Hej Mindhelper
Jeg er en 15 årig pige, der altid har håndteret det “svære” med alkohol, eller fx flygtet fra virkeligheden med alkohol. jeg er 40 dage clean, men har nogle helt vilde abstinenser og trang. jeg føler trangen har overtaget min krop fuldstændig, og jeg mister troen til at jeg kan fortsætte med at være clean. Det er så skide svært og jeg prøver og prøver, men det er så svært! Jeg føler mine tanker flyver rundt, men samtidig føler jeg at det er helt tåget i mit hoved.
Jeg får næsten intet søvn, og ligger med trang og panik hele natten, indtil jeg skal gøre mig klar til skole.
jeg har ekstrem meget angst for at præsentere og fremlægge osv osv. men der venter mig eksamer jeg skal op i, som jeg ikke kan lade være med at tænke over.
Noget der kan bekymre mig … er at jeg er sikker på at hvis jeg ikke nǻr at få et tilbagefald før eksamerne, så får jeg det ihvertfald til eksamerne.
SÅ … jeg er ved at blive helt sindsyg af min trang, og kan slet ikke være i min krop.
Jeg får INTET søvn, jeg har det forfærdeligt, og springer snart af alt den angst jeg føler i min krop pga eksamerne
Har i nogle gode råd?
vh. en frusteret ung pige

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at være en rigtig svær periode med abstinenser, du går igennem lige nu. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og rakt ud. For det behøver du ikke gå alene med.
Du er mega sej
Jeg synes, at det er så MEGA flot, at du har klaret 40 dage uden alkohol, når du har været vant til at alkoholen har hjulpet dig gennem det svære. Det er slet ikke let at opgive alkoholen, og som du også beskriver, så er det normalt at blive ramt af trang og abstinenser.
Det du beskriver med søvnen, tankerne som både er tågede og flyver rundt, og den her følelse med ikke at kunne være i din egen krop er en helt almindelige reaktioner på alkohol-abstinenser. Og det er mega svært at skulle holde ud. Det er dog vigtigt, at du ved, at abstinenserne vil blive mindre med tiden, som kroppen langsomt vænner sig til ikke at have alkoholen længere. Det ved jeg godt er en ringe trøst lige nu, og derfor vil jeg også prøve at komme med lidt bud på, hvordan du bedst kan komme igennem den kommende tid med abstinenser og eksamensangst.
Du behøver ikke være sej alene
Mit bedste råd til dig er at få snakket med nogen om det, du går igennem lige nu. Rigtigt gerne nogle med en professionel baggrund, som ved hvordan det er at kæmpe med abstinenserne. For selvom du er mega sej, så skal du ikke tage den her kamp alene. Der er tilbud til unge, som står i en situation, hvor alkoholen har har taget overhånd, og er blevet en afhængighed. Alle danskere har ret til gratis alkoholbehandling i deres kommune. Du kan kontakte din kommune anonymt ved åben, anonym rådgivning, som du kan finde ved at taste dit postnummer ind her.
Find hjælp i din kommune
Jeg ved godt, at det kan være rigtigt svært at række ud og tage imod hjælp. De fleste af os vil helst prøve at klare vores problemer alene. Statistik viser at 585.000 danskere har et skadeligt alkoholforbrug, så du er langt fra den eneste i den her situation. Derfor er de professionelle, du kan komme til at møde også vant til at tale med unge, som dig. De ved godt, at der kan være rigtigt mange grunde til, at du har haft brug for at bruge alkoholen som hjælp til at komme igennem det svære. Og de gør derfor også som regel deres bedste for at hjælpe og støtte.
Alkohollinjen Ung
Jeg vil også anbefale dig at kontakte Alkohollinjen Ung, hvor der sidder nogle professionelle klar til at rådgive dig helt gratis og anonymt. Du kan både kontakte dem via brevkasse, telefon og chat. Jeg tænker, at de vil kunne holde dig langt bedre i hånden, end jeg kan, fordi de er eksperter i netop det, som du går igennem lige nu. Og fordi jeg ikke er ekspert i netop alkohol-abstinenser, så kan jeg godt være lidt bekymret for, at jeg kommer til at give dig nogle dårlige råd. Alkohollinjen tænker jeg, vil kunne hjælpe dig videre med at finde nogle øvelser, som gør det nemmere at klare abstinenserne, og de vil kende meget bedre til de tilbud, som det er muligt for dig at gøre brug af i din kommune.
Eksamensangsten
Det giver god mening, at du oplever at eksamensangsten begynder at presse på, og det kan gøre dig nervøs for at få et tilbagefald. Når du både har abstinenser og er presset pga. eksamener, så forstærker de to ting måske også hinanden. Altså så både trangen og angsten blusser yderligere op. I vores artikel om eksamensangst står der nogle gode råd til, hvordan kan man få lidt ro på kroppen og hovedet, når eksamsensangsten fylder. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Hos dem arbejder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Det er helt gratis og anonymt. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du også fange dem på deres chat.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så sender jeg de allervarmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper