Hejsa
Jeg ved min mor drikker og har gjort det nogle gange og på et tidspunkt var det mange gange i hverdagen. Min far kom hjem og fandt flasker tit og jeg fandt også selv men turder ikke sige det til nogle og mine forældre skjuler det for mig og mine søskende. Ingen ved at jeg ved det og er nervøs hver gang jeg ser min mor om hun igen har drukket og prøver at skjule det for mig,

(20 år)
Kære dig,
Det lyder som en virkelig svær situation, du står i. Du ved, at din mor drikker, men du føler dine forældre prøver at skjule det, og du har ikke turde sige det til nogen.
Jeg er utroligt glad for, at du har skrevet ind til os. For du skal bestemt ikke stå alene med den situation.
Når ens forældre drikker for meget
Det er utroligt svært, når man har forældre, der drikker for meget. For det kan være virkelig svært at vide, hvad man skal stille op og gøre.
I de fleste familier og i samfundet generelt, er alkoholmisbrug ikke noget der bliver talt højt om. Det er nemlig for mange et tabu. Og derfor går rigtig mange med det alene.
Men du skal vide, at du bestemt ikke er alene.
Faktisk vokser hvert 10. barn op i et hjem, hvor en eller begge forældre har et problem med alkohol. Dét er minimum to elever i hver skoleklasse.
Og du er bestemt heller ikke den første, der skriver til os, fordi en af deres forældre drikker.
Du kan for eksempel prøve at læse brevkassespørgsmålet fra en pige hvis far drikker for meget, eller fra en pige hvis mor drikker
En hemmelighed man ikke tør sige højt
Du skriver, at dine forældre ikke ved, at du ved det, og at du ikke tør sige det højt.
Det kan jeg virkelig godt forstå. For netop fordi det er et tabubelagt emne, så er det også helt vildt svært at tale om.
Og så kan det lidt ende med at være en hemmelighed, man føler man skal holde for sine forældre. Men det er her vigtigt for mig at sige, at det er det ikke.
Det kan aldrig blive dit ansvar at holde det hemmeligt, og det er heller ikke dit ansvar, at din mor drikker for meget.
For det vil altid være dine forældres ansvar at tage sig af dig, men ikke omvendt.
Sig det højt
Selvom det kan virke rigtig rigtig svært, så er det vigtigste og bedste du kan gøre, at fortælle dine forældre, at du godt ved, at din mor drikker.
Som du selv skriver, så ved dine forældre nok ikke, at du ved det. Og derfor taler de heller ikke med dig om det. Men det er virkelig vigtigt, at du ikke går med det alene. For det kan blive rigtig svært i længden.
Jeg ved godt, at det kan være svært, hvordan man skal gribe sådan en samtale an. Og det er en svær samtale. Men derfor er den stadig vigtig at tage.
Du kan aftale et tidspunkt med dine forældre, hvor I kan sætte jer ned sammen. Så kan du fortælle dem, at du har lagt mærke til, at din mor drikker, og at du før har fundet flasker i huset.
På den måde har I god tid til at tage en ordentlig samtale sammen.
Det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er dit ansvar at hjælpe din mor med at stoppe med at drikke. Det skal andre voksne, som er uddannede til det, hjælpe hende med.
Men det er vigtigt, du får snakket med dine forældre, så de kan hjælpe dig.
Tal med andre om det
En anden god ting du skal gøre, er at tale med nogle andre end dine forældre om det.
Det kunne være en i din familie, en god ven eller en god lærer.
Det vigtigste er, at det er en du stoler på og er tryg ved.
For det kan være rigtig rart at dele situationen med nogen, som ikke står i den. Og derudover er det også vigtigt, at du har andre steder, du kan få støtte og hjælp.
Men folk omkring én kan kun hjælpe én, hvis de ved, hvordan man har det.
I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse meget mere om, hvordan du kan gribe samtalen an.
Søg hjælp hos nogen, der ved rigtig meget om det
Et andet sted jeg varmt kan anbefale dig at søge hjælp, er hos organisationer, som er uddannede i at tale med mennesker, som står i en svær situation.
Headspace er en organisation som tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år i hele Danmark. Hos dem kan du både få samtaler fysisk eller skrive til dem online.
Et andet sted, du kan få hjælp, er hos Tuba. Tuba er specialister i at hjælpe personer, som er pårørende til mennesker med alkoholmisbrug.
Hos Tuba kan du både få fysisk rådgivning, men de har også en chat og en brevkasse, du kan skrive til. Dem kan jeg virkelig varmt anbefale, hvis du har brug for at tale med nogen, som ved rigtig meget om det, du går igennem.
I vores artikel: Drikker dine forældre for meget? 5 steder du kan få hjælp, kan du finde flere steder du kan søge hjælp.
Uanset hvad, er det vigtigste, at du får talt med nogen om, hvad der sker derhjemme. For du skal ikke gå alene med det. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en hel masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper