Hej
Jeg er mager af bygning hvilket går mig på. Jeg har aldrig været rigtig undervægtig, altid spist som jeg skulle og min menstruation har aldrig været udeblevet pga min vægt. Men jeg har godt kunnet tænke mig at spise mere for at ændre mit udseende. Her over den seneste måned har min appetit dog været formindsket en del. Jeg har også haft det ret dårligt mentalt (har bla. følt mig nedtrykt og doven og haft skyldfølelse over dette) og har læst mig frem til at den formindskede appetit blandt andet er et symptom på en depression. Lagt sammen med de negative tanker og følelser jeg også har haft over den seneste tid kan jeg ikke lade være at tænke på om jeg skulle bestille tid til min læge for at snakke om det. Men jeg ved ikke om det er at overreagere en smule. Jeg håber i kan hjælpe.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at du er ramlet ind i en svær periode. Når man har det sådan, kan man godt komme i tvivl om, hvad det man oplever mon er. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du over den seneste måned har mistet din appetit, følt dig nedtrykt og bøvlet med skyldfølelse. Det kan være hammerhårdt, når man oplever at ens humør er helt i kulkælderen, og man måske ikke har samme energi og appetit, som man plejede. Og når det sker, så er det helt naturligt at komme til at undre sig over, hvorfor man har det sådan. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du er kommet til at tænke på, om det du oplever mon kunne være en depression.
Svære perioder er normale
Der er flere forskellige ting, som kan være tegn på depression. Og nogle af de tegn er, som du skriver, nedsat appetit og nedtrykthed. Men svære perioder er helt normale, og alle mennesker går gennem perioder, hvor det hele føles svært og gråt, og humøret er helt i bund. Derfor er det også normalt i perioder at opleve nogle af tegnene på depression. Også uden at man har en depression. Men hvis de svære tanker bliver ved med at fylde og påvirke en meget, er det vigtigt at være opmærksom på, for så kan de udvikle sig til en depression. Derfor er det også rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan du har det.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om depression og nogle af de tegn, som kan være gode at holde øje med, kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på vores artikel om depression
Tag et smut til lægen
Du skriver også, at du ikke kan lade vær med at tænke på, om du skulle bestille en tid til lægen, for at snakke om, hvordan du har det. Samtidig skriver du også, at du ikke ved, om det er at overreagere en smule. Det tænker jeg ikke det er. For hvis man har det svært, og tænker at det kunne være rart at tale med lægen om, så er det altid okay at bestille en tid.
Snak med dem omkring dig
Når man har det svært, kan det også være en rigtig god ide at tale med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele de svære tanker og følelser med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogen omkring dig, som du kan snakke med? Måske dine forældre, en god ven eller en helt tredje, som du er tryg ved. Ofte bliver alt det svære nemlig lidt lettere, når man deler det med andre. Og måske er der også nogle af dem, som har prøvet at være i en svær periode, og som har et godt råd eller to til dig.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. Og de frivillige hos Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er ramlet ind i en periode, hvor nedtryktheden fylder. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være rigtig hårdt, når nedtryktheden fylder, og appetitten er væk. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. De allervarmeste tanker til dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper