Jeg har en skøn kæreste, der er 2,5 år ældre end mig. Vi har det godt sammen, men når vi er sammen med hans venner, tænker jeg meget på vores aldersforskel.
Kære mindhelper.
Jeg er en 18 år gammel pige og har en skøn kæreste der er 2 1/2 år ældre end mig. Vi har en masse tilfælles, komplimenterer hinanden godt og jeg holder rigtig meget af ham. Mit problem er bare, at jeg ikke kan slå spekulationer omkring aldersforskellen ud af mit hovede. Jeg har ikke selv et problem med det, da vi er lige modne og jeg ikke mærker til nogen forskel – bortset fra hverdagen, hvor vi er forskellige steder i livet uddannelsesmæssigt. Men når jeg møder hans venner kan jeg alligevel ikke undgå at tænke, at de tænker at jeg er lille og uerfaren, og jeg er konstant bange for at sige noget dumt der kan få mig til at virke umoden.
Måske det stammer fra min barndom, hvor mine storebrødre der er tre år ældre og dermed tæt på min kærestes alder, altid har gået meget op i at jeg ikke kunne være venner med deres venner, fordi de betragtede mig som lille? Måske går jeg også meget op i det, da min hans sidste kæreste var jævnaldrende og gode venner med hans venner.
Mine tanker gør det svært for mig at lære min kærestes venner at kende, og jeg siger ofte nej til at deltage til fester med dem, som jeg er inviteret til.
Har I nogen råd til hvordan jeg kan slippe af med disse tanker – og burde aldersforskellen være et problem?

(Pige, 18 år)
Kære 18-årige pige
Hvor er det dejligt, at du har fundet dig en skøn kæreste, som du har meget tilfælles med. Og som du holder rigtig meget af. Derfor er det også rigtig svært, når tanker om aldersforskellen gør det sværere at nyde.
Aldersforskellen skal ikke være et problem
For lige at svare på dit allersidste spørgsmål: Nej – aldersforskellen burde ikke være et problem. Og slet ikke når det kun er 2,5 år i den alder, som I har. Så har vi lige slået det fast. Og husk det endelig. Det virker nemlig til, at du er rigtig glad for ham. Så det ville da være synd, hvis tankerne om aldersforskellen skal stoppe dig i at nyde jeres forhold.
Del dine tanker med din kæreste
Jeg kan godt forestille mig, at det er svært at lægge bekymringerne på hylden, når du ses med din kærestes venner. Især når du før har oplevet, at det var noget, der er blevet kommenteret på. Jeg kommer til at tænke på, om det her er noget, du har delt med din kæreste? Ved han godt, at du har de tanker, når du ses med hans venner?
Nogle gange kan luften gå lidt af ballonen, når vi deler bekymringer med nogen, vi er trygge ved. Så det er helt sikkert mit bedste råd til dig. Del det med ham. Måske kan han endda svare dig på, hvad hans venner tænker om din alder?
Tag med til festerne
Det er da virkelig fedt, at du bliver inviteret til deres fester! Det betyder da, at de gerne vil se dig, og at du er velkommen i flokken. For mig at se, er det allerede et argument for, at de ikke oplever aldersforskellen som et problem. Og jeg tror, det ville være rigtig godt for dig, hvis du tog med næste gang. Alene dét viser, at du gerne vil lære dem at kende. Og så er det en oplagt mulighed for måske at få nogle af dine bekymringer afkræftet. Så tag afsted – for din egen skyld.
Giv slip på dine bekymringer
I forlængelse af det, jeg har skrevet ovenover, så skal du til at undersøge dine bekymringer. Undersøge, om de har hold i virkeligheden. Det gør du ved at finde beviser omkring dig. Den bedste måde er at spørge folk. Ellers kan vi hurtigt tolke en hel masse på baggrund af et “Hej”, der ikke blev sagt eller en mine, som en person trak.
Men i hvert fald: Den information du samler, vil du kunne bruge til at afkræfte dine bekymringer. Men der er selvfølgelig også en risiko for, at dine bekymringer bliver bekræftet. Hvis de bliver afkræftet, skal du øve dig i at lade dine bekymringer være. Det kan du gøre ved at lægge fokus andre steder. Du kan fx fokusere på, hvor meget du hygger dig i situationen, eller du kan sige til dig selv, at det bare tanker, der jo faktisk lige er blevet afkræftet. Ellers kan du aflede dig selv fra tankerne ved at lave noget, du rigtig godt kan lide. Så er det nemlig svært også at have fokus på tankerne.
Du kan som sagt også være uheldig, at du får bekræftet dine bekymringer. Og det er selvfølgelig ikke særlig sjovt og kan slå én lidt ud af det. For det betyder, at der var noget om det, man tænkte. Men! Det var trods alt ikke noget, du ikke havde tænkt før. Og det kan du også bruge til noget. Her skal den øverste etage – ironisk nok – på arbejde. Og tanker som er brugbare her er: “Og hvad så, hvis de tænker det?” og “Skal det, de tænker, bestemme hvad jeg siger og gør, når jeg er sammen med dem?”.
En idé kunne også være at snakke med veninder og forældre om, hvad de tænker om jeres aldersforskel. Jeg er sikker på, at de alle vil sige, at det ikke er noget, de tænker over. Så måske vil det så være din kærestes venner, der tænker, hvad fåtallet tænker?
Vi har faktisk skrevet en artikel om at slippe bekymringerne. Den synes jeg, du skal tage et kig på. Der står også lidt om det, jeg har skrevet om.
Jeg håber, at dine bekymringer kommer til at fylde mindre, så du kan være rolig sammen med din kærestes venner. Og så du kan lære dem at kende, som du gerne vil.
De bedste hilsner fra Mindhelper