Jeg har ikke været i skole i 3 måneder. Jeg græder hver aften og har ikke lyst til at leve mere. Jeg føler, at jeg er helt alene.
Hej Mindhelper
Jeg har på det sidste ikke været i skole, fordi jeg føler jeg ingen venner har og ingen kan lide mig. Jeg har ikke været i skole i 3 måneder.
Jeg græder hver aften og har ikke lyst til at leve mere.
Jeg har taget alle mulige tests for depression, OCD, angst og stress.
Jeg går ikke til noget i min fritid, så jeg sidder kun herhjemme.
Min familie kan ikke forstå jeg har det svært og jeg får det kun endnu sværere,
Hilsen en ked af det pige

(Pige, 14 år)
Hej ked af det pige
Hvor er jeg ked af at høre, at du har det skidt. Og samtidig er jeg rigtig glad for, at du har fortalt det til Mindhelpers Brevkasse. Første skridt mod at få det bedre er at fortælle det til andre.
Jeg vil lige starte med at sige, at de forskellige tests på nettet ikke kan bruges til ret meget. Og de kan i hvert fald ikke fortælle, om du lider af det ene eller det andet. Men det du skriver i dit brev, fortæller mig, at du helt klart har brug for hjælp, så du kan få det bedre. For du skal ikke tackle de tunge tanker alene. Det er der ingen, som skal.
Næste skridt: Du skal tale med nogen
Jeg ved godt, at det er drønsvært. Men du skal prøve at finde en at tale med. En der kan hjælpe dig. Så du kan få det bedre. Det er det vigtigste for dig lige nu. Har du mon nogen i hovedet, som du kan tale med? Ellers har jeg lavet nogle forskellige forslag til, hvem jeg synes, at du skal kontakte.
• Dine forældre. Jeg ved godt, at det er hundesvært at skulle sige det til dine forældre. Hvis du kan forklare dem din situation er det det bedste. Men hvordan griber du det lige an? Det kan du læse om i vores Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. Eller måske kan du skrive dine tanker i et brev til dem? Eller vise dem det brev, som du har skrevet her? Nogle gange kan være det lettere at forklare sine tanker på skrift.
• En på din skole. Selvom det er nogle måneder siden du har været i skole, kan du få hjælp der. Måske har du god kontakt til en lærer, skolepsykologen eller sundhedsplejersken? Du kan læse mere om, hvordan du får hjælp på din skole i vores guide Få hjælp på din skole eller dit uddannelsessted
• En anonym rådgivning på nettet. Der findes rigtig mange gode hjælpetilbud på nettet. Her kan du være helt anonym og fortælle lige, hvad du har lyst til. Det kan være en god idé, hvis det er svært at skulle snakke med en person direkte. I så fald synes jeg, at du skal kontakte Børnetelefonen. De er eksperter i at snakke med unge mellem 8 og 23 år. Du kan finde deres kontaktoplysninger her.
• Andre hjælpetilbud. Vi har lavet en side med forskellige steder, hvor du kan få hjælp. Kan du mon bruge et af dem?
Hvad siger din skole?
Du fortæller i dit brev, at du ikke har været i skole i 3 måneder. Jeg spekulerer på, om der ikke nogen, der har været bekymret for dig? Og spurgt, hvordan du har det? Fx. dine lærere eller dine forældre. Hvis hverken skolen eller dine forældre kan hjælpe dig, kan du altid gå til din egen læge. Og du kan godt gøre det alene. Din læge kan hjælpe dig med at finde den rigtig hjælp til dig. Læs mere om det i artiklen Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Jeg håber, at du finder noget hjælp
De bedste hilsner fra Mindhelper