Hej
jeg er en 18 årige pige, og jeg kunne godt tænke mig et job, så jeg ikke bare sidder derhjemme, men findes der nogen job, hvor man ikke skal være social anlagt?

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det kan være lidt svært at finde jobs, hvis man ikke er så socialt anlagt. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og spurgt efter inspiration hos os. Jeg vil prøve at komme med lidt forslag til, hvordan du lige kan gribe det an.
Jobs
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé, at få et job, så du kan komme lidt ud. Det kan jeg sagtens forstå, at du har lyst til. Og det kan være lidt svært lige at se sig ud af, hvordan man lige finder noget som passer til en, hvis man ikke er så socialt anlagt. Men selvom det er svært, så kan det godt lykkedes. Nogle gange er man bare nødt til at tænke lidt ud af boksen og lede nogle steder, man ikke havde overvejet.
Du er ikke alene
Jeg har på et tidspunkt fået et brevkassespørgsmål fra en pige på 19, som oplever lidt det samme som dig. Og jeg tænker, at det her brevkassespørgsmål og svar måske kunne være en rigtig god inspiration til dig. Der står blandt andet nogle gode idéer til jobs, hvor man ikke behøver være super social. Udover det, så kan det være rigtigt rart at læse, at man ikke er den eneste, som nogle gange synes det er svært med jobs og hverdag, hvis man ikke er så socialt anlagt. For det kan godt være lidt en udfordring i en verden, hvor rigtigt mange jobs kræver at man har meget kontakt med mennesker – eksempelvis i forretninger eller omsorgsarbejde.
Der er rigtigt mange unge, som oplever det samme som dig. Det kan eksempelvis være, hvis man er lidt mere introvert end ekstrovert. Kender du til de udtryk? Du kan prøve at læse vores artikel om det at være introvert. Måske er der noget i den, som du kan nikke genkendende til?
Brainstorm med andre
Jeg tænker at et rigtigt godt råd til dig kunne være, at brainstorme sammen med nogle, som du er tryg ved. Det kunne eksempelvis være dine forældre, en god veninde, søster eller helt 4. person. Så kan i prøve at sætte jer sammen og skrive på et stykke papir, alle de jobs i kan komme på, hvor man ikke behøver være vildt socialt anlagt, som kunne være en mulighed for dig. Så kan i overveje hvilke jobs jeres bekendte, venner eller klassekamerater har og overveje om der er nogle af dem, som laver noget, som du også kunne se dig selv lave. Fordelen ved at snakke med andre om jobmuligheder er også, at de nogle gange kan se nogle styrker i en, som man ikke selv har lagt mærke til. Og det kan være rigtigt rart at få den hjælp og det perspektiv på sin jobsøgning.
Tænk baglæns
Jeg kommer til at tænke på, om det kunne være en idé for dig, at prøve at tænke helt anderledes omkring job. I stedet for at tænke på, hvad jobbet ikke må indeholde, så kan du overveje, hvad det rigtigt gerne må indeholde. Måske har du nogle styrker eller interesser, som kunne være sjovt at arbejde med. Hvis du først har fundet dem frem, så kan du jo overveje, om du kan finde på nogle jobs, hvor det indgår. Hvis man synes ens arbejde er rigtigt sjovt, så kan man nogle gange også godt acceptere de svære ting – eksempelvis det sociale – fordi arbejdet er meningsfuldt for en.
Frivilligt arbejde
Hvis det ikke er så vigtigt for dig at tjene penge, men mere det her med at komme ud, så kan du også overveje frivilligt arbejde. Der er rigtigt mange forskellige frivillig foreninger og du kan prøve at undersøge, hvad der er i den by du bor i eller i nærheden. Det er tit ikke så mange timer af gangen og du vil måske have mulighed for at trække dig lidt, hvis du bliver lidt overvældet af de andre mennesker.
Det kan være lidt svært at finde et arbejde, som passer til en, hvis man ikke er så socialt anlagt. Så kan det være en god idé, at prøve at brainstorme med dem man kender og tænke lidt ud af boksen. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og så krydser jeg fingre for, at du snart finder noget arbejde, som du bliver rigtigt glad for.
De bedste hilsner fra en Mindhelper