Jeg er begyndt at kigge lidt efter jobs på nettet, men kan aldrig rigtig finde noget, jeg er interesseret i. Jeg er nemlig introvert og rigtig dårlig til at snakke med andre mennesker. Jeg ved ikke om der er et specielt job, jeg burde gå efter?
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 19 år, der er færdig med gymnasiet her til sommer. Jeg vil gerne holde 2-3 sabbatår, hvor jeg arbejder og tjener penge til en rejse. Jeg har også planer om at flytte sammen med nogle gode venner, for at have det sjovt imens jeg sparer op.
Jeg er begyndt at kigge lidt efter jobs på nettet, men kan aldrig rigtig finde noget, jeg er interesseret i. Jeg er nemlig introvert og rigtig dårlig til at snakke med andre mennesker. Har osgå for nyligt fundet ud af, at jeg lider af social angst. Mit sidste job jeg havde, for cirka 3 år siden, endte jeg med at sige op, fordi jeg ikke snakkede med dem jeg arbejdede sammen med.
Jeg er så nervøs og får ondt i maven hver gang jeg tænker på fremtiden. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Vil så gerne have et fuldtidsjob, men det er så skræmmende for mig.
Jeg ved ikke om der er et specielt job jeg burde gå efter? Eller om jeg bare skal springe ud i det, og så håbe på det ikke ender som sidste gang?
Jeg er klar over at der er styrker i det at være introvert, men ved ikke om det gælder i jobs i for eksempel Føtex, en tøjbutik eller i en café?
Tilsidst vil jeg også lige sige, at I gør et rigtig godt stykke arbejde!! Det er en meget nyttig side, der hjælper når man har brug for det!
Mvh.

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19
Det kan være mega svært at finde et godt arbejde, hvis man lider af social angst og er meget introvert. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du er ret forvirret over din arbejdssituation lige nu. For det kan være svært at finde ufaglært arbejde i sit sabbatår i det hele taget. Og endnu svære hvis man er introvert. Som du selv siger, så er det mange “ekstroverte” jobs i især servicebranchen, som folk ender med. Men jeg vil prøve at komme med lidt råd til dig omkring det.
Tænk ud af boksen
Først og fremmest vil jeg råde dig til, at prøve at tænke ud af boksen. For selvom der er nogle oplagte jobs, når man er på sabbatår, så kan der være meget andet derude. Det kan være en rigtig god idé, at finde inspiration i dit netværk af venner og familie. Så spørg alle, du er tryg ved at snakke med, hvad de har af gode ideer. Måske er der nogle, som kender en arbejdsplads, der vil være helt perfekt for dig.
Lav eventuelt en liste over, hvad det perfekte job for dig ville indebære, og så se om du kan finde på et arbejde, som ligner lidt. Det kan være du kommer frem til, at du gerne vil have arbejde 15 timer om ugen, det skal være udenfor og alene. Jamen så kunne du overveje at søge job som havehjælp eller hundelufter.
Kombiner flere små jobs
Jeg tænker, at det måske kunne være en idé for dig, at kombinere flere små stillinger. Så du ikke får 1 fuldtidsstilling, eksempelvis i Føtex, og så bare er helt baldret de næste 3 år. Fordelen ved at være på sabbatår er, at du har mulighed for at prøve nogle forskellige ting af. Jeg har lidt ideer til dig her:
• Rengøringshjælp (Der findes nogle Apps man kan tilmelde sig). Et oplagt jobforslag tænker jeg. Ofte kan man gå alene med høretelefoner i ørene og høre podcasts.
• Stuepige på hotel – der vil man ofte gå alene eller to og gøre rent.
• Gå med aviser – det er ikke det mest glamourøse job, men du vil være meget alene og det er super motion jo.
• Lektiehjælper – kun få mennesker at forholde sig til.
• Barnepige – det kan kræve en del energi, men der er måske kun 1 barn at forholde sig til.
• Bibliotekerne – de har nogle gange nogle gående til at stille bøger på plads osv.
• Morgenopfylder – en del af de større butikskæder bruger morgenopfyldere. Det er folk som kommer før butikken åbner og stiller varer op. Man skal ret tidligt op. Til gengæld kan man gå i rimelig ro og fred, og så har man fri tidligt på dagen.
• Gå efter arbejdspladser med få mennesker – Føtex er der jo sindssygt mange mennesker ansat, men i en mindre cafe eller lille specialbutik er der måske ikke så mange mennesker, at forholde sig til.
Fordelen ved at have flere små jobs er, at du kan starte med et enkelt job, og så se hvor meget du kan klare timemæssigt. Altså måske behøver du ikke starte med et fuldtidsjob, men kan have et enkelt job og så ligeså stille stige i timer.
Lad op når du kommer hjem
Uanset hvor du lander, så tænker jeg, at der er risiko for, at du kommer til at bliver ret træt. Det er svært at få job fuldstændigt uden menneskekontakt. Derfor tænker jeg også, at det er helt vildt vigtigt, at du får masser af ro, når du så kommer hjem fra arbejde. Det kan være en god idé, at overveje, hvad der giver dig ro i din hverdag. Altså hvordan du smartest genoplader dine batterier, når du er hjemme. Og så være helt vildt god til at prioritere det, når du kommer fra arbejde.
Jeg kommer også lidt til at tænke på, om det er noget, som du har overvejet i forbindelse med, at du vil flytte sammen med dine venner? For jeg kan godt blive lidt bekymret på dine vegne over, om du bliver for stresset af, at skulle være sammen med så mange mennesker, når du kommer hjem? Det er selvfølgelig kun noget, som du selv kan svare på. Men jeg tænker, at det er værd at have med i overvejelserne, når du skal flytte.
Se jobbet som en læringsprocess til dit fremtidige liv
Fordelen ved sabbatår er, at du kan prøve nogle forskellige jobs af. Og jeg tænker, at det måske ikke gør så meget, hvis du vælger forkert nogle gange. Det er jo heldigvis sådan, at man kan sige et job op, hvis det ikke er det rigtige. Og det er altså helt okay! Derudover så tænker jeg, at de næste par år kommer til at være udfordrende, men også helt vildt lærerige for dig. For du kommer sikkert til både at lære hvad du kan klare, hvad du ikke kan, men også hvad du synes er sjovt. Husk på, at det værste der kan ske er, at det ikke fungerer. Og pyt med det, hvis det sker. Så lærte du noget af det jo. Husk også på, at du er blevet 3 år ældre og mere moden siden dit sidste job. Det gør altså også noget ved en, og ens evner til at håndtere et arbejde.
Eksponering
Den behandlingsform man generelt bruger til folk med angst, er det der hedder eksponering. Eksponering betyder at man udsætter sig selv for det, som gør en angst – men i små bidder af gangen. Det er oftest den måde man kommer angsten til livs. Og jeg tænker, at det nok er lidt det samme for dig og arbejde. At det er en god idé at eksponere sig selv for det der er svært. Men at det kan være en fordel, at du starter ret blidt ud. Måske ved at starte med meget få timer på din kommende arbejdsplads og så stille og roligt bygge timetallet op.
Fremtiden er i fremtiden
I forhold til fremtiden, kommende uddannelse og arbejde, så tænker jeg, at der er bedre muligheder end du regner med. Du kan jo målrette din uddannelse efter, hvad der passer godt til dig. Det er helt vildt vigtigt at overveje, inden du søger ind på en uddannelse senere. Det betyder også, at du jo kan vælge en uddannelse, som passer perfekt til dig som introvert. Når det bliver relevant for dig, at skulle vælge uddannelse, så kan du med fordel kontakte en studievejleder, og få han/hendes perspektiv på, hvad der kunne være godt for dig.
Og som du selv siger, så har introverte helt vildt mange gode kompetencer som gør, at de er guld værd på en arbejdsplads. Eksempelvis kompetencer som nærvær og selvrefleksion. Jeg vil anbefale dig at prøve at se nogle youtubevideoer omkring introverte/indadvendete, og alle de kompetencer der følger med at være indadvendt. Der er også skrevet en del bøger omkring emnet, som kan være super spændende. For det med at være introvert kan godt virke til at være lidt besværligt i en nogle gange ret ekstrovert verden, men der virkeligt mange fordele også, som det kan være sjovt at udforske.
Skriv dine tanker ned
Det kan være en fordel, hvis man oplever mange bekymringer, at skrive dem ned – og så lægge dem væk. Problemer i fremtiden er ikke vildt smarte, at bekymre sig om nu jo. Men det er nemmere sagt end gjort. Derfor kan det være ret virkningsfuldt, at skrive problemet ned på en note, og så lukke det væk i en skuffe. Så kan man tage den frem, når det bliver relevant. Jeg ved godt, at det kan virke lidt fjollet. Men det kan faktisk være rigtigt rart.
Social angst
Social angst er helt vildt hårdt, og kan være enormt drænende for ens liv. Men det er altså muligt, at få hjælp til at håndtere angsten. Du kan prøve at læse denne artikel omkring 14 gode råd til hvad man selv kan gøre. Du kan også tage et kig på vores onlineforløb om angst. Ellers vil jeg anbefale dig, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kunne eksempelvis være dine forældre eller venner.
Derudover kan det være en god idé, at kontakte sin læge, hvis man oplever angst. Lægen kan nemlig henvise dig til en psykolog. Psykologen kan hjælpe dig med, hvordan du kan håndtere angsten, også i dit videre arbejdsliv.
Det at være introvert og social angst kan være svært, når man leder efter job i sit sabbatår. Men det behøver ikke være et problem, hvis man er god til at tænke kreativt omkring sine muligheder. Og senere i livet kan det at være introvert være en stor fordel faktisk, når man kan målrette sit jobliv efter det. Introverte har nemlig super mange positive kompetencer, som deres ekstroverte kollegaer kan lære en masse af.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så ønsker jeg dig mega meget held og lykke med jobsøgningen! Og tak for rosen af vores side, det varmer altid.
De aller-venligste hilsner fra en Mindhelper