Der er sket en hel masse svære ting i min fortid. Og nu stoler jeg ikke på andre mennesker længere. Og jeg er rigtigt usikker på mig selv.
Hej,
Jeg ved ikke hvad der køre op i mit hoved men en ting ved jeg jeg ikke kan få det væk jeg tror måske det er skizofreni, Angst og Depression, alle træ på en gang jeg føler ingen simpoti for nogen Stoler virkelig ikke på nogen selv min egen familie jeg er usikker på mig selv hele tiden det hårdt 😔 ved godt inde i at jeg ikke behøver bevise det jeg er mig selv. men hvad mine øjne. Har set gøre det svært at komme videre selv mine tætteste har vendt mig ryggen, men nu fortæller jeg lidt om min fortid måske har det noget med det at gøre. Jeg have nogle venner og en pige jeg skulle forlovedes med jeg var hende utro det dumt ja men ingen mennesker er fejlfri jeg var ung ville aldrig kunne finde på det nu men min ven fik alle mine andre venner til at slå mig være dag og fik min dame til at gå fra mig kunne ikke gå ud hjemme fra jeg blev slået og udmydet være dag jeg tog aldrig ud hjemme fra men vi har snakket og det er lukket for alle sider der sker ikke mere men de var de tætteste jeg kendte og de eneste jeg stolte på men flere måneder efter. Blev hele familien smidt ud fra lejligheden så jeg blev nød til at bo på gaden jeg var ret ung og første gang i mit liv jeg skulle klare mig selv mine famile ville ikke hjælpe jeg skulle klare mig selv der begyndte det rigtig med at gå ned for mig men nu bor jeg hjemme igen men hele mit liv har jeg blevet svigtet siden jeg var helt lille folk har svinet mig til og snskket dårligt med mig det skal siges jeg bor i en ghetto det har jeg gjort i hele mit liv men ihvertfald har haft et dårigt liv men her for er par dage siden har jeg gjvet det en chance til og begyndte med at snakke med nogen af mine. Gamle venner de viste at de var gode at de elsker mig først men efter svigtet de mig igen nu er jeg bar hjemme igen gider ikke ud stoler ikke på nogen angst stress depression alt er nu blevet være følger ikke tilpas med mig selv gider ikke have kontakt med piger stoler ikke på dem og gider ikke være sammen med mennesker fordi jeg er bange for det ville ende i lort igen magter jeg ikke til og kan ikke snakke med dem rundt omkring mig fordi de ikke vil forstå det jeg kan ikke klare det længere vil bare være glad og ikke have det sådan hvad skal. Jeg gøre

(Dreng, 19 år)
Kære du
Hold da op. Du har godt nok meget med dig fra din fortid, som bestemt ikke har været nemt. Så det giver virkeligt så god mening, at du bare synes, at det er rigtigt svært lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet ind. Det betyder, at du søger hjælp. Og det er bare virkeligt sejt, for det er bestemt ikke altid nemt.
Til at starte med vil jeg lige fortælle, at jeg har ændret lidt i dit spørgsmål. Det er kun for at sikre mig, at du forbliver anonym.
Det er helt naturligt
Når jeg læser din besked, tænker jeg, at det giver sindssygt god mening, at du har svært ved at stole på andre mennesker. Du er blevet slået og svigtet at dine gamle venner, og du har været nødt til at bo på gaden, fordi du og din familie blev smidt ud. Det er nogle store svigt, du har været ude for. Og det er noget, som langt de fleste ville reagere på. Vi mennesker prøver nemlig altid på at passe på os selv. Og du har ret mange oplevelser med, at det fører til svigt, hvis du stoler på andre mennesker. Så det giver faktisk virkeligt god mening, at det er rigtigt svært for dig at stole på andre. For du prøver bare at passe på dig selv. Men jeg kan virkeligt godt forstå, at det ikke er særligt fedt for dig at have det sådan. Vi mennesker vil nemlig helt naturligt gerne have, at der er nogen omkring os, vi kan stole på. Så jeg kan godt forstå, at du synes, at det er drønsvært, at du ikke rigtigt stoler på nogen.
Du skal lære at stole på andre igen
Som skrevet er det helt naturligt, at du har svært ved at stole på andre, når du har oplevet svigt. Men det er virkeligt hårdt for dig, at du har det sådan. Og det giver bare rigtigt god mening. Man kan nemlig hurtigt blive meget alene, hvis man slet ikke stoler på nogen. Så det ville være rigtigt godt for dig, hvis du kunne komme til at stole på folk omkring dig igen. Jeg ved det godt – det er virkeligt ikke nemt, når man har oplevet de ting, du har oplevet. Det kræver en masse øvelse med at tage kontakt til folk. Og en masse gode oplevelser med, at de folk du er sammen med viser dig, at de faktisk ikke har tænkt sig at svigte dig. Men det kan godt lade sig gøre at komme til at stole på folk igen. Det kræver tid og en hel masse øvelse. Og det er helt okay, for det er virkeligt ikke nogen nem opgave – det ved jeg godt. Men det kan lade sig gøre, så det er vigtigt at blive ved med at prøve. Selvom det kan være virkeligt svært at være i.
Usikkerhed er helt normalt
Du skriver, at du har det svært med dig selv. Og at du er usikker på dig selv. Det er noget som rigtigt mange oplever. Specielt er der rigtigt mange unge, der oplever det. Ungdommen er nemlig en tid, hvor man skal finde ud af, hvem man er, og hvor man hører til. Og så tænker jeg, at det giver ekstra god mening, at du oplever at føle dig usikker på dig selv. For du har været igennem rigtigt meget. Men det er rigtigt hårdt at gå rundt og være usikker på sig selv hele tiden. Og have det skidt med sig selv. Derfor linker jeg dig lige til nogle artikler, som handler om at få det bedre med sig selv. Den første giver nogle gode tips til, hvordan man langsomt kan slippe af med sin usikkerhed. Den anden handler om at udfordre negative tanker om sig selv, og den tredje handler om gode råd til at håndtere lavt selvværd. Du kan prøve at læse artiklerne og se, om der er nogle råd, du kan bruge til noget.
Snak med nogen
Desuden tænker jeg, at du skal have snakket med nogen om alle de ting, du har skrevet her. Du har nemlig beskrevet rigtigt mange virkeligt svære ting. Og det fortjener du virkeligt ikke at skulle gå rundt med alene. For det er et meget tungt læs at skulle slæbe på. Du skriver, at du ikke kan snakke med nogen, fordi de ikke ville kunne forstå det. Og det kan godt være, du har ret i, de ikke ville forstå det. Men jeg tænker, at langt de fleste vil lytte og prøve at forstå. Og prøve at hjælpe så godt, de overhovedet kan. Så jeg tænker på, om der er en voksen omkring dig, du ville kunne snakke med? Det er nemlig rigtigt vigtigt, at der er nogen, der ved, hvordan du har det. Så de kan støtte dig, når det bliver svært. Måske er det lettere for dig at skrive det i et brev? Eller du kan måske vise vedkommende dit brevkassespørgsmål? Det kan gøre det nemmere, fordi du så ikke skal sige helt så meget. Du kan også prøve at læse denne artikel om at snakke med dine forældre om de svære ting. Der er flere gode råd, som jeg tænker, du måske kan bruge. Også selvom det måske ikke lige er dine forældre, du vælger at snakket med.
Det kan også være, det er nemmere for dig at snakke med nogen, du ikke kender. Så synes jeg, du skal tage fat i Headspace. Der sidder en hel masse søde frivillige klar til at snakke med dig. Du kan være helt anonym derinde, og de frivillige er vant til at snakke med unge, der har rigtigt mange forskellige problemer. Så dem kan du trygt tage fat i.
Du har brug for at snakke med nogen, der ved noget
Du har det rigtigt svært. Og det kan jeg virkeligt godt forstå, for du har oplevet rigtigt mange hårde ting i løbet af dit liv. Så det giver god mening, at du bare gerne vil være glad lidt. For du har bestemt ikke haft det nemt. Derfor er mit allervigtigste råd til dig at tage fat i din læge. Du har nemlig rigtigt mange svære ting med dig. Dem har du brug for at få snakket om. Og jeg tænker, at det skal være med nogen, der ved noget om de ting, du har oplevet. Så du kan få hjælp til at bearbejde det. Der er nemlig desværre ikke nogen nem genvej til at blive glad igen. Og du står i en situation lige nu, som du har brug for hjælp til at få løst, så du kan blive glad igen. For med den rigtige hjælp, kan det heldigvis godt lade sig gøre. Faktisk får langt de fleste det godt igen med den rigtige hjælp og støtte. Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får snakket med din læge og fortalt, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med at komme i kontakt med nogen, du kan snakke med. Og som kan hjælpe dig med at arbejde med de ting, du har været ude for, så du kan blive glad igen.
To andre brevkassespørgsmål
Til slut linker jeg dig lige til to andre brevkassespørgsmål. Noget af indholdet i dem minder nemlig lidt om indholdet i dit spørgsmål også. Så det kan jo være, at der er nogle af rådene i de to andre svar, du kan bruge. Du kan læse dem herunder:
Jeg har gjort nogle dumme ting, og nu snakker mine gamle venner ikke med mig
Jeg har mistet tilliden til mennesker på grund af ting i min fortid
Jeg håber virkeligt, at mit svar har kunnet hjælpe dig lidt. Og så vil jeg krydse alt, hvad der kan krydses for, at du får den hjælp, du har brug for. Så du kan blive glad igen. For det fortjener du bare sindssygt meget!
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper