Jeg ser meget tv. Jeg tror det er fordi, at jeg i en overgang ikke havde nogle venner at hænge ud med. Hvordan holder jeg op med at se så meget tv?
Hej Mindhelper
Jeg ser meget tv og jeg tror det er fordi jeg i en overgang ikke havde nogle venner at hænge ud med tv kunne ikke forlade mig jeg så serier med venskab og ønskede at det var mig hvordan holder jeg op med at se så meget tv.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Det kan være rigtigt svært at stoppe med at se tv, selvom man måske føler, at det fylder for meget i ens liv. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det kan være rigtigt hyggeligt og rart at se tv. Og der er slet ikke noget galt i at se serier og hygge sig med det. Men hvis man føler, at man ser for meget tv, og føler det er svært at stoppe med, så er det måske ikke så sjovt længere. Selvom det måske lyder mærkeligt, så er det er faktisk helt normalt, at have svært ved at stoppe med at se tv. For man kan godt blive en lille smule afhængig af at se fjernsyn. Nogle mennesker bruger fjernsyn som en copingstrategi. En copingstrategi er en handling  eller måde at klare sig på, når man synes noget er svært. Eksempelvis hvis man ser fjernsyn for at glemme, at man er ensom. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du har haft brug for at se fjernsyn, for at få dine tanker lidt væk fra ensomheden. Det tror jeg der er rigtigt mange andre unge, som kan nikke genkendende til. Du kan læse mere om copingstrategier her. Der står noget information om, hvad copingstrategier er, og hvordan man kan erstatte uheldige copingstrategier med gode. Du kan også prøve at læse denne artikel om gaming afhængighed. Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er gaming, der er dit problem. Men nogle gange så kan de råd, som man giver til folk med gaming afhængighed, også være en hjælp for dem, som måske er blevet lidt afhængige af at se fjernsyn. Du kan i hvert fald prøve at læse den og se, om det giver mening for dig. Og ellers så kan du bare ignorere den artikel.
Erstat tv’et med noget andet
Mit bedste råd til dig er nok, at prøve at erstatte tv-kiggeriet med noget andet. Det kan nemlig være super svært at stoppe med at se tv, hvis man ikke har en anden plan for, hvad man vil lave i stedet. Så kan man nemlig godt blive lidt rastløs og komme til at kede sig. Du kan jo prøve at lave en liste over de ting, som du godt kunne tænke dig at lave i stedet for at se fjernsyn. Det kan være, at du gerne vil bruge mere tid sammen med venner eller familie. Måske vil du gerne læse bøger, dyrke mere sport eller udforske en hobby, du før ikke har haft tid til pga. fjernsynskiggeriet. Når du så har lavet en liste, så kan du prøve at planlægge dine dage efter målet, at du gerne vil lave mere fra listen og se mindre tv. Du kan læse mere om at planlægge sin dag her. Der står en masse gode råd til, hvordan man kan blive super god til at planlægge. Du kan eventuelt sætte tid af hver dag, hvor du gerne må se tv og tid af, hvor du ikke vil se tv. Så ved du præcis hvornår du skal bruge listen og hvornår du kan se serier.
Det er okay, hvis du synes det er svært
Når man skal ændre sine tv-vaner, så kan det faktisk godt være ret svært. Det er fordi, at man har været så vant til, at man altid lige kunne tænde for tv’et, hvis man kedede sig, var ked af det eller sur. Så er man ligesom vant til, at det er ens go-to tidsfordriv. Derfor kan det også være svært, at gøre noget andet. Og det er helt okay, hvis det ikke altid lykkedes. Så kan du bare prøve igen næste dag.
Få hjælp fra nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Det lyder til, at du har fået nogle venner at hænge ud med. Måske kan du snakke med nogle af dem om, hvordan du har det? Og hvorfor du synes det er svært med tv’et. Så kan de støtte op om dig og måske lave nogle aftaler sammen med dig, så i kan være sammen på nogle af de tidspunkter, hvor du normalt ville have set tv.
Du kan også prøve at snakke med dine forældre om, om de vil hjælpe dig med at bryde tv-vanen. Det kan i hvert fald være rigtigt rart at have den støtte hjemmefra. Ens forældre vil næsten altid gerne hjælpe en med de ting, som man synes er svære. Og måske har de nogle gode tips og ideer til, hvad du kan lave i stedet for at se tv. Hvis du oplever at det gør dig ked af det, når du ikke ser tv, så er det også en god idé, at få snakket det ud med nogen. Hvis du ikke så gerne vil snakke med dine forældre, så er der måske nogle andre, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne være et andet familiemedlem, en lærer, en veninde eller måske en helt 4.?
Det kan være mega svært at bryde med tv-vanen. Men det kan altså godt lade sig gøre. Især hvis man finder ud af, hvilke sjove ting man så kunne tænke sig at bruge tiden på.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Jeg hepper super meget på dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper