om du har lyst til at se ham igen på det tidspunkt. Men det behøver du altså ikke. Og det er helt okay, at du sætter en grænse og ikke har lyst til at se ham, når han drikker. Det synes jeg faktisk er rigtigt sejt af dig. Det er desværre rigtigt svært at hjælpe nogle, som ikke vil have hjælp. Derfor er det heller ikke på nogen måde dit ansvar, at hjælpe din far. Det er hans eget, og det må han selv komme frem til.
Der er flere måder, at du kan fortælle din far, at du ikke længere vil se ham. Og det behøver ikke nødvendigvis være noget, som du behøver gøre alene. Det lyder til, at dig og din mor er helt vildt tætte. Og derfor tænker jeg også, at du måske kan snakke med hende om det. Og bede hende om hjælp til at sige det. Så kan du overveje, hvilken måde du synes det vil være rarest at gøre det på. Du kan både sige det til ham i person, skrive et brev eller sende ham en sms eller en helt 4. måde. Alle måder er helt okay. Du skal vælge det, som du synes er det rareste. Det gode ved eksempelvis at skrive et brev er, at man har god tid til at skrive de ting, som man gerne vil sige. Derfor kan det også være en rigtig god måde, at fortælle sådan nogle ting på. Du kan eventuelt skrive et brev sammen med din mor, og så kan i hjælpes ad med, at finde ud af hvad der skal stå.
Det kan godt sætte spor i en
Når man har forældre der drikker, så kan man godt have oplevet mange ubehagelige situationer pga. af alkoholismen. Og alle de ubehagelige oplevelser kan godt sætte spor i en. Nogle oplever at være meget bange, kede af det, ensomme eller vrede. Det er fuldstændigt normalt, når man har en forældre der drikker. Du kan prøve at læse Sandras fortælling her. Du kan også prøve at læse vores artikler omkring, at have forældre der drikker og vores artikel om, hvor man kan få hjælp henne. Det kan være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvad der sker. For når vi deler vores tanker og problemer med andre, jamen så bliver de ofte også lettere at håndtere. Jeg vil komme med lidt forslag til dig.
Snak med din mor
Det lyder til, at du har en helt vildt dejlig mor, som du elsker rigtigt højt. Og det er jo helt vildt rart. Derfor tænker jeg også, at i måske allerede snakker om de her ting. Men uanset hvad, så tænker jeg, at det er en rigtig god idé, hvis du prøvet at snakke med din mor om det hele. Hun er måske den, der kender dig allerbedst, og som samtidigt også kender din far. Jeg tænker, at hun måske er den allerbedste til at støtte dig i det her forløb. Du behøver ikke være alene om dine tanker og din beslutning. Tværtimod kan det være en rigtig god idé, at få nogle andres syn på det hele, og have deres støtte til at tage det helt rigtige valg for dig. Derfor vil jeg også kun opfordre dig til at snakke med din mor. Din mor er måske også den bedste til at hjælpe dig, hvis du en dag får brug for at snakke med nogle andre om, hvordan du har det. Det kunne eksempelvis være en ungerådgiver eller psykolog.
Kontakt TUBA
Jeg tænker på, om du kender til TUBA? TUBA er en organisation, som tilbyder hjælp, rådgivning og terapi til unge, som er vokset op i et hjem med alkohol. De er altså eksperter i lige netop situationer som din. Og de er super gode til at rådgive. Jeg vil virkeligt anbefale dem til dig, fordi de har virkeligt mange gode tilbud både i form af alt fra undervisning, rådgivning, terapi, gruppesamtaler og sociale ting. Så har du faktisk også mulighed for at møde andre unge, som sidder i samme situation som dig. Det kan være helt vildt rart, at møde nogle, som virkeligt kan forstå nogle af de svære beslutninger, tanker og følelser, som man oplever, når man har en forældre der drikker. Hvis du har lyst til bare at opleve TUBA til at begynde med uden at skulle møde en masse mennesker, så kan du starte med at chatte eller skrive ind til dem. De har faktisk en brevkasse ligesom vores også. Jeg tænker det kunne være en rigtig god idé for dig, at tjekke deres hjemmeside ud. For der står virkeligt mange gode ting og råd på, som jeg tror du vil kunne få god gavn af. TUBA kan også hjælpe med alle mulige forskellige problemstillinger, som opstår i forbindelse med alkoholproblemer i familien. De er super gode, og jeg kan varmt anbefale dem.
Det er helt vildt svært, at vokse op med en forældre som drikker. Derfor kan man også være nødt til, at droppe kontakten – i hvert fald i en periode, eller indtil de får hjælp. Det er et super svært valg at tage, men det er fuldstændigt okay. For det er rigtigt vigtigt at sætte en grænse for, hvad man behøver finde sig i. Det betyder ikke, at man ikke elsker sin far. Det betyder bare, at man er nødt til at passe godt på sig selv først, for det er det vigtigste. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og du skal vide, at jeg synes du er rigtigt rigtigt sej og stærk. Jeg ønsker dig så meget held og lykke.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper