Jeg bekymrer mig unødvendigt om alt og sætter alarmer i frygt for at glemme noget. Hvordan bliver jeg mere “chill”?
Hej Mindhelper
Hvordan ligger jeg unødvendige tanker om mig selvforagt mig? Så som at bekymre mig om at tage på, selvom jeg ikke har eller har haft problemer. Jeg bekymrer mig unødvendigt om alt og skriver alarmer til alt i frygt for at glemme noget.
Hvordan bliver jeg som de andre mere “chil”, en dag af gangen med færre bekymringer og forhøjet livstandard

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det kan være super frustrerende, hvis man oplever at være plaget af rigtigt mange bekymringer. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Vi mennesker er helt vildt forskellige. Derfor er der også nogle, som bare virker til at være super gode til at tage tingene, som de kommer. Mens andre måske er mere bekymrede og bliver hurtigt nervøse. Der kan være helt vildt mange grunde til, at det er sådan. Men uanset om man er lidt mere den ene eller anden type, så er det helt normalt og helt okay. Der skal være plads til alle slags typer. Men hvis du oplever, at dine bekymringer er unødvendige og uhjælpsomme for dig, så kan man faktisk godt træne sig selv i, at blive lidt mere “chill”. Vi har lidt forskellige artikler, som jeg tror kunne være en god hjælp til dig.
Du kan starte med at læse denne artikel om, at undersøge sine bekymringer som en detektiv. Den kan være en rigtigt god hjælp til, at give sine tanker et kritisk tjek og for skruet en smule ned for alle bekymringerne. Den kræver, at man sætter sig ned og bruger lidt tid på at skrive, men den kan være super effektiv og jeg vil varmt anbefale den til dig. Vi har også lavet en Nødhjælpskasse til dig, der er alt for bekymret, som der også står en masse gode tips i, som du måske kan bruge.
Du kan også overveje, at bruge en vejrtrækningsøvelse eller en Mindfulness-øvelse. Øvelserne er super gode til at få ro i kroppen og give slip på de bekymringer, som måske farer rundt i hovedet på en. Eksempelvis Mindfulness er rigtigt godt til at flytte ens fokus ud af hovedet og ned i kroppen i stedet. Og det kan være med til at gøre en rolig. Der er rigtigt mange mennesker, som er super glade for vejrtræknings- og Mindfulness-øvelser, fordi de kan være super effektive, når først man har fået lært dem. Men jeg vil også sige, at både vejrtrækningsøvelser og mindfulnessøvelser kan være ret svære i begyndelsen. Så nogle kan godt miste modet på dem, hvilket er super ærgerligt. Men hvis du oplever, at de er svære i begyndelsen, så er det fuldstændigt normalt. Man kan sagtens lære det og få rigtigt meget ud af øvelserne – men nogle gange tager det lidt tid og øvelse.
Snak med nogle om det
Et andet godt råd kan være, at snakke med nogen om, hvad du oplever. Hvis du går rundt med dine bekymringer alene, så kan de godt vokse sig større og større. Men hvis man så får sagt dem højt og får dem snakket igennem med en anden – så kan det faktisk være med til at gøre bekymringerne mindre. Så hvis du har en god veninde, kæreste eller måske dine forældre, som du er tryg ved at snakke med, så kunne det måske være en hjælp?
Det kan være super frustrerende, hvis ens hoved er fyldt med bekymringer og det går ud over ens hverdag. Så kan det være en super god idé, at træne sig i, at give slip på bekymringerne, så man kan få mere ro i kroppen.
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så ønsker jeg dig masser af held og lykke fremover.
De venligste hilsner fra en Mindhelper