Hej med dig
Jeg er en 19 årig dreng, jeg vil denne gang gerne lige undgå at nævne mit navn, for synes ikke det er så relevant.
Jeg skriver til dig er fordi, her de sidste par uger er det gået op for mig at jeg har et afhænighed af at game, jeg er faktisk begyndt at føle mig flov over hvor meget jeg faktisk gamer, jeg bruger til min hverdage, fra når jeg kommer hjem, til jeg går i seng, der sidder jeg faktisk og spiller, og det samme med weekends, jeg sidder til klokken 3-4 stykker om natten og sidder spiller.
Jeg føler mig utrolig flov over hvor meget jeg spiller og hvis jeg bliver spurgt hvad og hvor meget jeg faktsik spiller, ender jeg tit med at lyve og sige et helt andet mængde af tid jeg bruger på at game, jeg har flere gange prøvet at skærme ned på mit gaming, men det virker ikke rigtig, og ved snart ikke hvad jeg skal gøre, jeg spiller mit liv væk, og har det faktisk dårligt, jeg har ikke en god kropsform og er i den lidt mere puddet del af kropsvægt, hvilket gør mig mere flov, og får mig til at spille mere.
Hvad gør jeg?

(19 år)
Hej 19-årige dreng
Det kan være svært, når gamingen har taget overhånd. Derfor er det også rigtig godt, at du rækker ud og skriver herind til os.
Man kan godt slippe ud af spiralen
Du skriver, at det i de sidste par uger er gået op for dig, hvor meget du spiller, og at du egentlig føler dig flov over det. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kan genkende. For du er langt fra alene om at være kommet ind i en spiral, hvor spillet sluger rigtig meget af din tid.
Det er nemlig sådan, at mange spil er lavet til at fastholde en i dem. Vi mennesker har nemlig et sted i hjernen som hedder belønningscenteret, og når vi får en belønning, så føles det rart. Når man spiller, kan det center i hjernen blive aktiveret, og derfor kan man få lyst til at blive ved med at spille. Og uden man har lagt mærke til det, er der lige pludselig røget fem timer foran skærmen. Og så kan man godt blive ramt af flovheden – hvorfor spillede man så længe? og var det egentlig så fedt? Og de svære tanker og følelser kan godt give en lyst til at lukke sig selv inde og spille endnu mere. Derfor kan gaming også sommetider blive lidt en ond spiral.
Men heldigvis kan man godt bryde ud af den spiral, så spillet ikke bliver ved med at fylde så meget. Og du har allerede taget et stort første skridt ved at erkende at det fylder for meget og skrive herind.  I vores artikel Stjæler gaming dit liv? Få hjælp til at bryde vanen står der nogle gode råd til, hvordan man lige så stille kan skrue ned for gamingen. Så jeg tænker, at der måske også er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Det kan hjælpe at lave planer
Nogle gange kan det også være en hjælp at lave nogle planer, så man ved, at man kommer ud. For når man bare er derhjemme, kan det være hammersvært ikke lige at hoppe hen foran skærmen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske har nogle gode venner, som du kan lave noget med?
Det kan fx være at gå en tur, spille et brætspil eller noget helt tredje, som I synes er fedt. Hvis dine venner også spiller meget, kan det måske endda være, at de også vil synes, at det er meget fedt at lave noget sammen. Og uanset, om de synes det eller ej, så vil langt de fleste venner gerne hjælpe og støtte en, når man fortæller dem, at man er i gang med at prøve at ændre noget, som bøvler for en.
Snak med dine forældre om det
Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om du bor hjemme? For hvis du gør, så kan det være en ide, at snakke med dine forældre om, at gamingen har taget overhånd. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og støtte en. Så måske du kan snakke med dem om, at du gerne vil have deres hjælp og støtte til at skrue ned for gamingen? Det kan nemlig være rart, at have nogen med på sidelinjen, når man prøver at ændre en indgroet vane.
Du er altid velkommen hos Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder hos dem. De frivillige hos Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når gamingen har taget overhånd. Det er helt gratis og anonymt. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers er du også altid velkommen på deres chat.
Det kan være hammersvært, når gamingen sluger alt ens tid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og krydser fingre for at gamingen snart får en mindre plads i dit liv
De bedste hilsner fra en Mindhelper