Jeg er usikker omkring fyre. Og nu har jeg mødt den her dejlige fyr. Men han SMS’er ikke særligt meget, og det gør mig usikker. Hvad kan jeg gøre ved det?

Kære rette vedkommende,
Jeg går med et lille men møghamrende og helt aldeles irriterende problem. Jeg er usikker, helt ind til knoglerne, når det gælder fyre. Det er altid efter første møde. Jeg tænker adskillige tanker – “hvad syntes han mon?”, “skriver han igen?”, “vil han ses igen?”. Jeg oplever rigtig tit, at fyrene faktisk gerne vil ses igen. Og det gør mig glad. Men så kommer der nye usikkerheder op – “monstro han nu også mener det?”, “arh hva, han fortryder nok.”
Lige nu har jeg fx et kæmpe dilemma. Jeg har været på den rareste første date med en. Han er en smule ældre end jeg selv, og han bruger ikke sms’er særlig meget. Jeg plejer egentlig at være ekstremt usikker efter den første date, men han får mig faktisk til at være rimelig rolig. Så det irriterer mig, at manglende sms’er skal være et problem. Og især allerede nu når vi kun har mødtes én gang. Jeg er selv enormt træt af at være så opsat på, at sms’er er vigtige. For det er de jo faktisk overhovedet ikke. Men det sidder bare fast i mig fra mine teenageår, at de er en form for bekræftelse for mig. Han bruger sms’er til praktiske formål, og det gad jeg egentlig også godt at kunne begynde på.
Så! Har I nogle gode råd til, hvordan jeg får ud af hovedet, at bekræftelse kommer fra en SMS ? Jeg har brug for at øve mig i ikke at tænke så meget på det – men hvordan ?
Venlig hilsen.
(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Det lyder super skønt, at du har fundet en dejlig fyr, som kan få dig til at føle dig rolig. Men jeg kan også godt forstå, at det må være virkeligt hårdt for dig at være rigtigt usikker omkring fyre.
Det er helt normalt
Du skriver, at du føler dig rigtigt usikker omkring fyre. Og at du tænker rigtigt meget over, hvad fyren mon synes? Det er mega hårdt at have det sådan. Fordi det kan fylde rigtigt meget. Men det er faktisk også fuldstændigt normalt at føle sig usikker omkring fyre. Der er jo noget på spil, når man er på dates. Særligt, hvis man har været på date med en fyr, man faktisk gerne vil se igen. Så er det helt normalt, at man kan få tanker som: “hvad mon han synes?” eller “gad vide, om han gerne vil ses igen?” Den slags tanker er helt menneskelige. Og noget vi alle sammen oplever engang imellem. Men derfor kan de stadig være rigtigt hårde at være i. Og rigtigt irriterende, hvis de kommer til at fylde for meget.
Distrahér dig selv Det lyder, som om du har fundet en super dejlig fyr. Så jeg kan godt forstå, at det er træls, at du bliver usikker over, at han ikke sender så mange SMS’er. Men det giver virkeligt også rigtigt god mening, at du har det sådan. For det lyder, som om du har været vant til, at der skulle SMS’es meget tidligere. Og sådan nogle ting har det med at blive en vane for os, helt uden vi tænker over det. Det er derfor, det kan være rigtigt svært at slippe det igen. Fordi man har en gammel forestilling om, at der skal SMS’es meget for, at forholdet fungerer. Også selvom man måske egentligt godt ved, at det ikke behøver at være sådan.
Hvis du gerne vil have lidt fri fra din usikkerhed, kan du prøve at distrahere dig selv lidt fra den. Det kan du for eksempel gøre ved at lave noget andet. Det kunne være at danse tosset rundt på dit værelse til noget musik. Eller noget helt andet. Det vigtigste er, at du synes, det er sjovt. På den måde kan du nemlig få flyttet dine tanker fra de manglende SMS’er og over på noget andet. Og så kan du få en lille pause fra usikkerheden omkring de få SMS’er.
Acceptér din usikkerhed
Du kan også prøve at øve dig i at acceptere din usikkerhed. Det er drønsvært – det ved jeg godt. Men hvis du accepterer din usikkerhed som en helt normal følelse, der gerne må være der, slipper den også hurtigere igen. Og så kommer den også til at fylde mindre. Det kan du både bruge omkring de få SMS’er, men du kan også bruge det til din usikkerhed omkring fyre generelt. Hvis det er svært lige at gribe det an, kan du prøve med nogle mindfulnessøvelser. Mindfulness træner nemlig blandt andet en i at acceptere ens tanker, som de er. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvordan man langsomt kan slippe af med sin usikkerhed. Den er skrevet om usikkerhed generelt, men mon ikke, der er nogle gode råd, du kan bruge?
Snak med fyren
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med fyren om, at du faktisk bliver usikker over, at han sender så få SMS’er? Ikke nødvendigvis fordi, han skal sende dig flere SMS’er. Men tit kan det være rart, at den anden ved, at der er noget, der gør en rigtigt usikker. Både fordi I så kan få snakket om, hvad I kan gøre, for at du kan komme til at føle dig lidt mindre usikker. Men også fordi, det rigtigt ofte hjælper at få sat ord på de tanker og følelser, man går rundt med. Så bliver de nemlig ofte lidt mindre farlige. Og så kommer de tit til at fylde mindre.
Snak med dine veninder
Som jeg har skrevet, kan det være rigtigt rart at få snakket om det, der fylder meget. Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtigt god idé at snakke med nogen andre om, at du er rigtigt usikker omkring fyre. Det kunne for eksempel være dine veninder. Det lyder nemlig, som om den her usikkerhed fylder rigtigt meget for dig? Og det er sådan et emne, der er rigtigt oplagt at snakke med sine veninder om. Fordi det er noget, der er rigtigt mange,  der oplever. Så det kan være, at nogle af dine veninder kan genkende det med at være usikker omkring fyre? Og kan give dig nogle råd til, hvad der plejer at hjælpe dem.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så håber jeg, at du kan komme til at slappe lidt mere af omkring fyre. Så det ikke skal fylde så meget hos dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper